недеља, 19.11.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:27

За неплаћени сменски рад држава железничарима издваја 1,2 милијарде динара

Из републичког буџета је толико издвојено и прошле године, за одштете радницима у три железничка предузећа
Аутор: Јелена Попадићсреда, 11.01.2017. у 22:00
Воз пробија сметове (Фото Танјуг)

Влада Србије ове године мораће да издвоји најмање 1,2 милијарде динара како би помогла предузећима некадашњих „Железница” да исплате одштете радницима за неисплаћен сменски рад, изјавила је за наш лист Зорана Михајловић, министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Реч је о предузећима „Инфраструктура железница”, „Србија воз” и „Србија карго” која без помоћи државе не могу да плате ове дугове. Када би морали самостално да исплате накнаде за све раднике који су их тужили сва три предузећа могла би да ставе катанац, упозоравају представници синдиката.

Исту суму, 1,2 милијарде динара, држава је издвојила прошле године како би помогла овим предузећима на чију су адресу стигле извршне судске пресуде од којих је руководству могло само да се заврти у глави. У највећим проблемима је предузеће „Инфраструктура железнице”, а влада је само за одштете њихових радника издвојила 800 милиона динара, речи су министарке Михајловић. Иначе, ово предузеће је 2015. годину завршило са губитком од скоро две милијарде динара, док њихове буџетске субвенције износе око 5,7 милијарди динара.

Тачан број радника који су тужили некадашњу „Железницу” није познат, али хиљаде тужби стиже у ово предузеће последњих седам година будући да је Закон о раду из 2006. прописао увећања зараде током сменског рада.

– Претходни колективни уговори нису били добро одрађени, па смо их променили. Држава мора да помогне овим предузећима и нећемо дозволити да им на врата закуцају судски извршитељи. Новим колективним уговорима заштитили смо се од будућих тужби, али морамо да платимо ове претходне. Ми ту не можемо ништа. Све је већ разрађено. Поједини адвокати добијају овлашћења од радника, а судске спорове добијају – изјавила је министарка током разговора за „Политику”.

Последњих неколико месеци, како каже Драган Ранђеловић, председник Синдиката железничара Србије, почеле су да стижу тужбе због неисплаћеног регреса и топлог оброка. Синдикалци су узалуд апеловали на раднике да не покрећу тужбе. Када неко види да је колега добио накнаду од неколико стотина хиљада динара убрзо и он закуца на врата адвоката. Неки радници су успели два пута да туже фирму и наплате одштету за неисплаћени сменски рад.

Баш због тога су синдикалци, руководство и представници министарства, првог радног дана ове године потписали тумачење које им је тражио суд због нових тужби радника за неисплаћен регрес и топли оброк.

– Топли оброк, регрес и накнада за сменски рад, урачунати су у коефицијент сваког запосленог. То је регулисано колективним уговором који је ступио на снагу 2015. године, а тако је било и раније. Међутим, неки адвокати су нашли начин да искористе недореченост старих законских прописа. Зарадили су огроман новац, а радницима „Железница” не наплаћују чак ни таксе јер до сада нису изгубили спор, барем у јужној и источној Србији. У Новом Саду и Београду је ситуација другачија – изјавио је Ранђеловић.

Он истиче да су синдикалци пре неколико година упозоравали руководство и министарство на овај проблем, али, како каже, сви су се понашали ноншалантно. Све док пресуде нису постале правоснажне. Синдикат је, тврди Ранђеловић, својевремено захтевао од Министарства финансија да им уплаћује одвојено топли оброк, регрес и зараду, али су одбијени.

О овом проблему, још пре четири године, извештавао је лист „Пруга“, које издаје ово предузеће, наводећи да су тадашње „Железнице” имале 10.216 сменских радника, а многи од њих су тада најављивали тужбе због рада по сменама.

Пре годину и по дана сличан сценарио одвијао се у суседној Републици Српској. Предузеће „Железнице Републике Српске” тужило је 1.720 радника због неисплаћених разлика за топли оброк и регрес. Вредност тужби је процењивана на 20 милиона конвертибилних марака чија би исплата, како су упозоравали упућени, могла довести и до стечаја. Управа овог предузећа узалуд је неколико пута молила запослене да одустану од ових тужби.


Коментари22
e254d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bogoljub
Manja od minimalca
dragan
kolka nam je cena rada ako je sve uracunato i topli obrok i regres,ovo je smesno
Bogoljub
Već dve godine imam punovažnu sudsku presudu za smenski rad ali nikako da se naplatim.Što bi se reklo lipši magarče do zelene trave.
Zdenko
Pozivam sve radnike iz svih preduzeća novoosnovanih na železnici, da ako imaju mogućnosti tuže svoje sadašnje firme. Nemojte se ustezati od tužbi, nemojte se obazirati na apele rukovodilaca i korumpiranih sindikalaca, da su radili svoj posao ne bi bila ova situacija. Kad su pljačkali zaposlene gde god su stigli bilo je svima lepo, e sad neka đavo dođe po svoje.
Boro
Ja se po savetu obratio republičko Agenciji za mirno resava je radnih sporova za isplatu toplog obroka i regresa kako nebi pravio troškove firmi. Posle mesec dana dobijem odgovor o obustavi postupka od agencije uz obavestenje da železnica nije odgovorila na njihov zahtev u zakonskom roku. Pa, koje ovde lud

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља