среда, 13.12.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:52
ИНТЕРВЈУ: ЈОХАНЕС ХАН, европски комесар за суседску политику и проширење

За реформу управе дајемо 80 милиона евра

Припремили смо терен за отварање нових поглавља до краја године
Аутор: Биљана Чпајакнедеља, 04.12.2016. у 22:00
(Фото Танјуг)

„Уверен сам да ће се државе чланице сложити да се до краја године отвори још поглавља. Оно што могу рећи је да је Комисија већ припремила терен за ово”, каже Јоханес Хан, европски комесар за суседску политику и преговоре о проширењу.

Одговарајући уочи данашње, иначе редовне посете Београду, на наше питање да ли има држава ЕУ које се противе отварању нових поглавља до краја године, Хан каже:

Лопта је у турском дворишту
Ја сам лично учествовао у расправи око Турске у Европском парламенту и пажљиво слушао исказану забринутости од стране њених чланова. Такође смо узели к знању резолуцију Парламента у вези са односима ЕУ и Турске и њене препоруке да привремено замрзне преговоре о приступању с Турском. У ствари, делимо многе од ових проблема и у више наврата смо их саопштили током последњих месеци, посебно у нашем годишњем извештају о Турској. Истовремено, ми смо такође чули политичке позиве из држава чланица у Савету за спољне послове 14. новембра који су се сложили да треба задржати комуникацију отвореном. Али, лопта је турском дворишту. Очекујемо да се Турска придржава највиших стандарда у поштовању владавине права и основних права, у складу са међународним обавезама и статусом Турске као земље кандидата”, каже комесар Хан, упитан за став у вези с препоруком ЕП о замрзавању преговора с Турском.

„Хоћу да будем врло јасан: став ЕУ и њених држава чланица за приступање Србије ЕУ је чврст. Сви с добродошлицом дочекујемо Србију у европску породицу, којој она и припада. Не би требало сумњати у то”.

Хан истиче да смо на добром путу и да су већ отворена четири веома важна поглавља, истичући да је сада потребан напоран рад, али и истрајност. Проширење није само ствар технике и отварања или затварања поглавља, подвлачи комесар, у ексклузивном интервјуу за „Политику”.

Ако нова поглавља буду отворена у децембру, хоће ли то бити награда за Србију због напретка у дијалогу Београда и Приштине или резултат онога што је досад Београд урадио у областима на које се та поглавља односе?

Отварање поглавља није пуко штиклирање поља и „награђивање” Србије. Реч је о заједничким стратешким интересима. Градимо солидан, дуготрајан и поуздан међусобни однос. Услови за то постоје, они су јасни, и прихваћени од обеју страна – ЕУ и Србије – у нашем оквиру за преговоре који је усвојен у децембру 2013. године. А брза имплементација од стране Србије, искрена посвећеност својим обавезама на владавини права и споразумима постигнутим у дијалогу с Косовом, важан је предуслов.

Српска страна често истиче да је проблем у дијалогу Београда и Приштине то што се Косово суочава са сопственим проблемима. Какав је ваш коментар тога?

Дозволите ми да цитирам недавни коментар премијера Вучића, после америчких избора: не треба кривити друге да се избегне одговорност, већ би требало ослонити се на сопствене снаге. То је апсолутно тачно! Србија је изабрала да се ангажује у несумњиво тешком процесу с Косовом. Реч је о миру и стабилности у региону, о фокусирању на будућност, а не на прошлост и, коначно, о заједничким интересима. Овај процес захтева храброст и посвећеност обе стране. Влада Србије је показала да има ту храброст и посвећеност. Косово има своје изазове, то је истина, али Србија треба да се ослони на своју одлучност да испуни обавезе у оквиру дијалога. У интересу је Србије да буде конструктивна и да постигне напредак у том погледу.

У годишњем извештају сте указали да корупција и даље представља озбиљан проблем. Шта то Србија у овој области треба конкретно да уради у наредном периоду?

Питања владавине права су срж процеса проширења. Она одражавају основне вредности на којима почива Европска унија. То је разлог зашто стављамо толики нагласак на поглавља 23 и 24 у преговорима са свим земљама кандидатима. Србија је усвојила амбициозне акционе планове у овој области. Њихова примена је, наравно, кључ за кредибилитет Србије, али што је још важније, за грађане Србије и младе у Србији. Поуздано правосуђе и ефикасна борба против корупције, допринеће побољшању једнаких могућности за све, без обзира на пол, порекло, религију, или етничку припадност. Такође је и кључни фактор за привлачење инвеститора, који могу да створе хиљаде радних места за младе људе. Јачање владавине права и борбе против корупције су кључни изазови у Србији и широм региона. За ово је потребно време: успостављање чврстих и независних институција, веродостојно и предвидиво кривично право и писани траг у привођењу људи правди. Али ја сам уверен да са политичким подстицајем Владе Србије, и правилним укључивањем цивилног друштва, може бити остварен добар напредак.

Интерни циљ Србије је да током 2018. године отвори сва преговарачка поглавља. Је ли тај циљ реалан?

Веома поздрављам циљ српских власти. Увек је добро поставити циљеве. Ово је амбициозан циљ, што показује њихову снажну посвећеност чланству Србије у ЕУ. И ја сам уверен да ће ова снажна посвећеност бити преточена у одлучан напредак на пољу економије, запошљавања, образовања, науке, заштите животне средине, пољопривреде, животног стандарда, за бољу будућност Србије. Будите уверени да ћу ја наставити да радим на овоме, заједно са службама у Бриселу и са нашом Делегацијом у Београду, како би помогли Србији да настави с динамиком реформи.

Прво сте изразили забринутост због могућег раста националистичке реторике у Србији пред председничке изборе, а касније рекли да није улога ЕУ да се меша у унутрашња политичка дешавања у Србији. Да ли то значи да сте се негирали свој ранији став, који је један посланик у Скупштини Србије назвао и дипломатским скандалом?

Није тако, ја сам напротив веома конзистентан. Стратешки циљ Србије је чланство у ЕУ. Због тога сам уверен да Србија држи до вредности ЕУ. Те вредности ЕУ су у вези с владавином права, као што сам рекао, али и мир, стабилност, регионална сарадња, дијалог са партнерима. Овде није реч о ауторитарним решењима или популистичким реторикама. Они који предлажу лакша решења добијају одређену публику, не само у Србији већ и у другим местима у Европи и дубоко жалим због тога. Али то није мешање у унутрашњи политички развој једне земље. Овде се ради о одбрани правог европског духа и темељних, заједничких вредности.

Председник Томислав Николић је изјавио да Србија жели да постане чланица Европске уније, али да постоје два услова која не може да испуни, а то је да призна независност Косова и Метохије и да буде у свађи с Русијом. Може ли Србија тако у ЕУ?

Дозволите ми још једном да поновим врло јасно: оно што се очекује у нашим преговорима о приступању је свеобухватна нормализација односа између Србије и Косова. То мора да се материјализује, на крају процеса, кроз правно обавезујући уговор. Србија са Русијом има традиционално блиске односе, као и неке од наших садашњих држава чланица. Истовремено, стратешки циљ Србије је пуноправно чланство у ЕУ, као што доследно понавља Влада Србије. Стога очекујемо да Србија поступа у складу са овим стратешким циљем. Србија већ све више сарађује са ЕУ на питањима одбране и безбедности. У периоду до приступања, Србија би требало да се постепено усклади са заједничком спољном и безбедносном политиком ЕУ. То укључује и одлуке Савета о рестриктивним мерама.

Да ли ће бројне кризе у ЕУ успорити интеграцију Србије?

Европска Унија је стуб мира, просперитета и стабилности. У све тешње повезаном свету, изазови са којима се тренутно суочавамо нису искључиво европски. Миграција, незапосленост, безбедност, енергенти су глобални изазови. Морамо да их решавамо заједно и као унија и заједно са Србијом и другим партнерима. Јер ако не консолидујемо стабилност, као партнери и пријатељи, ми ћемо увозити нестабилност на наш континент. Премијер Вучић је јасно истакао да је приступање ЕУ стратешки циљ Србије. Европска унија је већ најближи политички и економски партнер Србије. Током моје посете, присуствоваћи заједно са председником владе Вучићем потписивање веома важног споразума којим се подржава трансформација државне управе Србије и побољшава квалитет и брзина услуга које се пружају грађанима Србије и пословним заједницама. Ми у ову реформи улажемо 80 милиона евра бесповратне помоћи. Ово није само филантропски гест. Ово је инвестиција у будућност, у нашу будућност. Јер, европска Србија је део наше заједничке визије, а ми напорно радимо да се то деси што пре.


Коментари15
aa0df
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bojan Prokić
Šteta što g. Hana nema ko da informiše da je Srbija joś 2005 Zakonom o drž.službenicima i srodnim propisima implementirala EU upravne standarde u domenu službeničkog prava te principe Evropskog admin.prostora, naravno i principe iz ratifikovane UN Konvencije protiv korupcije-naročito poglavlje: Prevencija korupcije. Nažalost, sve se svelo samo na teoriju i praksu "burazersko-partijskog" zapošljavanja gde je Upr.inspekcija obična ikebana atmosfere zakonitosti i vladavine prava javnog konkursa. Iako je propisano da izborni članovi Visokog službeničkog saveta moraju da budu stručnjaci za drž.upravu, većina njih su politički analitičari i to zaslužni. Na kraju, Nac.strategija za borbu protiv.korupcije je još 2013 prepoznala privilegovano zapošljavanje ugovoraca kao izvor korupcije te diskreciono pravo rukovodioca drž.organa da izabere jednog od 3 predložena kandidata bez obzira da li taj kandidat ima najbolji uspeh u izbornom postupku - danas je skoro 2017 i ništa se nije promenilo.
AV AV AV *nastavak
...iako pre mislim da ste samo odviše bahati i lišeni elementarnog ljudskog u sebi, indirektno ubijate hiljade ljudi dnevno vašim nesposobnošću, otimate im perspektivu i pravo na život dostojan čoveka. Među sobom se dokazujete, takmičeći se u skupocenim automobilima, odelima i broju sekretarica. Premali ste za nešto veliko. Gotovo sam siguran da bi vas teško van politike negde i za šalterskog službenika primili. Više osudjujem postupke ovih "naših" politikanata od EU, od njih makar znamo sta možemo da očekujemo. Niste rang političara ni za mesnu zajednicu. Dosta sa ponižavanjem Šojići, beskičmenjaci i nesposobnjakovići!
AV AV AV
Divno, rasplakaću se od sreće. Svaka čast Aleksandru Vučiću, ovo je vrhunac njegovog politickog umećanja. Uspeo je da iskamči milostinju, a zauzvrat oteli su nam stostruko više. Ima li šta poraznije za jednu državu od ovoga? Sta je sledeće, doniranje konzervi za pse kako bi se izvela nemoguća misija zvana obrok? Vređate nam dostojanstvo na dnevnoj bazi. Sebičnjaci, bitno je da ste vi ušuškani, da li vas je ijednog momenta sramota? Loše vreme je vas još gore ljude lansiralo u ovaj brlog koji se samo zove politika, isprljaji ste avangardnu profesiju koja zahteva širu od svest od sužene skorojevićevske, a ogleda se u osećaju za opšte dobro, zahteva lično žrtvovanje i sposobnost. Gledamo vas od '91, i gotovo da nikakve razlike među vama nema, svi ste deo jedne te iste predstave, izređali ste se gotovo svi, dakle rešenje nije unutar ovakvog političkog sistema. Sanjam dan kada će se suditi vama zločincima, jer ako se ista može nazvati genocidom onda je to ovo, niste svesni svojih postupaka,
Autohtoni Jugosloven
Svaka cast za komentar.
Препоручујем 3
Autohtoni Jugosloven
Ovaj novac se "daje" kako bi "reformisali" nase zakone po njihovoj meri,kako bi nas sto lakse porobili i opljackali. Germani nikad nikome nisu nista dali,a da taj "poklon" neposredno nije u njihovu korist,oni znaju samo da otimaju. Pogledajte Helene,Italijane,Spance,Portugalce i na kraju nasu "bracu" Hrvate i Slovence,pa ce vam sve biti jasno.
mp
za nas u Srbiji je mnogo zanimljivije u ovom momentu koliko je EU do sada uplatila novca za reformu drzavne uprave i sta je sa tim novcem radjeno. Ovakva drzava koja nema funkcionalne sluzbe, koja nema organizovano sudstvo, gde jedan tuzilac dobije po 1000 predmeta, gde nema uopste ozbiljne kontrole tokova novca, gde je izrazena sistemska korupcija i gde i dalje nema zakona o poreklu imovine ..sta je onda u stvari uradjeno? Vrlo malo a negde nista (tokovi novca, kontrola poslovanja posebno u drz. sluzbama i javnim preduzecima, zakon o poreklu imovine) znaci tamo gde se okrece dosta novca i gde je mnogo resursa kontrole nema. Eu u Srbiji ima kontrolu nad vladom i nad kljucnim mehanizmima a ovih novih 80 miliona je da se navodno poveca poverenje..ali Srbiji je mnogo vaznije da EU prestane da se mesa u politicke i izborne procese i time nanosi enormnu stetu Srbiji, a to aktivno radi vec osam god.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља