четвртак, 23.02.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:56

Кад нема инспекције, трговци коло воде

Тржишна инспекција нема више исте надлежности као раније, а трговцима осим тога на руку иду и преоптерећени судови и спорови који тамо често застаре
Аутор: Јелица Антељнедеља, 04.12.2016. у 22:00
Ове године купци су се највише жалили на квалитет техничких уређаја (Фото Д. Јевремовић)

Рекламација је одбијена због „неадекватног коришћења обуће”, гласио је одговор трговца на захтев купца да му само месец дана од куповине замени кожне патике или врати новац, пошто се ђон потпуно одлепио. На питање „А како се то користи обућа”, иначе купљена у једном великом ланцу спортске опреме, трговац је само слегнуо раменима, и посаветовао га штуро да се жали ако није задовољан одлуком.

​Опет крива„ европска пракса “
У Министарству трговине кажу да је законом укинута улога тржишних инспектора у решавању појединачних потрошачких спорова, али да су њихове надлежности сада бројније. Они ступају на снагу, рецимо, у ситуацији када трговац не одговори на рекламацију у законском року од 8 дана, уколико злоупотребљава израз гаранција, непоштено послује, шаље пошиљке које потрошач није наручио или, на пример, продаје, служи и поклања малолетницима дуван, алкохол или пиротехнику.
Како је наведено на сајту министарства, највећи број притужби потрошача односи се на несаобразност робе или услуге, али ту су и други проблеми на које се они жале.
– Однос између трговца и потрошача из уговора о продаји робе или пружању услуга је уговорни однос грађанског права, те нема места поступању тржишне инспекције. Ово је процедура уобичајена за Европу и околне земље, која подразумева немешање државе и тиме не нарушава односе између учесника на тржишту ? наведено је на сајту министарства.
Прецизније, то значи да уколико купац прво у директном контакту са трговцем, па касније обраћајући се удружењима за заштиту потрошача, не успе да реши проблем, односно не оствари своја права, предстоји му судска заштита. За спорове вредности до 500 хиљада динара не плаћа се судска такса за тужбу, али пракса показује да су то спорови који дуго трају и не решавају свакодневне проблеме са којима се купци суочавају.

Овај пример који је редакцији „Потрошача” испричао један наш читалац није усамљен, готово да нема купца који кроз овакво искуство приликом рекламирања неке робе већ није прошао. Статистика коју воде потрошачке организације каже да су се у овој години грађани Србије највише жалили на квалитет техничких уређаја, а већ на другом месту су обућа и одећа. По броју жалби следи бела техника, али и услуге оператера мобилне телефоније.

И према искуствима потрошачких организација проблема са трговцима има све више, јер једноставно не поштују закон и избегавају решавање рекламација, па чак и када је купац очигледно у праву. Зашто је код нас све теже остварити потрошачка права, ако већ имамо Закон који је у потпуности усклађен са европском регулативом?

Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије каже да није лако упоређивати уређена тржишта са нашим, па се ни закон на исти начин не поштује.

– Тржишна инспекција која је раније имала већа овлашћења и бавила се и решавањем појединачних потрошачких проблема сада има мање надлежности и трговци их не доживљавају као претњу. Сви спорни случајеви одлазе на крају на суд, судови су преоптерећени и спори и они то злоупотребљавају – каже Паповић.

Ова организације је, иначе, управо због овакве ситуације предложила да се уведу прекршајни налози који би у пракси омогућавали инспекторима да све прекршаје, нарочито оне очигледне попут неистицања цене, различитих цена на каси или рафу или непоштовања рока за одговор на рекламацију, кажњавају на лицу места.

– По закону они и сада могу бити кажњени новчано од 300.000 до два милиона динара, али случајеви иду на суд. Ми тражимо да казне буду и мање од 50.000 до 100.000 динара, али би судови били растерећени, а средства од казни могла би да иду у буџет и добро се искористе. Ефекат на трговце и све оне који не поштују закон би се одмах осетио – каже наш саговорник из НОПС-а.

Министар трговине Расим Љајић изјавио је за „Политику” да је Закон о заштити потрошача усклађен са европским и да није могуће враћати надлежност инспекције на ниво пре доношења овог прописа, али да се слаже да идеја о прекршајном налогу није лоша.

– Предлагали смо то већ и било је оних који се нису слагали, али сам за то да покушамо да уведемо прекршајне налоге, јер казне сигурно могу да буду ефикасне и да уведу ред тамо где га нема – каже Љајић за наш лист.

Сваки прекршај трговца сада иде на суд. То је много случајева који по правилу застаревају и никада не буду наплаћени. У нацрту закона о заштити потрошача постојао је прекршајни налог, међутим, када је укинута колективна тужба, а и због журбе да се закон усвоји у предвиђеном року, ова клаузула је избачена, јер није било времена да се прецизније одреди и дефинише који би прекршаји били санкционисани. Постојала је идеја да се прекршајни налози уведу чак и у туризам.

И у Хрватској се у овој години , према подацима тамошњег удружења „Потрошач “, највише грађана жалило на квалитет техничке робе, док је у последњих неколико месеци поднет и огроман број приговора на блокаде рачуна физичких лица због неплаћених разних обавеза. Илија Ркман из хрватског „Потрошача” каже за „Политику” да и у Хрватској инспекција нема иста овлашћења као раније, али да је овај систем сарадње између инспекције и потрошачких организација врло ефикасан и да се права потрошача много боље остварују.

– Због великог броја пријава посао смо готово преселили на друштвене мреже. Ту се брзо и лако договоримо, дамо грађанима смернице и ако не добију правну заштиту, активирамо инспекцију и суд. То код нас добро функционише, али имамо и Европску комисију за вратом која све то врло често проверава и ако има грешака, не сумњајте, биће дебело наплаћене – каже Илија Ркман.

Ово удружење је на својим званичним страницама дало детаљна упутства о свим корацима које мора да предузме незадовољни потрошач, али су и купци много свеснији и истрајавају. Како каже, њихово истраживање је показало да су у 80 одсто случајева ти купци жене које су као потрошачи много упорније и истрајавају на својим правима.


Коментари7
13ab9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

JA
au, kakav tekst... kao i naslov
Miloš
Ispada da jedino Potrošački savetnik sme da navede ime kompanije. Ovakvim člancima koji su uopšteni se nažalost ništa ne rešava. Neko je negde nekog prevario, i šta sad?
Sasa Trajkovic
Zasto i ko je smanjio nadleznosti ispekcija, ko i zasto tolerise korumpirane sudije i sudstvo u rasulu, ko izglasava pro Evropske zakone ali ih u oraksi nikada ne primenjuje... Odgovor je uvek isti drzava, Srbija nije cak ni protektorat vec partiska prcija za zbrinjavanje uze i sire familije.
Jovan bez zemlje
У потпуности верујем, јер сам и ја имао сличан случај. Док год новинар није спреман да наведе име тога "познатог ланца" овако ће да се дешава. Због чега се крије назив ланца и фирме, ако је информација тачна. Да ли је у питању малолетник или "независни новинар" нема храбрости да каже, јер је фирма која је ојадила нашега човека страна? Јер "неће бити инвестиција" или је странцима у нашој земљи, поред великих субвенција обећан и имунитет од казни за варање потрошача? То су оне ситне ствари које боле поштеног човека, на чему ова Влада из дана у дан губи поверење.
Zoran
Poniznost Srba pred silom je poznata bar 400 godina. Sta ja sve ovde u Americi nisam vracao i zalio se i uvek mi sve vratili. Ipak sam vise kupio nego vratio. Ako, trpite, niste za bolje. Neka vam ukidaju dinamicke ip adrese kao meni u Srbiji, cutite. Cekajte u SBB-u u Krusevcu po sat vremena da dodjete na red. Ako, trpite.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља