Геодетскa техничка школа, њени ученици и наставници, од сутра ће бити богатији за једно ново знамење – Зелену заставу и међународни сертификат за еко-школу. Заслужили су га јер су у претходне две године много радили да унапреде своју, али и локалну животну средину.
– Међународни програм eко-школе је један од пет програма Фондације за образовање о животној средини (ФЕЕ), чији је циљ да ученици постану главна покретачка снага промена у заштити животне средине кроз учење, али и забаву. Свака школа која се пријави пролази кроз процес од седам корака и оне које испуне постављене критеријуме добијају статус међународне eко-школе – каже Александра Младеновић, извршни директор Амбасадора одрживог развоја и животне средине.
Први корак који морају да предузму ученици и наставници јесте да оснују одбор еко-школе. У Геодетској школи у одбор су, осим наставног кадра, ђака и родитеља, и представници институција са Звездаре, општине у којој се школа налази.
– У нашем раду учествују и полицајац који је задужен за школе на Звездари, референт за управљање медицинским отпадом у Градском заводу за плућне болести и туберкулозу, извршни директор „Звездара театра“, представник СЦ „Олимп“, професор са Географског факултета... У сталном саставу их је 18, а број се повећава у зависности од тога шта радимо – објашњава Јагода Петровић Укај, наставница грађанског васпитања у Геодетско-техничкој школи.
Остале кораке које школа мора да испуни су да оцени стање животне средине да се уради програм рада, прати стање на терену... У ову причу врло брзо су укључили сви ђаци, њих око 500.
– Радити са децом на ову тему било је заиста лако. Ја сам имала обичај да им кажем неке своје идеје, а онда би они написали или рекли шта они мисле да би било занимљиво и корисно да се уради. Заједнички смо утицали на еко-образовање школараца у осталим образовним установама, па су наша четири обучена ученика држали предавања о животној средини ђацима основних школа. Нису то била само класична предавања већ су они заједничке пратили шта се дешава у њиховим школама, какво је стање у дворишту, ходницима, да ли се рециклира отпад – каже Петровић Укај.
Ученици Геодетске школе показали су и своју практичну страну. Од тетрапак амбалаже правили су лепезе, новчанике, кућице... и даровали их болесној деци у Заводу за плућне болести, али и заједно с њима правили различите занимљиве предмете.
– Обишли смо и Звездарску шуму, где смо уочили десет депонија и направили праве професионалне мапе, а деца су сазнала шта се у таквим случајевима ради, како се уклања отпад, где он завршава, да ли се нешто рециклира, ко је надлежан за санацију... – напомиње Петровић Укај.
Програм еко-школе направљен је 1992. године, а прве еко-школе почеле су са радом 1994. године у Данској, Немачкој, Грчкој и Великој Британији. Тренутно је више од 11 милиона ученика и студената укључено у овај програм у преко 60 земаља у свету.
– Кода нас еко-школе раде од 2012. године. Почели смо са три пилот школе, а данас екошколским корацима корача преко 70 образовно-васпитних установа, од предшколских, преко основних, средњих и виших школа, школа за основно и средње образовање са домом ученика и један дом ученика средњих школа. Програм је у нашој земљи подржало Министарства просвете, науке и технолошког развоја – каже Александра Младеновић.