понедељак, 09.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:41

Србија набавља девет „Ербасових” хеликоптера

​За потребе ВС и МУП-а Србије набавља се један од најсавременијих хеликоптера – Х-145М
Аутор: Милан Галовићчетвртак, 29.12.2016. у 13:15
Хеликоптер Х145М (Фото "Ербас груп")

После донације шест руских „мигова 29” и куповине два руска транспортна хеликоптера „Ми-17”, Србија набавља још девет хеликоптера, овог пута са Запада. Реч је о „Ербасовом” моделу Х-145М, савременој вишенаменској летелици која се користи широм света.

Уговор о набавци потписан је у среду касно увече у Београду, а церемонији су присуствовали министар одбране Зоран Ђорђевић, амбасадорка Француске Кристин Моро и амбасадор Немачке Аксел Дитман.

„У складу са идентификованим областима сарадње из меморандума о разумевању између Владе Србије и компаније „Ербас груп”, потписаног у октобру ове године, закључен је уговор за набавку девет хеликоптера Х-145M, припадајућих услуга и индустријске сарадње између компаније „Ербас хеликоптерс” и Министарства одбране и Министарства унутрашњих послова Републике Србије”, саопштено је из Министарства одбране.

Хеликоптер се може опремити различитим варијантама наоружања (Фото "Ербас груп")

У саопштењу није наведена вредност посла, нити су у Министарству одбране били вољни да тај податак накнадно доставе „Политици”. Премијер Александар Вучић је на годишњој конференцији за новинаре рекао да је „уплаћена прва транша”. Ипак, у саопштењу Министарства одбране наведени су неки детаљи уговора.
„Кроз ову набавку РВ и ПВО Војске Србије и Хеликоптерска јединица МУП-а Србије опремају се последњом генерацијом хеликоптера за извршавање најзахтевнијих мисија као што су транспорт, трагање и спасавање, борбене мисије, медицинска евакуација, надзор и осматрање”, објашњава се у саопштењу.
Потписани уговор обухвата набавку девет хеликоптера Х-145M „са припадајућим пакетом логистичке подршке са резервним деловима, алатима и документацијом и трансфер технологије за одржавање и оправку набављених хеликоптера”.
Такође, уговор подразумева опремање, обуку и сертификацију Ваздухопловног завода „Мома Станојловић”, који је центар за одржавање хеликоптера „газела”, као и укључивање завода у ремонтну мрежу компаније „Ербас хеликоптерс”.
„Овим уговором обезбеђује се и подршка српским компанијама и научноистраживачким институцијама у циљу прибављања релевантних квалификација и сертификација, уз једновремено тражење могућности за ангажовање српских индустријских капацитета и набавку њихових добара и услуга”, истиче се у саопштењу.
Иначе, реч је о средњем вишенаменском хеликоптеру – у поређењу са два модела које деценијама користи Војска Србије: већи је од „газеле”, а мањи од „Ми-8” и „Ми-17”. Препознатљив је по такозваном фенострону – репни ротор се налази у самом репу, а не уз вертикални део репа као код већине хеликоптера, што је техничко решење као и на „газели”. Овај хеликоптер развијен је у сарадњи са јапанским „Кавасакијем”, на основу једног њиховог успешног модела, а први лет обавио је 1999. године.

Осим Немачке и Француске, што се и подразумева будући да је основа производних капацитета „Ербаса” у овим земљама, више стотина ових летелица наручиле су САД за војне потребе и користе га под својим називом УХ-72 „лакота”. Требало би да заузме место које је имао и има УХ-1 „хјуи”, који је и даље препознатљив по снимцима из Вијетнамског рата.

Са потписивања уговора (Фото Министарство одбране)

Управо цивилна верзија „хјуија”, односно „бел 212”, ослонац је Хеликоптерске јединице МУП-а Србије. Нови „Ербасови” хеликоптери, нема сумње, одговарајуће за све потребе полиције (извиђање, превоз мањих тимова специјалаца, евакуације после несрећа и слично).
Занимљиво је да овај хеликоптер руши и геополитичке границе, па се тако лиценцно производи и користи у Казахстану, важној земљи ОДКБ-а, безбедносног савеза који предводи Русија.
„Ербасов“ хеликоптер који набавља Србија користе и Велика Британија, Бразил, а од земаља региона Албанија. Употребљавају га неке славне спасилачке службе, као што је швајцарска за спасавање у Алпима или немачки ауто-клуб Адак који га користи за евакуацију жртава саобраћајних несрећа.
Што се тактичко-техничких карактеристика тиче, без улажења детаљније у ове податке јер они варирају зависно од верзије, може се рећи да је крстарећа брзина Х-145М према доступним подацима око 250 километара на сат, брзина пењања око осам метара у секунди, а максимални долет око 680 километара. У савременом кокпиту седе двојица пилота, може да превезе девет људи, укупна носивост летелице је око 1,7 тона. Хеликоптер има бочна клизна и задња дводелна врата што омогућава брзо, лако и безбедно искрцавање или укрцавање. Х-145М може се користити и као борбени хеликоптер опремањем митраљезима, топом и ракетним зрнима.

Значајан део уговора односи се на Ваздухопловни завод „Мома Станојловић”, који би требало да постане ремонтни центар за хеликоптере „газела”. Незванично, представници „Ербаса” били су пријатно изненађени умећем српских стручњака који раде на ремонтима и поправкама „газела” које су иначе лиценцно произвођене у Мостару у време СФРЈ.

Ако би се истовремено реализовао и договор о регионалном ремонтном центру за хеликоптере „Ми-17” такође у „Моми Станојловићу”, био би то значајан замах посрнулој домаћој авио-индустрији.

Авиони „Ербаса” окосница „Ер Србије”

„Ербас” је присутан у Србији од краја деведесетих година када је потписан уговор за набавку неколико путничких авиона за потребе тадашњег „Јат ервејза”, у време када је окосница флоте овог превозника био „Боинг”. Уследила је НАТО агресија, па иако је уплаћена извесна сума као аванс посао није реализован. Данас су авиони „Ербаса” окосница „Ер Србије”.

У последње време овај светски произвођач авиона и хеликоптера присутан је и кроз маркетинг, новинарима се редовно достављају вести из пословања. Након што је у октобру потписан меморандум о сарадњи са Министарством одбране, „Политика” је тражила од овог министарства детаљније податке о томе, али одговор није стигао. Ипак, потписивање уговора није потпуно изненађење јер је набавку „Ербасових” хеликоптера у неколико наврата помињао премијер Вучић, изразивши наду да ће неке од ових летелица заправо бити поклоњене Србији.


Коментари44
a90f4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Pera
Vojska koja, dok se pišu hvalospevi o modernizaciji naoružanja, protestuje polugola i bosa, siguran sam ima jaku volju i moralnu motivaciju da istim oružjem obezbedi sigurnost gradjana ove zemlje. Ne mogu da garantuju sebi i svojoj porodici bilo kakvu sigurnost, a kamo li svima nama. Ne retko, dignu ruku i na sebe, pitam se zašto?
milija suzović
Slavni Pavle Jurišić je morao da pozajmi litru vina u kafani da bi dočekao gosta,Bilo je to u Valjevu.Face protestanata i vreme govore nešto drugo.A tekst je u skladu sa vremenom i težnjama istih.
Препоручујем 2
Željko
Nekada smo u Mostaru pravili po licenci upravo ovaj helikopter (Aerospatiale Gazelle). Francuski Aérospatiale se u međuvremenu udružio sa još nekim evropskim firmama i tako je nastao Airbus Industries. Ne sumnjam da danas ima bolju opremu, ali to je isti helikopter, što se vidi i po izgledu. Eto - neka se zapitaju Srbi, Hrvati i Bosanci svih vera - kako to da ono što smo pre 35 godina proizvodili u svojoj zemlji Jugoslaviji, sada ni u snu ne možemo. Srećni smo kad kupimo od stranaca. Inače, ovo je izuzetno dobar helikopter, ali je iz klase najmanjih i nije borbenog tipa. Znači: za policiju, pomoć na putu, medicinski prevoz. Nema govora o nekakvom naoružavanju, niti se ovo može porediti sa hrvatskim Kiowa-ma, koji su pravi borbeni, žestoko naoružani helikopteri. Za njih bi pravi odgovor bio Mil Mi-24 ili Kamov Ka-52.
Kompleksas
Kiowe su ista klasa kao i nase Gazele, samo sa naprednijom opremom. H 145M je srednji visenamenski helikopter i itekako je naoruzan sto mozes videti i na YouTubu . Kiowa nema mogucnos prevozenja vojnika, dok ovaj nemacki pored dva pilota (kao i u kajovi) prima jos 10 naoruzanih vojnika ili 1600kg tereta. Dvomotorac je i max. brzina mu je 268km/h. Dolet 680km. Kajova je jednomotorac i ima max. brzinu od 204km. i dolet do 556km. I nema mogucnost prevozenja vojnika ili tereta.
Препоручујем 7
glas razuma
Uz dužno poštovanje ali porediti kiow-a i h145m to je smešno .kiow-a je u klasi gazele samomo što je mnogo moderniji helihopter zbog elektronike motora transmisije.
Препоручујем 13
Прикажи још одговора
tao security
sta bejtlich kaze , prilican je zakon..
M.M.
U Norveskoj je rutinska i svakodnevna pojava da helikopteri prevoze nastradale u saobracajnim udesima do najblizih bolnica.
lazar
Не разумем логику којом се пореди Србија и Норвешка. Да не спомињем економске разлике, географски су две различите планете. Норвешка која има огромну површину, једну од најдужих и најразређенијих обала у Европи, захтевну климу, и малу густину насељености, па између места буде и по 500км. И Србија...
Препоручујем 30
Ucviljeni Ceda
Da li hocemo i trebamo da se naoruzavamo? Trebamo. Problem je u tome sto na tome radi ova vlast koja strasno utice na zeludac i jetru mnogima, a posebno mojim dragim ljutim komentatorima. Sto ne priznate da vam je adrenalin pojacao rad pri samoj pomisli da Srbija bude vojno malo jaca, da ne napisem jaka, a onda vam je bijes pojacao penjanje krvi u glavu zato sto iza svega ovoga stoji Veliki vodja ?!? Vi ste u sukobu sa samim sobom. Nigdje vas nije bilo prosle sedmice kada je potpisan ugovor za Migove, ali evo vidim da polako izlazite iz misijih rupa. Oslobodite se tereta predrasuda i principa i priznajte da ova vlast radi nesto sto vam se u stvari dopada. Time se necete ogrijesiti ni pred bogom, ni pred nama, ni pred sobom. Naprotiv. Bice vam lakse kada sebi date oduska i ispraznite negativnu energiju koja vas izjeda iznutra.
Доктор са Чубуре
Господине Цедо, зар вам није постало дегутантно да сви увек коментаришу вест, а само ви коментаторе? За који ваш квалитет сматрате да вас поставља у ту позицију?
Препоручујем 146

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља