среда, 14.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:19

Возове знамо да градимо

​Наше железнице и „Гоша” су били близу таквог решења, са инопартнером, али НАТО бомбардовање их је у томе спречило
Аутор: Томислав Крстићчетвртак, 27.10.2016. у 08:15
(Фото Д. Јевремовић)

У недавној колумни, програмски директор ЦИРСД-а Никола Јовановић писао је о посети наше државне делегације Француској, помињући заједничка улагања у железничку мрежу.

Кад се иде у Француску, треба да се зна да је СНЦФ најбоља европска железница, за копље боља од других. Наставак сарадње са СНЦФ и њеном пратећом индустријом био би врло користан за Железнице Србије, а треба подсетити да је „Јасеница“АД, касније „Гоша”, основана 1923. године с циљем оправке и конструкције железничких вагона француским капиталом у вредности четири петине од укупног оснивачког капитала. Први генерални директор ,,Јасенице” био је Француз Ибер Мишелан. То је била, после бајковитог савезништва у Великом рату, прва цивилна инвестиција с кадровима који су завршавали стручне школе у Француској. Почетком шездесетих од Француза смо добили лиценцу за путничка кола тип „Y”, а пријатељство су исказали и деведесетих, кад су један витални склоп за путничка кола испоручили ЈЖ, и поред ембарга УН.

Да ли је премијер Србије, припремајући се за поменуту посету, знао ову историју наше сарадње? Ако је знао, онда није добро за српску железничку индустрију што се с увозом возова (ЕМ и ДМВ) наставља иако се, с обзиром на ресурсе, они могу поново производити у Србији.

Да знамо да градимо најбржа путничка кола, показао је „Гоша” кад је Железницама Србије испоручио 23 путничких кола за брзине до 200 километара на сат, с климом, перфектним дизајном, вакуум тоалетом и другим атрибутима високог комфора. Производња оваквих кола значи да су на возовима сва „вагонска“ решења, осим погона, већ ту! А штета је да су оваква кола једва прошла брзином 50 одсто мањом од пројектоване, јер немамо пругу за 200 километара на сат! Прва таква вожња би могла да буде на прузи до Будимпеште... Кинези су спремни, а ми!?

Производња новог електро и дизелмоторног воза је веома тежак задатак, али репројектовање познатог воза који трчи по Европи је апсолутно могуће и у кратком року! Наше железнице и „Гоша” су били близу таквог решења, са инопартнером, уз производњу „фифти-фифти” и монтажу код нас, али НАТО бомбардовање их је у томе спречило. Два услова су овде важна: где и с киме производити? Од шест српских железничких фабрика које су у стечају или су пред стечајем, најближи је, као носилац производње, „Гоша”, бивши произвођач возова, јер има сва неопходна постројења, пробнице, техничке гасове и др. У „Гоши” тренутно нема довољно кадрова, али их има у фабрикама у стечају, на катедрама факултета БУ и другде.

Чему све ово кад је лакше купити од других? Најпре, зато што је реч о стратегијско-безбедносном производу. И о софистицираном послу који могу великим делом (до 50 одсто) да обављају домаћи кооперанти. Такође, уложени новац, који сада издвајамо за странце, враћа се у првој серији. Упошљавањем стручне радне снаге подиже се и кадровски ниво посустале српске индустрије, а штити се и један производни капацитет чију су важност Французи препознали још пре сто година.

Ранг производа очекује укључивање Владе Србије, с тимом састављеним од стручњака из банака, индустрије, железнице, института и техничких факултета. Овај тим би требало да решава питања у вези с кадровима, носиоцима производње и израдом тендера за изабрани европски воз, уз учешће инопартнера и његову спремност за трансфер технологије од најмање 51 одсто од укупне вредности воза.

Бивши председник Холдинг корпорације Гоша


Коментари16
c1d3e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vucetic S.
Napomena:Koncareve elekromotorne lokomotive su u funkciji i izvozno konkurentne.
Vucetic Stevan dipl inz mas.
Bivsi predsednik valjda poslovnog odbora Gose,da ne pominjem zvucna imena Holding,Korporacija i sl."nakice", za sve neuspehe i propadanje Gose indirektno optuzje.a koga drugog nego uobicajeno drzavu,mada su u njegovim rukama bile poluge odrzivog razvoja firme,kojoj je bio nacelu.Sve to sta danas navodi je u sustini samokritika svoje nemoci,da ne kazem nesto pogrdnije.U Gredelju(konkurenc firma Gosi u HR) sam poceo skolovanje i stekao prva znanja iz ove oblasti kao bitna za kasnije intelektualno sazrevanje svakog ljudskog bica.U SFRJ je bilo materijanog i intelektualnog prostora za oplodjavanje vlastite pameti,ali to nije bilo ni blizu tadasnjim mogucnostima,dok je transfer tehnologija bio na donekle zadovoljavajucem nivou.Bilo je to zaludjivanje"politickog"naroda je od strane kljucnih ljudi u fabrikama .Tako na pr.kada sam poslovno saradjivao sa Gredeljem upitao sam,kako nisu proizveli i izvezli vlastite kompozicije?Okrivili su Gosu.Dodao sam i Tito bi vas pozvao za to na odgovornost
Karlo Polak
Хвала Политици што је коначно нашла људе за квалитетну конструктивну критику, када је у питању железница. Када је у питању домаћа производња шинских возила, услов исплативости је великосеријска производња. Њу је могуће постићи уколико бисмо се одлучили да се развијају подсистеми трамвај, трамвај-воз и приградска железница у свим великим градовима у Србији: Београд, Ниш, Нови Сад, Крагујевац, Суботица, који би покривали главне правце кретања уместо аутобуса. У Београду још и метро возови, који се могу урадити као варијација приградских возова (више врата, другачији распоред седишта и редуктор брзине), јер унификација појефтињује конструисање и одржавање.
Milić
Juče,27.10. poslah komentar na ovaj članak. Pojavi se obaveštenje da je komentar uspešno primljen i da će biti objavljen,posle odobrenja cenzora. U redu. Sad gledam i vidim da moj skromni komentar nije objavljen Pitam se iz kog razloga. Nije bio uvredljiv, ni antidržavni. Baš sam razočaran u list Politiku, za koju sam emotivno vezan vezan još iz davnih dana.Izgleda da je politika duboko prodrla u Politiku.Niste više ono što ste bili.I kako kaže Srećko Šojić:ĆAO...
milosrdni andjeo
LOBI koji kontrolise autoindustriju i gradju puteva,pod uticajemi direktnom kontrolom MMF,potpuno je unistio zeljeznice u celoj Juz.Americi!Neko treba da ih dotira,a oni uvode jak razlog da se sve mora da samofinacira,ubace neku marljivu Zoranu da otpusta radnike i zemlja ostaje bez jeftinog prevoza!A STA CE BITI KADA SVET ostane bez benzina i nafte?Gradicemo,ponovo,ono sto sada unistavamo pod stranim ucenama!SRBIJA bi morala da se okrene nezavisnosti i sopstvenim interesima!NIJE razlog sto imamo 85 posto trgovime sa EU,da moramo da srljamo na zapad!SVAJCARSKA nije u EU,a imaju i zeljeznice,a Rusima izvoze "NESTLE" proizvode,bez ikakvog uskladjivanja spoljne politike sa EU!KO im brani da trguju sa EU ,a ne moraju da dozvole bankarima iz MMF im ukida jeftin prevoz za siromasne!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља