среда, 22.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:15
ФОРМУЛЕ ЖИВЉЕЊА

Педагошки уговор родитеља и учитеља

Аутор: Зоран Миливојевићнедеља, 04.09.2016. у 11:45
(Илустрација Срђан Печеничић)

Свака друштвена заједница, од локалне до државе као целине, заснована је на једном друштвеном уговору њених припадника.

Овај друштвени уговор претпоставља сагласност укључених друштвених субјеката и поделу одговорности. Он се преточава у законе који су обавезни за све припаднике заједнице.

То се односи на све важне аспекте друштвеног живота, па и на питање образовања и васпитања.

У друштвеном уговору који регулише ову област заинтересоване стране су родитељи којима је највише стало да њихова деца израсту у довољно образоване и социјализоване људе, учитељи свих нивоа и школе, као они који пружају услугу која води ка том циљу, али и држава оличена у министарству јер би требало да јој буде стало каква ће бити будућа генерација њених грађана.

Овај подразумевани уговор чини оквир понашања учитеља, ђака и њихових родитеља.

До пре више од тридесет година овај уговор је био јасан: учитељи и родитељи су заједно сарађивали како би дете постало функционални и образовани одрасли. Онда су наступиле различите „реформе школства”, тако да смо тренутно у ситуацији да није јасно да ли уопште постоји и какав је овај уговор данас.

Поред промене филозофије подучавања, променило се много тога другог: васпитни однос родитеља према деци, однос родитеља према наставницима, однос наставника према деци и родитељима и однос целокупног друштва и државе према значају процеса подучавања.

На микронивоу све речено се прелама у однос учитељ–ученик. Могуће је разликовати три модела овог односа: ауторитативни, услужни и партнерски који данас паралелно постоје, чак и у истој школи.

Ауторитативни или традиционални модел подучавања ставља учитеља на прво место, даје му моћ, а ученике ставља у јасно дефинисану друштвену улогу ђака. Учитељима највише одговара овај модел и очекују да их родитељи у њему подрже.

Услужни модел је сасвим обрнут: ставља ученика на прво место и преко родитеља му даје моћ, а учитељи су на периферији са задатком да угоде родитељским и ученичким очекивањима. Овај модел највише одговара родитељима који сматрају да „најбоље познају своју децу” тако да дају упутства учитељима како да се понашају према њиховом детету.

Партнерски модел је заснован на претпоставци да је у најбољем интересу детета да учитељи и родитељи сарађују као једнаковредни одрасли, да се усагласе око жељеног циља и да поделе активности и одговорности које воде ка том циљу: израстању детета у образовану и социјализовану личност.

То обично значи да родитељи више васпитавају, а нешто мање учествују у учењу, а да учитељи више подучавају, а да мање васпитавају.

Партнерски однос је оно што највише одговара садашњем друштвеном тренутку јер образовање без васпитања није могуће добро спроводити.


Коментари10
75d38
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

logika
ma da se privatizuju sve škole, da viš kako bi se upristojili i nastavnici i roditelji...
Črtomir
Socializacija, emotivna kompetentnost (ili inteligencija, snalažljivost), etičnost... humanitarnost, ako želite,.. onda odnos do znanja (a ne ocene!), odnos do rada (napora, iniciative), optimalna upotreba znanja, timski rad, solidarnost... a pre svega učenje sa razmišljanjem (postavljati pitanja a ne diktirati odgovore)... to sve bi trebalo da bude i sadržaj obrazovanja. Ali za tako nešto "nema vremena" jer škola je dimenzionirana na neki obrazovni plan(spisak informacija ili senzacija koje učenik mora uspešno da reproducira za ocenu) po kojem treba učenicima "nabacati što više cigli u glavu". I tako te cigle onda stoje u glavama, lepo složene na paletama. A malte (za povezivanje i gradnju) nema! Treba naglasiti, da ta ista malta, gore spomenuta, također povezuje i izgrađuje društvo, u biti ta malta su i dobri, uspešni i konstruktivni odnosi među ljudima. Ako postoji to, postoji napredno društvo koje, svakako, ne bazira isključivo na novcima... ciglama :)
Сале Земунац
Сво моје троје деце ишло је код исте учитељице. Када је прво кренуло бринуо сам се као ће бити и био сам одушевљен наступом и радом са децом и сарадњом са родитељима. Прави партнерски однос. Првог дана је рекла отприлике следеће: ''Ја сад постајем још један члан ваше породице. Сматрам да, што се тиче деце, између нас не би требало да буде тајни. Ту смо и ви и ја да деци помогнемо да прођу школовање без проблема.'' Сву своју децу је пратила да краја основне школе и уско сарађивала са разредним старешинама, ако би се појавили неки проблеми. Већина модерних родитеља ипак, по мом мишљењу, је за услужни однос из простог разлога јер не схватају да је на њима да дете васпитају, а да учитељ служи да их образује и да да ''завршни гланц'' што се тиче васпитања, нарочито у област социјализације, пошто је доста јединаца, који немају прилике да изграде тај однос у породици. Учитељи не могу да васпитају дете, ако нема неку основу, а нажалост и родитељи су сами неваспитани, па дају рђав пример деци
Сале Земунац
@Pedagog Да сте педагог, као што сте се потписали, знали бисте да се дете васпитава од тренутка када изађе из породилишта. Оне основе, које стекне у породици, што се тиче васпитања, наши стари су звали''домаће васпитање''. Да вам не образлажем шта би требало да обухвата све то васпитање. Ако дете нема тога тешко може да се надокнади било каквим упорним и пожртвованим радом било ког учитеља. @maraja Је ли то ви полазите од себе када мислите да свако носи ''100 гр кафе и чоколаду'' сваки пут кад му неко заврши оно што му је иначе и посао. На вашу жалост тој жени нисам ништа више дао осим дубоке захвалности и особитог поштовања за њен рад. А што се тиче тајни, то се односи углавном на оне ствари што се тиче здравственог стања и проблема, које су на релацији ''није за свачије уши'', мада знам да има доста вас, који би тако радо завирили у ''туђи тањир'' и наслађивали се туђим проблемима верујући тако да су сопствени проблеми тако мали.
Препоручујем 7
Pedagog
U skoli se odvija vaspitno-obrazovni proces, vaspitanju se posvecuje ista paznja kao i obrazovanju, tako da o "glancu" nema govora. Naprotiv, vaspitanju se pristupa sustinski.
Препоручујем 2
Прикажи још одговора
Деда Милоје
Па, сви ћемо се сложити да је "Партнерски модел" најбољи. Него ајде, у следећем недељном јављању, мало озбиљније, детаљније и професионалније разрадити овај модел. Тема је и одлична и актуелна.
Јелена
Приметно је олако уопштавање у овом делу текста: ,,Učiteljima najviše odgovara ovaj model i očekuju da ih roditelji u njemu podrže.'' Заправо, такви учитељи скоро да су изумрла врста. За разлику од тога, овај део је прецизиран што је у реду. ,,Uslužni model...najviše odgovara roditeljima koji smatraju da „najbolje poznaju svoju decu” tako da daju uputstva učiteljima kako da se ponašaju prema njihovom detetu.'' Ако би се посматрало већински са намером да се уопштава, онда би пре било да већини учитеља и родитеља (декларативно) одговара ,,Partnerski model.'' Управо тако и јесте у просвети, али се и даље одозго намеће ,,Uslužni model'' који мало по мало задобија симпатије већине родитеља па чак и већине просветних радника-родитеља када је реч о њиховој деци. У том смеру, штетан посао је одрадила вишегодишња гласна пропаганда независних удружења новинара Србије.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља