уторак, 12.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:40

Торино, јави се!

Аутор: Озрен Милановићчетвртак, 25.08.2016. у 22:00

После колективног годишњег одмора, „ферагоста” на наш начин, кренула је производња у крагујевачком „Фијату” и у погонима главних коопераната. У две смене, због смањене потражње за моделом „фијат 500-Л”. Отпуштено је више стотина радника, па уместо доскорашњих 650, са производних линија и монтажних трака убудуће ће силазити око 400 аутомобила дневно. Ове године у крагујевачкој фабрици очекује се производња око 70.000 „фијата 500-Л”, што представља једну четвртину пројектованих капацитета компаније. Одлука о укидању једне од три производне смене и отпуштању радника донета је због пада продаје, пре свега на америчком тржишту.

Када се појавио на њиховом тржишту, „фијат 500-Л” добио је солидне оцене на тестовима, иако се није крило да се производи у Србији, и то у граду у којем се израђивао и злосрећни „југо”, овај модел је добро кренуо у трку на прекоокеанском тржишту. Али после нешто више од годину дана, „фијат 500-Л” заузео је последње место у годишњем истраживању „Конзјумер рипортса”, организације која тестира и упоређује производе на америчком тржишту и која има утицаја на одлуку купаца приликом набавке аутомобила.

Жалбе на лошу трансмисију практично су потврђене у марту 2014, када је „Фијат” управо због могућег квара на аутоматском мењачу био принуђен да са тржишта САД и Канаде замени трансмисију у више хиљада примерака модела „500-Л”. Ова ауто-компанија успевала је годишње да прода око 7.000 „фијата 500-Л” у САД, где је основна цена 20.000 долара, а очекивало се да ће се пласман повећати после папине прошлојесење вожње у овом моделу по америчким градовима.

Успон је био кратког даха, као и покушаји да се у Србији продаја повећа путем повољних кредита, па и да се натерају државни органи да их купују за свој возни парк. Сад су на реду преговори са Евроазијском економском унијом, у којој су Русија, Белорусија, Јерменија, Казахстан и Киргистан. Јесте да трају дуго и да рачунамо да се успешно заврше али и да се договори што већи контингент овог возила за бесцарински увоз у ове земље.

Ова продаја „на мишиће” можда и може да се разуме, али остаје нејасно зашто „Фијат” као велика светска ауто-компанија, у чијој фабрици у Крагујевцу држава Србија има трећину власничког удела, ништа још конкретно не чини да преусмери производњу. Зар економска логика не гласи: ако се траљаво продаје „500-Л”, ево „избацујемо” нове моделе, као што је то обећавано и најављивано, који би били привлачнији купцима. У Торину имају тимове стручњака, истражују тржиште, прате трендове, па би економски било очекивано да се дизајнери потруде и огласе. Јер, кад нека роба тешко налази купца, онда боље да се мења роба него купац. Уосталом, једна фабрика – један артикал је заиста реткост у свету.

 


Коментари5
dc58b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mićko Mićko
Nebi me čudilo da Vlada smanji još penzije za nekoliko procenata kako bi pomogla ovu propalu investiciju i rupu bez dna. Kada ode Fiat otićiće i Vučić i zato se toliko zalaže za privatnu italijansku firmu, (a Toma u penziju da na miru peče rakiju)
Aleksandar Adzic
FIAT tesko da bi mogao da se nazove "velika svetska auto-kompanija" pre svega. Arogantni Evropljani (ukljucujuci Srbe naravno) stalno zaboravljaju na proizvodjace iz Japana i Juzne Koreje. Valjda zato sto se nisu zaglavili u proizvodnji dizela koje eto izleda ima dobre karakteristike jedino uz pomoc kompjuterskih programa za varanje kupaca i regulatora.
Aleksandra V.
Da, to je zaista veoma čudno da postoji samo jedan model. A kako se stvari odvijaju sve više izgleda da se država obavezala da će raditi Fijatovu prodaju na međunarodnim tržištima.
Gojira
Зашто се не производи нешто друго осим 500Л? Па зато је Фиат и дошао у Србију. Динкић им је понудио да им Србија исфинансира трошкове око изградње новог модела аутомобила, негдје око 2 милијарде евра. Зато су и дошли ту. Кад једног дана одустану од производње овог модела због слабе потражње, они ће да се спакују и оду.
Branko Nikolić
Od samog početka to je bila i ostala politička fabrika. FIAT još ne odlazi jer još posluje pozitivno jer Srbija pokriva sve troškove. Kragujevac i Smederevo su ogromne rupe bez dna koje svaka vlast u zadnjih 25 godina ne ume, ne može i ne sme da raščisti, kao što ne sme da dirne u javna preduzeća - gubitaše i u sistemsku korupciju na državnom nivou. Objašnjenje je jasno i jednostavno: korupcija od najvišeg vrha države ( svih vlada u zadnje skoro tri decenije) do poslednjeg zaposlenog u hijerarhiji državne uprave i javnog i državnog preduzeća. Ključne karike tog, po državu i običan narod, paklenog lanca su najviši državni funkcioneri, direktori javnih i državnih preduzeća i ustanova i sindikalne vođe. Takvo pogubno stanje zdušno podržavaju skoro svi zaposleni u javnom i državnom sektoru da bi sačuvali svoja radna mesta, veće plate, sitne privilegije u vidu jeftinijeg letovanja, trinaeste plate, radničkih sportskih igara, jubilarnih nagrada...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља