понедељак, 01.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 08.11.2016. у 12:15 Ана Тасић
ПОЗОРИШНА КРИТИКА

Наше грађе за снове

Шекспирова „Бура” на почетку сезоне у Црногорском народном позоришту (Фото: ЦНП)

Подгорица – Црногорско народно позориште је ову сезону отворило продукцијски грандиозно, заводљиво и опијајуће, обележавајући и Шекспиров јубилеј, премијерним извођењем тестаментарног комада овог елизабетанског барда, бајковите „Буре”. Редитељ представе је Македонац Дејан Пројковски, лауреат награде за најбољу режију и представу „На дну” на овогодишњем ФИАТ-у, иначе директор Македонског народног театра из Скопља. После премијере, црногорски медији су известили да је реч о представи каква до сада није виђена у Црногорском народном позоришту, од његовог новог оснивања 1997. године.

Редитељски рукопис Пројковског, који смо раније упознали у такође стилски врло бљештавим представама „На дну” и „Оковани Прометеј”, овде је још упадљивији. Креативни тим из Македоније обезбедио је спектакуларно читање Шекспировог дела, поново испричане историје насилног освајања власти, али у једном бајковитијем руху. У вези са том специфичношћу „Буре”, акценат Пројковског на засењујућој стилистици игре је оправдан, утемељен у стилској поставци Шекспировог комада.

Сценографија Валентина Светозарева заиста је грандиозна, користи се ротациона бина, читаве сцене израњају из дубине, актери играју по симболички изазовном песку и у води, губе се у лепршавим тракама, лелујају у ваздуху (ваздушна акробатика Александар Илиев). Костими Марије Папучевске ароматично зачињавају укусно богатство стила. Готички тонирана музика композитора Горана Трајковског изазовно гради атмосферу, одговарајуће пратећи Шекспирове архетипове људских понора, а води и маркантну кореографију Олге Панго, агресивну и дивљу, али и нежно етеричну.

У идејном смислу, радња није конкретно осавремењена, Шекспировој универзалности је дато пуно поверење. Она се обраћа публици на симболичко-архетипском плану, аналитички исписујући циркуларну историју политичког насиља, као и интимних историја романтичних искри, кроз однос Фердинанда (Момчило Оташевић) и Миранде (Андреа Мугоша), али и дирљиво обликованог односа између оца Проспера (Бранимир Поповић) и ћерке Миранде.

У погледу глуме, поред искусно убедљивог Бранимира Поповића, издвојићемо посебно упечатљив, физички деликатно експресиван наступ изузетне Наде Вукчевић која се огољава, грчи и дрхти у води и ваздуху, у улози магичног Аријела. На сцени је изграђена јасна опозиција између Аријела, тог готово бестелесног ваздушног духа и Калибана (Никола Перишић), грубог, дивљег роба, спорог и тромог, тешко бауљајућег по земљи. Остварење ове опозиције важно је зато што утврђује „Буру” као митску алегорију која функционише у бинарним опозицијама, кроз судар различитих архетипова, модела опстајања људског друштва.

Гротескно комичне тонове које су подгорички гледаоци најзахвалније поздрављали, на сцену су уносили пијани подрумар, пробисвет и лакрдијаш Стефано (Дејан Иванић), и фалстафовски обликован Тринкуло (Душан Ковачевић), са горостасном трбушином, пискавим гласом и тетуравом појавом. Они су створили комичку противтежу трагичном сплету догађаја, употпуњујући Шекспиров свет са лицем и наличјем. Тај свет је позорница човека који представља непресушну грађу за снове, да парафразирамо Проспера, Шекспировог алтер ега и последњег од Шекспирових владалаца, у дуплој улози изгнаника и новог узурпатора. Његова историја је историја света која се горко понавља, уз такође понављајуће, болне звуке ломљења илузија.

Коментари1
11a41
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mirko Joksimovic
Rekao bih da je ovo jedno klasicno tumacenje velikog Sekspira, steta je sto takvh nema vise, reditelji se u poslednje vreme hvataju modernizacija po svaku cenu, a one znaju cesce da budu promasaj.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља