64. САН СЕБАСТИЈАН
Сан Себастијан – Толико сам корисних ствари научила током пројекције филма „Сноуден” Оливера Стоуна. Једна од њих је – уколико пожелите да с неким понешто у тајности попричате, затворите телефоне у неукључену микроталасну рерну. Друга – ни случајно се не пресвлачите у хотелској соби а да претходно нисте угасили сва светла, телевизор и компјутер. Велики брат све чује и све види. И све о вама складишти. Баш све! И немојте да после испадне да то нисте знали.
Легендарни амерички сценариста, редитељ и продуцент Оливер Стоун, троструки оскаровац, започео је у Сан Себастијану динамичну европску турнеју биографског филма о Едварду Сноудену, најтраженијем бегунцу на свету и најпознатијем „звиждачу” који је јавно открио сву моћ америчког програма за глобални надзор.
Филм „Сноуден” у београдске биоскопе стиже већ 29. септембра, захваљујући дистрибутерској кући „Тарамаунт филм”.
У разговору за „Политику” Оливер Стоун каже да и даље категорично одбија такозвану неопходност постојања шпијунског програма за глобални надзор и да је против тога да се „у име рата против тероризма жртвују слобода и приватност људи”. Не желим такву врсту заштите, изјавио је у Сан Себастијану Стоун, додајући после пројекције филма и да постојање и моћ америчког програма о којем је свету „звиждао” Сноуден сматра „самртним звоном истинској слободи”.
Он је био веома категоричан и о томе да не жртвују слободе да заштите људе у име рата против тероризма. „Ово је самртно звоно истинској слободи. Не желим такву врсту заштите.”
Зашто је већи део филма снимљен у Немачкој, а не код куће?
Зато што је тако било сигурније. Немачка је држава која је снажно против надзора какав спроводе САД и због сопствене прошлости. Кад смо почели рад на филму још је све везано за Сноудена било веома свеже и прилично страшно. У Америци су људи говорили грозне ствари о њему, реакције су биле хистеричне, мржња према њему као издајнику нације и „руском и кинеском шпијуну” била је огромна. У таквој атмосфери сигурно да не бих могао да снимам филм о њему код куће. Превише је људи тада било против њега.
А сада?
Сада је нешто више пријатељских гласова него пре. Те 2014, кад смо почели рад на филму, у САД је више од 60 одсто анкетираних било против Сноудена. У Немачкој је клима била знатно повољнија.
У разговору после вашег документарца „Неиспричана историја Сједињених Држава” рекли сте ми да Сноудена сматрате херојем, али у филму „Сноуден” га не портретишете као хероја, већ као младића, америчког патриоту с пробуђеном савешћу?
За мене је Сноуден херој, јер смо, захваљујући њему, открили тајне које се тичу свих нас, тајне снимке које се јављају од 2003. године. Треба размотрити све што су прислушкивањем и интернет шпијунирањем откриле тајне службе, како би се зауставило присуство Великог брата. Европа и друге земље не чине ништа да помогну Сноудену из страха од САД.
Та истраживања и разговори подразумевали су и чак девет ваших сусрета са Сноуденом у Москви?
Да, тачно је, девет. А знате зашто? Зато што не могу да верујем у владу САД. Не можете веровати НСА, ЦИА, Еф-Би-Ају, нити холивудским студијима који су у власништву корпорација на челу с адвокатима, нити се сасвим сигурно може веровати америчким медијима. Зато ми је било потребно да лично разговарам са Сноуденом, да од њега чујем његову животну причу, његове мотиве за излазак у јавност с тако важном чињеницом да је због америчких програма праћења човечанство изгубило право на приватност.
Немогуће је да све поменуте службе и институције нису биле обавештене о томе шта снимате и куда се крећете? Осећали сте притиске?
Сигурно је да се све знало, али нисам осећао никакве притиске. Било би глупо да нас НСА нападне или спречава у раду, јер би им се то обило о главу. Додуше, ми смо преузели све мере предострожности, почевши од тога да је сценарио био кодиран, да се о Сноудену није разговарало преко телефона или имејла.
Није вам први пут да се бавите контроверзним темама, да вас велики студији одбијају, навикли сте ваљда на то?
Да, али је филм о Сноудену, осим физичких изазова, захтевао и добру драматизацију. Желео сам да то буде трилер, а прича о компјутерима, шифрирању, о човеку који је целе дане и ноћи проводио пред компјутерским екраном, могла је лако да се претвори у пуку досаду. С друге стране, желео сам се кроз филм каже истина и покаже сва реалност онога што се догодило, а не нека научна фантастика. Сноуден је током каријере радио на три различита места, па је и то додатно компликовало саму поставку сценарија, који смо често мењали у ходу.
Сноуден вам је давао неке савете?
Јесте, у смислу да је много помогао код техничких ствари, компјутерског језика, али је добро разумео и да филм захтева драму и драмски облик за све те ствари којима се он бавио. Знао је да ми на неки визуелно прихватљив начин морамо дати слику о томе шта све компјутер може и како се уз помоћ компјутера улази и у најинтимније делове наших живота.
У филму је јасно приказано да је Едвард Сноуден велики патриота?
Он и јесте велики патриота, који апсолутно верује у Устав Сједињених Америчких Држава, а не агенцијама какве су ЦИА или НСА, за које је радио. Никад није престао да буде лојалан својој земљи и Уставу САД и то је оно што је у случају Сноудена апсолутно тачно.
У изградњи драматизације добар део приче ослонили сте на Сноуденов приватни живот и његову дугу и чврсту везу с девојком Линдзи?
Тачно, осим што показујемо његово напредовање у обавештајној заједници, различите послове у којима је био експерт за глобални надзор и све што је он јасно видео у тим својим пословима, што га је и ужаснуло, намера је и била да покажемо да је Сноуден имао и има и приватни живот, десетогодишњу везу с девојком која му је увек била верна. Велики аспект његове приче јесте управо њихова веза, њихов однос у којем жена зна да је њен мушкарац пун тајни, али не зна нити наслућује било коју од њих.
Занимљив део Сноуденове филмске биографије јесте и његов епилептични напад?
Сноуден је добио епилепсију, а први напад му је и показао да живот има границе и да је и он сам, иако још веома млад, ипак само смртан. Мислим да га је управо тај напад негде и освестио. Филм прати девет година његовог живота, од његове 20. па до 29. године. Прати младог човека који се све то време бори да задржи душу.
Занимљиво је и то што видимо и његово и ваше разочарање у Обаму?
Разочаран сам Обамом. Гласао сам за њега, а сада га презирем јер је део америчке империје. Мислио сам да је заиста хтео да донесе неки вид рузвелтовских реформи у систему, али није могао, није имао храбрости. Није донео промене, већ је само наставио истоветан вид шпијунирања света који је започео Буш млађи. Ово је заправо четврти Бушов мандат. Уместо бриге о озбиљним проблемима, о економији, Обама се брине шта ће Сноуден рећи, а не говори о скандалу прислушкивања и успостављању преседана који никад неће нестати, већ ће Велики брат трајати.
О Бушу млађем сте снимили филм „W”, с њим сте ишли и у школу?
Не сећам га се из тог периода, брзо сам напустио Јејл, јер се нисам добро осећао у окружењу „дечака из добрих породица” који су се мотали около с веома лошим оценама, а један од њих је чак постао председник.
Увек сте били бунтовник, из бунтовништва сте отишли и у Вијетнам?
Моји родитељи су се развели док сам био дете и стално сам због тога био у потрази за породицом, излазом, смислом живота... Мој отац је био бесан због мог напуштања факултета који је дебело платио, а ја сам испао незахвалан, и то ми је пребацивао. Данас га разумем, али тада сам био веома дивље и љуто дете. Мислио сам да ћу одласком у Вијетнамски рат учинити праву ствар.
Имате две ратне ране, трајне последице и два ордена?
Имао сам среће јер сам извукао живу главу. Чињеница да сам отишао у рат и преживео га променила је мој живот, донела нови смисао и енергију. По повратку сам одлучио да одем у Њујорк и упишем филмску школу иако сам био много старији од осталих студената у класи Мартина Скорсезеа. Написао сам 11 сценарија за друге редитеље, а као сценариста сам прошао незапажено. А онда се догодила 1978. и мој први успех: Оскар за сценарио филма „Поноћни експрес”. Важан помак после седам година вегетирања.
Жан Лик Годар често је говорио да је сваки филм политички?
И јесте, он је у праву. Али, ако гледаоцу показујете политички процес како неко постаје конгресмен, он ће заспати од досаде. „Никсон” је био мој најполитичкији филм, а оно што сам урадио у филму „W” сабрано је у сцени од 11 минута, кроз разговор у једној соби током којег је предочена свеукупна политика САД. Из те сцене могуће је спознати какво смо ми царство постали и да Америка и даље има свој дом по целом свету. У филму „Сноуден” јасно је на које све начине тај глобални дом данас функционише.