четвртак, 23.03.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:15
ИСХРАНА

Урме крцате шећером

Најпопуларније воће у северној Африци и на Блиском истоку садржи обиље хранљивих материја и одличан је извор калијума, магнезијума, мангана, гвожђа и фосфора
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 05.01.2017. у 12:01
Урма је плод стабла датуле, односно урмине палме (Фото Пиксабеј)

Урма је плод стабла датуле, односно урмине палме (лат. Phoenix dactylifera). Урме су најпопуларније воће земаља северне Африке и Блиског истока и земље овог региона уједно су и највећи узгајивачи на планети. У арапском и раније бедуинском јеловнику, урме су се у прошлости јеле у комбинацији са камиљим млеком, и то као главна храна.

Постоји много врста палме датуле, па тако и урме, различитих боја од јаркоцрвених до јаркожутих и оне могу да буду мекане, средње суве или суве. Од врсте зависи колико урма садржи глукозе, фруктозе и сахарозе.

Избегавати током дијете
У зимском периоду у домаћим продавницама велики је избор увозног воћа, између осталог и сувих урми. Ако сте на дијети, неопходно је да се урме прескоче у исхрани, јер су крцате шећерима и енергијом. Осталима се саветује да не претерују са урмама, јер умереност је врлина.

Датула односно урмина палма је синоним за оазу, где ова биљка такође успева и пружа уточиште путницима кроз пустињу. Савремене плантаже датула нису остављене на милост и немилост природи, већ се плански подижу и експлоатишу. Суве и меке урме могу да се једу као свеже (са коштицом) или без коштице уместо којих је убачен бадем, орах, кандирано воће, марципан, тахини или крем сир.

Нутритивно гледано, садрже обиље неопходних храњивих материја и одличан су извор калијума, магнезијума, мангана, гвожђа и фосфора. Оно што је такође битно јесте присуство минерала у траговима: бора, бакра, селена и цинка. Уопштено гледано, урма има калоријску вредност од 282 калорије у 100 грама, што значи да је једна од најкалоричнијих воћки.

Пуне су шећера, наиме, од 100 грама, на угљене хидрате отпада 75 грама, шећери су 63 грама, док су дијетна влакна осам грама. Масти готово да и нема, а беланчевина такође, свега 2,5 грама. На воду отпада око 20 грама. Од витамина урме садрже готово искључиво комплекс Бе витамина. Гликемијски индекс урми зависи од врсте, па тако „калас” има 35,5 „бархи” 49,7, „боман” 30,5.

У арапском свету постоји безброј употреба за урме: од слаткиша, додатка јелима, пудинга, додатка хлебу, намаза, сирупа, сирћета и безалкохолних пића.


Коментари1
a3e82
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mira Vasic
Dobar clanak.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља