четвртак, 25.05.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:41

Антимонополска комисија чешља трговце

Контрола хране, пића и дувана која би требало да почне ускоро обухватиће и односе малопродаваца и добављача, али и проверу концентрација које су спроведене у претходном периоду
Аутор: Јелица Антељчетвртак, 01.12.2016. у 08:05
(Фото Д. Јевремовић)

Комисија за заштиту конкуренције ускоро ће анализирати конкуренцију на тржишту малопродаје хране, пића и дувана. Контрола овог сектора ће, како саопштавају из комисије, осим тржишта малопродаје које се тиче крајњих потрошача, обухватити и односе између малопродаваца и добављача како би се, наводно, између осталог утврдило и стање конкуренције на тржишту.

Иако у Комисији за заштиту конкуренције кажу да је ово тело „ојачало”и да је сазрео тренутак за овако обимну акцију, ипак не треба занемарити и чињеницу да је последњих десетак година у Србији дошло до значајног укрупњавања на тржишту малопродаје и дистрибуције прехрамбених производа и да комисија можда има разлога да посумња да је у међувремену било повреде конкуренције.

Како се наводи у њиховом саопштењу „резултати анализе омогућили би комисији и могућност спровођења анализа значајнијих концентрација које су реализоване у претходном периоду.

Да подсетимо, најзначајнију концентрацију у области малопродаје у Србији представља продаја „Меркатора” „Агрокору” која је одобрена крајем 2013. године. У 2014. години уследило је спајање „Универекспорта” и „Ангропромета”, а потом је прошле године нашим тржиштем одјекнула глобална трансакција када је ланац трговачких маркета који послује у Холандији и САД – „Ахолд” најавио куповину белгијског„Делеза”.

Аквизиција вредна 9,8 милијарди евра завршена је у јуну ове године. „Аман” је прошле године преузео „Интерекс” и пословање у седам објеката трговинског ланца „Идеа” (који је ове објекте продао као меру „деконцентрације”). Наставио је да се шири и у овој години тако што је у своју малопродајну мрежу припојио и „Вишњица дућане”. Уз овакву динамику на домаћем тржишту малопродаје, појавила се и вест да нам у 2017. години стиже и нови учесник – дисконтер „Лидл” који је најавио изградњу и отварање дистрибутивног центра и првих 20 објеката у Србији, од укупно 100 које ће отворити на нашем тржишту у наредном периоду.

Интересантно је да је уз оволико промена у домаћој малопродаји, Комисија за заштиту конкуренције у протеклом периоду имала занемарљив број пријава повреде конкуренције. То не значи да проблема на тржишту није било. Држава је већ реаговала, па чак и интервенисала доношењем Закона о роковима за измирење новчаних обавеза у комерцијалним трансакцијама, вероватно јер су се односи између малих добављача (обично је реч о малим и средњим предузећима) и великих купаца, односно трговинских ланаца, већ отргли контроли.

У Комисији за заштиту конкуренције нису желели да коментаришу да ли ова акција има везе са неким њиховим сазнањима да на тржишту има повреда конкуренције, ни да ли то можда има везе са случајем 16 продаваца спортске опреме који су се договарали о ценама и који је и даље у поступку.

Анализа малопродаје свакако нам се намеће и као европска пракса. Европска комисија је од 2010. чак три године спроводила анализу тржишта малопродаје и водила чак 50 различитих случајева од којих се 90 одсто односило на концентрације.

И ова акција на тржишту ЕУ уследила је после бројних приговора како на нивоу Европске уније, тако и појединачних земаља чланица, да велики трговински ланци намећу штетне услове добављачима хране (произвођачима хране и пољопривредницима), што умањује њихов подстицај за инвестирање, а потрошачима ограничава избор.

Да ли је избор ускраћен и потрошачима у Србији? То би, како се очекује, требало да покаже најављена акција Комисије за заштиту конкуренције. Статистика каже да учешће издатака за личну потрошњу домаћинства у БДП-у износи 73,8 одсто. У структури потрошачке корпе храна и безалкохолна пића и алкохолна пића и дуван учествују са 46,6 одсто, а у минималној корпи са чак 52,5 процената.


Коментари6
57b6e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Potrosac
Pa kada se Vero otvaro, bilo je govora da mora da bude minimum 60% domacih proizvoda. Dali je to tako i ko to kontrolise. Proverite to.
Boris
Budalaštine. Oni da su hteli da uhvate monopolaše i mafiju, onda nebi na razglas dali upozorenje
biće veselo
Selo mrtvo,a baba ,preteča komisije,odjekuje,češlja,češe...Kasno Marko reprogram doseže,a buzdovani džabe leteše...Kosovska tržišna bitka...
kupujte domaće, još da nam kažu šta je domaće (parafraza Draškovića)
Od kad je premijer širom otvorio granice Srbije za Albance, ja vidim samo albansku robu u Tempu, na primer. Je l' to zakonito?
Gorka čokolada
Veliki trgovinski lanci protivzakonito naplaćuju "ulaz" proizvoda unjihove rafove. Zatim svaka 3 meseca naplačuju svoj procenat za tobožnje "širenje mreže" itd. "Univerexport" je već ucenio svoje stare dobavljače za narednu godinu: ponovo mora da se plati jednom već plaćeni "ulaz" i posebno dostava u centralni magacin. Ugovori su monopolski. To sve povećava cenu proizvoda na štetu kupaca a i manji dobavljači, ne mogavši da izdrže tolike namete, prestaju da rade.
Zoran
Daj Komisiji dokaz o tome. Oni su duzni, ako zelis, da sakriju tvoj identitet. Oni su u Savskoj 25. Mozes im poslati i mejlom.
Препоручујем 4

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља