субота, 26.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 13.09.2016. у 22:00 Р. С.

„Тесла” прошао кроз Србију и огребао га таксиста

Хрватски привредник Саша Цветојевић прећи ће за две недеље укупно 10.000 километара како би разбио предрасуде према електричним аутомобилима
Саша Цветојевић (у средини) са представницима удружења „Беум” (Фотографије Јелена Жигић)
Аутомобил је повезан на интернет и стално се софтверски унапређује

За две године и 85.000 пређених километара Саша Цветојевић никада није огребао свој „тесла модел ес”, али у Београду му се десио пех – таксиста га је закачио и поломио рам за таблицу. То му није пореметило дух за остатак путовања од 10.000 километара.

Инвеститор и привредник из Загреба, први власник електричног возила „тесла модел ес” у Хрватској и региону, наставио је путовање у оквиру „Тесла електрик конекшен” руте, која иде од Загреба до Истанбула па даље до севера Финске и Норвешке и назад поново до Хрватске.

Реч је о подухвату који има за циљ буђење свести у региону да људи почну да размишљају о коришћењу и куповини електричних аутомобила.

На зацртаној рути посебно је изазован део од Истанбула до Нордкапа у Норвешкој. Иако се мрежа пуњача шири, доста су ретки у овим крајевима.

„Добро је да Београд има један пуњач за ’Тесла’ електричне аутомобиле у хотелу ’Сквер најн’, иначе један од најисточнијих пуњача у Европи, па смо се зато одлучили да у нашу руту укључимо и Србију”, рекао је Цветојевић у интервјуу за „Беум”, београдско удружење које се бави повезивањем младих стручњака.

После Београда батерију су пунили на класичној трофазној струји у Нишу, што је било довољно за наставак пута до Бугарске. Данас су били у Словачкој (путовање уживо може да се прати на сајту teslaelectricconnection.com), и грабили даље ка Пољској и Финској. Планирано је да се путовање заврши 22. септембра у Загребу.

Цветојевић је навео да се он лично одлучио за овај модел из више разлога. Основни је интересовање за производ који је у суштини аутомобил, али је у ствари и уређај који је повезан на интернет и стално се софтверски унапређује.

Један од мотива је и заштита животне средине, а важна је и подршка компаније која моментално реагује уколико нешто није у реду. Додао је да је до сада возио различите аутомобиле, али да „тесла” не може да се упореди ни са једним по перформансама и ужитку у вожњи:

„Обртни моменат је изузетно висок и осећај убрзања је тотално другачији. Постављањем батерије у поду, ’Тесла моторс’ направио је одлично тежиште и осећај сигурности у вожњи. Даље, елиминацијом буке и вибрација обезбеђена је мирна атмосфера за вожњу.”

Цена вожње овим аутомобилом зависи од више фактора. На пример, ранији пут од Загреба до Давоса и назад није Цветојевића коштао уопште јер је пунио аутомобил на „Тесла” суперпуњачима, што се не плаћа.

Када се пуњење врши на струјној мрежи код куће и у фирми, рачуница каже да је трошак електричне енергије на нивоу једне осмине до једне десетине у односу на потрошњу бензинског или дизел мотора аутомобила сличних перформанси.

 

Како зарадити од свог возила

Директор компаније „Тесла Моторс”, велики технолошки визионар Илон Маск, у једном од својих планова за будућност говорио је о паметним градовима у којима ће власници „Тесла” аутомобила моћи да зарађују новац од својих возила која ће сама вршити превоз путника док их власник не користи. Цветојевић је оценио да је то најбољи део Масковог плана.

„Чињеница је да у овом делу Европе људи потенцирају власништво над покретностима и непокретностима које су често неискоришћене и зато се све више развијају пословни модели из категорије ’дељене економије’ као што је и ’Убер’, који је један од спонзора овог путовања. Док ми седимо овде, аутомобил уместо да је паркиран у гаражи, могао би да буде изнајмљиван за неколико вожњи и тако да сам отплати део трошкова”, рекао је хрватски предузетник.

 

Застарела бирократија у региону

У Хрватској су прошле године постојале субвенције за куповину електричних аутомобила. Ове године су најављене, али се још не спроводе.

„Што се тиче регистрације, имали смо проблеме са администрацијом које смо на крају решили. Бирократија у Хрватској и Србији у вези са електричним возилима је прилично застарела. Фактура у пе-де-еф формату није била довољна, већ је тражен оверен примерак, па смо у шали питали запослене у администрацији да ли је неопходно да Илон Маск лично потпише документ”, рекао је Цветојевић. 

Коментари12
0418c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragomir Djordjevic
Bravo za "Beum" . Gde je sada Mirko Alvirović i njegov "Sat" Svaka čast "Beumu"
Dejan Stankovic
Jeste, Tesla Model S kosta u zapadnoj Evropi od nekih 76.000 Eura. To je za vecinu ljudi jako skupo. Ja zivim u Nemackoj. Prelazim godisnje preko 60.000 km jer radim na projektima koji su rasuti po celoj drzavi. Do pre dve godine sam trosio samo na gorivo i odrzavanje godisnje 12-15.000 Eura. Onda sam kupio Model S (naravno na kredu) i otplata me kosta oko 10.000 Eura godisnje. Struja je na svim brzim punjacima kojih ima preko 60 (na svakom je mesta za 6 - 8 Automobila) uz Autoputeve rasporedjeno tako da za nekih 30 minuta pauze moze da se 300 km vozi. Struja koju Tesla koristi je iskljucivo ekoloskog porekla. Cena automobila je relativna. Iako sve ovo izgleda stravicno daleko za Srbiju, elektromobilitet stize brze nego sto se to misli. Jedan Reno ZOE kosta ovde na zapadu 16.000 Eura i ima domet sa jednim punjenjem (oko 22 kW) do 180 km realno. Netreba samo jadikovati vec krenuti u buducnos! Solarne celije na krovove, praviti vetrenjace i time se otkaciti od arapa
Sale majstor
Interesantno! I ja prelazim nekih 40 do 50 hiljada km godišnje u Nemačkoj sa dizelašem. Koliko vas košta električno punjenje? Kad se sve sabere, možda je tesla alternativa. :-)
elektro tok
"Netreba samo jadikovati vec krenuti u buducnos! Solarne celije na krovove, praviti vetrenjace i time se otkaciti od arapa" +++ I Rusa, Gospodine, i od RUSA!!!
Gojko
Sve je to lepo ali taj automobil košta 100000 evra tako da možemo samo da ga sanjamo. Kada cena korisnog, normalnog elektro automobila bude između 10 i 20000 evra plus subvencija države onda možemo pričati o kupovini.
Стефан Стојановић
Мени је идеја електричног аутомобила као нечег еколошког смешна. Ради на струју? А одакле струја? У Србији две трећине струје потиче из термоелектрана. Значи, ако не гориш бензин ту на лицу места, неко гори угаљ негде другде, али кад се све сабере, ефекат је исти. Биће еколошки кад пређемо на ветар, плиму, сунце и сл, мада сумњам да ћемо из тих извора добити довољно електричне енергије. Чак ни хидроелектране нису еколошке.
Nikola
Sagorevati ugalj za struju ili benzin za pogon nije bas isto, od 100% uglja dobija se do 35% elektricne energije, koja se jos gubi i u transportu, punjenju vozila i slicno, a od benzina i dizela se iskoristi do 98% za pogonsku energiju. Sacuvajmo Srbiju, koristimo benzin ili dizel, jer za alternativne izvore nismo...
Igor
Ma, je li moguće? Beogradski taksista? Nemoguće! Koliko mu je platio da ne zove pandure. Ali bre vidi šta si mi uradio od kola (prešla 870 000km). Možda ga je udario od pozadi i po poznatom BG obrascu skočio, jesi li normalan šta kočiš?!? Taksi u BG je jedna od većih sramota grada i cele države, od cena do neviđenog bezobrazluka.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља