среда, 27.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 20.11.2016. у 20:05 Бране Карталовић

И Французи се питају за извоз „фиће” у Русију

Када се прича о реципрочном увозу „ладе”, заборавља се да је произвођач овог аутомобила „Автоваз” из Тољатија у већинском власништву групације „Рено-Нисан”
„Лада икс реј”, један је од адута „Автоваза” на Московском сајму аутомобила

Крагујевац – Ствари нису једноставне ни када је политика у питању, а могу бити и компликованије кад се у односе уплету и економски интереси. Тако посао око бесцаринског извоза „Фијатовог” модела „500-Л” из Крагујевца на тржиште Евроазијске економске уније није питање само пријатељске политике коју наша држава води према Русији и другим земљама чланицама овог савеза, већ и запетљаних пословних односа на пољу глобалног тржишта коме је профит једина мера успешности.

Када се прича о реципрочном увозу руских „лада” у Србију, што би требало да буде саставни део аранжмана наше државе са Евроазијском економском унијом, у којој се одлуке доносе консензусом, заборавља се да је произвођач овог аутомобила „Автоваз” из Тољатија у већинском власништву француско-јапанске групације „Рено-Нисан”. И од овог конгломерата, не само од политичких договора, зависи да ли ће посао о коме се прича већ неколико година, уопште бити склопљен, а ако буде, под којим условима.

„Рено-Нисан” има своје интересе и када је у питању мало тржиште какво је Србија, а бесцарински увоз јефтиних „лада” могао би да поремети продају неких других француско-јапанских модела у нашој земљи. Велике компаније ништа не препуштају случају, па би договор који је најављен за средину децембра можда могао бити и пролонгиран.

Преузимање руског „Автоваза” трајало је готово деценију, а посао је коначно склопљен 2014., када је „Рено-Нисан” постао двотрећински власник произвођача аутомобила из Тољатија. Трећину капитала је задржала руска државна корпорација „Ростек”. Готово идентичан модел примењен је и у уговору који је Влада Србије 2008. потписала са „Фијатом”, сада групацијом „Фијат-Крајслер”. У борби на светском тржишту аутомобила ништа није лако, ни једноставно, будући да ни некада велике компаније сада не могу да опстану ако се не повежу са дојучерашњом љутом конкуренцијом. Узгред буди речено, „Фијат” је одавно присутан у Русији, још из времена премијера Берлусконија.

Што се економских резултата крагујевачке фабрике тиче, када би до бесцаринског извоза „500-Л” заиста дошло, они би били више него скромни. Пласман 5.000 до 10.000 „великих фића” на евроазијско тржиште са готово 200 милиона становника, компанији „Фијат-Крајслер аутомобили Србија” донео би свега око 30 милиона евра прихода, а производња би била повећана једва за десетак процената. То не би био значајан посао ни када је реч о нашем спољнотрговинском билансу који је последњих неколико година побољшан.

„За нас је питање 'Фијата', да људи не мисле да је у питању велики новац, рекао бих, психолошко, симболично, јер сам сигуран да ће наши италијански пријатељи много лакше и много брже донети одлуку о другом моделу у крагујевачкој фабрици уколико буду знали да могу да извозе своја возила на евроазијско тржиште” – изјавио је недавно премијер Вучић.

Из ове изјаве, између осталог, јасно се види да је проблем и то што крагујевачки „фића” није српски производ. Да би био, више од 50 одсто делова за прву уградњу у ауто морају бити произведени у нашој земљи, а то није случај. Компоненте углавном стижу из иностранства, а и „Фијатови” добављачи су претежно стране компаније које су у Србији изградиле своје погоне. У таквим околностима, бесцарински извоз „500-Л” у земље Евроазијске економске уније није једноставан, бар не под ознаком „мејд ин Србија”.

„Извоз је могућ ако постоји политичка воља, чак и ако су компоненте претежно увозне” – казао је министар Љајић, наводећи да је такав аранжман са Евроазијском економском унијом имао Вијетнам.

Имајући у виду да је почео да се прави 2012, „500-Л” је, према светским мерилима, одвећ времешни модел који више нема перспективу на глобалном тржишту. „Фијат” је започео његово редизајнирање, али је јасно да се крагујевачкој фабрици аутомобила, ако ускоро не крене производња новог модела, не смеши лепа будућност, на шта у својој изјави упозорава и премијер Александар Вучић.

Треба, дакле, сачекати средину децембра и видети да ли посао око бесцаринског извоза „500-Л” уопште може бити склопљен, јер се, према информацијама којима „Политика” располаже, у вези са тим пита и групација „Рено-Нисан” која прави руску „ладу”.

Коментари28
8eacb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milan lala
E stvarno smesnih li zakljucaka , nisu Reno - Nisan ti koji vode politiku Ruske vlade i odlucuju sta ce se u Rusiji bez carine uvoziti a sta nece. Ajde dosta spinovanja i neozbiljnih komentara , kad Putin kaze moze onda ima odmah da pocne uvoz , sve drugo je bla... bla.... bla. Hocemo li ili necemo dobiti dozvolu iskljucivo zavisi od procene Rusije jesmo li mi i dalje njihovi prijatelji i saveznici ili ne .
Joca Dopisnik Belosvetski
Zasto se zaboravlja da "fica" nije samo to nego je i "FIAT" i jos neko. Srbi to uglavnom montiraju i boje a Italijani i jos neko, prave delove. Stalno se zaboravlja da Srbi samo "vezuju pupak" toj bebi koja ima druge majke - nije samo jedna.
Beogradjanin Schwabenländle
Надам се да ће редакција дозволити одговор. @ Ранко М. занимљив садржај Вашег одговора. Има само једну суштинску грешку ако смем отворено да кажем. Прво, 1.000 знакова су недовољни да се све објасни. Комунизам је одувек био теориска утопија, у бићу човека није да сви имају исто, свако " нормалан " тежи да оствари што више, да му буде боље њему и његовом нараштају. У Југославији је комунизам био кобојаги социјализам док није постао самопослуга за кадрове. А то што Ви зовете социјалистички систем, ми на западу то зовемо социјална тржишна привреда која се брине, у истој мери држава и синдикати, да нико успут не падне . И ако падне ту су разни закони и правила, не на папиру, која ће омогућитда свако може пристојно да живи од свог рада. Разлика међу држава које сте навели, а у које спадају и Немачка, Аустрија, Холандија, Луксембург је у висини те помоћи, као и у висини пореза. Комунизам је филозофија, слободна привреда је остварење реалне сарадње паметних политичара и синдикалаца.
Toljati
Setnja pored Zigulskog jezera u Toljatiju. Prica ide..vidis, ovde su se u vreme SSSR-a svakog vikenda sakupljale porodice, deca, kupali se, zarili sasljik, pili vodku,pivo,sokove,slusali lokalne pevace,svirace....svi smo imali posao u Ladi,dobijali stanove,plata kakva takva, imali smo besplatno socijalno....svako od nas je imao preko puta jezera dacu, gajili smo povrce, lovili divljac,ribu..... Sada ta obala deluje sablasno, narod ima tam toliko da prezivi, plate u Renou male, mnogo otpusteno, samo ovo malo koji uz obezbedjenje voze dzipove uzivaju u blagodetima kapitalizma.
Игор Г.
"Ranko M." Највећа мана капитализма је неправедна подела благостања. Највећа врлина социјализма је подједнака подела беде.
Прикажи још одговора
Марина из Мачката
Ми у потпуности неизрециве целине подржавамо извоз аутомобила и сирних намаза на развијена тржишта Евроазијске уније.
Beogradjanin Schwabenländle
@ Ранко М. хвала на Вашем мишљењу. Видим да уопште нисте схватили поруку; Србија се научила да разне " донације " страних држава, , на доставе рођака из иностранства, на нерад, " јавашлук ", корупцију, на даноноћно седење у кафићима, само се није научила да ради,планира и размишља. Вучић ми је задња помисао, или рупа на фрули, а комунизам мрзим из дна душе. Уколико не видите где данас стоји Србија и за које се вредности труди онда Вам нешто са видом није у реду. И сада Ви лично очекујете да ја Вама, после 25 година уништавања српске привреде ( не мислим на Вас лично ) одржим предавање како ради слободно тржиште, бојим се да је то за Вас касно, осим тога искрено речено не верујем да би схватили, као присталица бившег поретка, Брозовог , Милошевићевог, Вучићевог. Сада је Србија привредно на задњем месту у Европи. Полемика је веома лош саветодавац.
Ranko M.
BG.Schwabenlendle; G.dine, ja sam Vasu poruku davno shvatio, ali i kako mislite. Misljenje Vam je iskljucivo, bez sirine, usko fokusirano na mrznju prema, svemu sto pripada "dijalektickom materijalizmu" iz koga je izrastao "Komunizam" kao neki veoma "fluidni" filozofski pravac, koji nigde nije zazivio, jer je bio samo projekat. Ali ,Vi i slicni, to ne razumete. Vi socijalizam, u bivsoj YU, tumacite kao "komunizam". Komunizam u bivsoj YU se predstavljao kao tendencija za neku buducnost, nikako kao trenutno stanje. Danas taj, u principu socijalisticki sistem, provode Svedska,Norveska,Finska..,u kojima je, kao sto znate, najveci standard i najzasticenija ljudska prava. Socijalisticke i SD partije, su najcenjenije na Svetu. I to je trend. A sta nam je kapitalizam, kao ekonomsko-filozofski pravac doneo, vidimo od pocetka 20-tog veka do danasnjih dana. "Komunisticke" vodje, se ne razlikuju nimalo od kapitalistickih. Radili su isto, a ovi drugi i danas rade sve, da zastite svoju ideju.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља