понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:13
ИСХРАНА

Празник може да прође и без преједања

Постоје јела која изгледају свечано као она класична, а много су здравија; јагњетина садржи мање масноће и холестерола и лакше се вари од свињетине, богатија је и гвожђем, цинком и витамином Бе
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 29.12.2016. у 12:39
Трпеза може да буде богата, али без бојазни од добијања прекомерних килограма (Фото Пиксабеј)

Празнично расположење увелико траје, у току су месеци славља, а кад се слави, добро се једе и пије. Најчешће се на домаћим новогодишњим трпезама служе сарма, печење, гибаница, руска салата, неизбежна добош торта и ситни колачи и, наравно, разна безалкохолна и алкохолна пића. Празнична храна је висококалорична и може тешко да падне на желудац, а о лошем утицају на обим струка може свако сам да се увери.

Кључ је у умерености, али и знање да празник такође може да се проведе са богатим менијем, али са јелима која не праве велику „штету”. Постоје јела која изгледају свечано као поменута, класична јела, а много су здравија. На пример, јагњетина садржи мање масноће и холестерола и лакше се вари од свињетине, богатија је и гвожђем, цинком и витамином Бе. Кад се купује потребно је обратити пажњу на боју масноће. Што је беља, месо је млађе.

Ако не можете без руске салате, приликом њеног спремања одлучите се за нискокалорични мајонез, без јаја, са знатно нижим процентом уља, тј. калорија (класични деликатес мајонез има 80 одсто уља).

Пржено, поховано и гриловано на ћумуру су најмање здрави начини припреме, па уколико можете изаберите кувана јела, динстана, печена у рерни, кеси за печење, на папиру за печење или грилована на електричном роштиљу. Сарма јесте наше национално јело и не може се класификовати као лоша храна. Напротив, јело је кувано, значи начин припреме је дијетални, једино што у припреми не треба претеривати са масноћом.

Хељдине коре су много здравије од класичних пшеничних, а није велика ни разлика у цени. Надев за гибаницу не мора да буде масан да не можете без убруса, не подмазујте плех већ користите папир за печење.

Приликом спремања меса комбинујте га са поврћем и све ставите у кесу за печење и потом на плех па у рерну.

Салате су најбоље, па је прилика да припремите нешто здраво и укусно, јер је поврће генерално најхранљивије. Витамини, минерали и дијетна влакна су незамењиви у правилној исхрани.

------------------------------

Јагњетина с киселим млеком

Потребно: 1 кг јагњеће плећке или бута, 0,5 л киселог млека, 3 јајета, 3 чена белог лука, 2 кашике сецканог першуна, 2 кашике уља.

Припрема: Месо премажите уљем, ставите у рерну загрејану на 200 степени и пеците око два сата. Сваких двадесет минута преливајте месо мочом од печења да би остало сочно. Печену јагњетину извадите из рерне, исеците на комаде, па вратите у плех. Умутите јаја, додајте кисело млеко, першун, исецкан бели лук, прелијте месо и вратите га у рерну да се добро запече.

 

Пикантна салата са целером и јабукама

Потребно: 2 већа корена целера, 3 веће киселе јабуке, 200 г сецканих ораха, 2 шоље за белу кафу посног мајонеза, сок од једног лимуна, со и бибер по укусу.

Припрема: Јабуке и целер ољуштите и најкрупније изрендајте. Потом помешајте целер и јабуке, посолите, побиберите, прелијте лимуновим соком, додајте сецкане орахе, па све промешајте. На крају прелијте посним мајонезом и добро измешајте, затим држите на хладном најмање један сат. Салату украсите преосталим орасима, мајонезом и листићима целера.

 

Пита од хељдиних кора с празилуком

Потребно: 500 г хељдиних кора, 5 струкова празилука, 350 г младог сира, 2 кашике уља, 4 јаја, со по укусу, кисела вода.

Припрема: Динстајте празилук на количини од једне кашике уља док не омекша. Када је готово, оставите да се охлади. Охлађен, издинстан празилук посолите по укусу па му додајте смесу од сира и умућених јаја. Плех обложите папиром за печење. Ређајте коре и надев, а сваки кору претходно попрскајте киселом водом. Пеците на умереној температури.


Коментари0
2fccd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља