уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 01:24
НАУКА

Нова сазнања о енергијама црних рупа

Сателит „Астро-икс” јапанске свемирске агенције сакупио податке који откривају како супермасивне црне рупе утичу на настанак галаксија
Аутор: Р. С.петак, 30.09.2016. у 12:02
Насин приказ црних рупа (Фото Ројтерс/НАСА)

Црне рупе одувек су биле изузетно занимљиве за научнике који још увек откривају нове информације о тим свемирским феноменима, у којима је гравитација толико јака да чак ни светлост не може да побегне.

Црне рупе се формирају када такозване супер велике звезде експлодирају у изванредне, али краткотрајне супернове. Сва материја, која се распрши услед те масивне експлозије, нестане у року од неколико седмица или месеци, а гравитација све то уруши у веома мали простор. Неки нови подаци с јапанског сателита сада помажу при дешифровању тајни ових невидљивих небеских тела.

Црне рупе су невидљиве за људско око. Међутим, телескопи са специјалним инструментима могу да их лоцирају на основу тога како утичу на оближње звезде.

Јапанска свемирска агенција је у фебруару лансирала сателит „Астро-икс” у орбиту с циљем да испитује огромна свемирска тела у космосу, као што су супермасивне црне рупе које постоје у центру већине галаксија.

Нажалост, после само месец дана у свемиру, сателит се распао, али је пре тога успео да сакупи важне податке о сазвежђу „Персеус”, које се састоји од стотина галаксија на 240 милиона светлосних година од Земље. На том сателиту био је уграђен специјални рендгенски спектрометар, који је детектовао да се супертопли гас у центру тог сазвежђа креће много спорије него што се очекивало.

Црне рупе настају када супер велике звезде експлодирају у краткотрајне супернове: сва материја, која се распрши услед експлозије, нестане у року од неколико седмица или месеци, а гравитација све то уруши у веома мали простор

„То нам пружа врло прецизни прорачун колико супермасивна црна рупа упумпава енергије у тај гас, што нам затим помаже да направимо комплетнију слику како се галаксије развијају, како се звезде и тај гас, који ће временом да се охладе као киша и да направе звезде, развијају током космичког времена”, рекао је за „Глас Америке” Брајан Макнамара, астрофизичар с Универзитета Вотерлу у Канади.

Истраживачи такође будно прате врућу плазму – тип материје – и гасове који окружују галаксије.

„То је гас који се још није охладио као киша у нашој атмосфери да би направио звезде, планете, живот, на пример. То ће се потенцијално десити у будућности, а ми покушавамо да откријемо судбину ове галаксије и многих других”, додао је Макнамара.

Супермасивне црне рупе могу да утичу на то како галаксије настају и развијају се.

Енергија која се ослобађа из ових огромних црних рупа тесно је повезана с овим атмосферама, што је материјал од којих настају будуће звезде.

То значи да невидљиви џин у њеној сржи утиче на то како ће та галаксија да расте и развија се.

32d8d