понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:40
ИСХРАНА

Залогаји за беле и здраве зубе

Као најбољи природни чистач зуба и усне дупље издвајају се целер, шаргарепа и јабука
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 12.01.2017. у 12:25
Покварен зуб може много да утиче на здравље (Фото Ројтерс/Л. Макгрегор)

Здрави зуби нису само естетски одраз неке особе. Они су од велике важности за целокупно стање организма, јер покварен зуб може много да утиче на здравље. Ако вас боле зглобови, глава или можда имате срчане тегобе, посетите лекара, али и зубара, како бисте проверили да узрок тог здравственог проблема случајно није у устима.

И исхрана може да допринесе здрављу зуба и десни. Ако се погрешно храните и не водите много бриге о оралној хигијени, велика је вероватноћа да ћете имати лош задах и проблем са зубима услед размножавања бактерија у устима.

Када се једе храна богата угљеним хидратима – шећерима и скробом, не храни се само особа већ и бактерије зубног плака. Када оне дођу у контакт са оваквом храном, стварају се киселине које почињу да нападају зубну глеђ и то само 20 минута након оброка. Плак поред киселине производи и неке токсине који оштећују и десни и кости које им служе као потпора.

Газирана пића, кафа, чај и црвено вино мењају боју зуба
Најгоре су тврде бомбоне, карамеле, шећерна вуна, кекс, колачи, мафини, чипс, переце, помфрит, банане, суво грожђе и остало суво воће. Све наведено или лако западне за зуб или садржи много шећера. Газирана пића али и кафа, чај и црвено вино утичу на промену боје зуба.

Ако тражите начин да смањите плак у устима, то можете да постигнете тако што ћете стимулисати лучење пљувачке и додатно учврстити зубе калцијумом из хране. Најједноставнији начин је уз помоћ млечних производа. Сир је сиромашан шећерима и киселинама, али зато има доста калцијума, па је сасвим добар избор за здраве зубе. Садржи и казеин, млечни протеин који је посебно важан за заштиту и учвршћивање зубне глеђи. На тржишту већ постоје пасте за зубе које реминерализују зубну глеђ и у којима је казеин кључни састојак. Особама које пате од булимије али и трудницама и особама на хемотерапији зубна глеђ је нападнута повраћањем, па је за њих добар савет да жваћу сир, рецимо пармезан или било који други. Јогурт је као и сир одличан извор казеина па уз калцијум и фосфор који садржи одлично реминерализује зубну глеђ. Добре намирнице су и млеко, пилеће месо.

Често можемо да видимо рекламе за жвакаће гуме без шећера. Мало људи зна да је кључни састојак у њима ксилитол (уз познате аспартам, изомалт и сорбитол), вештачки заслађивач, који делује као антишећер. Он спречава бактерије у зубном плаку да делују. С друге стране, као и сви други вештачки заслађивачи, ни ксилитол није довољно испитан.

Уместо овог индустријског производа постоји неколико намирница које се препоручују уместо жвака.

Целер је једна од њих. Ово поврће богато влакнима и сиромашно енергијом идеална је намирница која помаже да се појача лучење пљувачке и елиминише нуспроизводња плака. Због влакнасте структуре, жвакањем та влакна досежу до неприступачних места око зуба и чисте остатке хране.

Шаргарепа је још једно „магично” поврће које чува зубе и може да се једе као ужина, а осим влакана која нежно очисте зубе уносе се витамини и минерали.

Јабуке су одвајкада важиле за добре чистаче зуба. Када се гризе јабука уједно се нежно масира област између зуба и односи плак и остатак хране. Има само једна ствар код јабука: у њима има природних шећера, али и киселина, које опет могу да активирају стварање плака, па обавезно после јабуке треба попити чашу воде.


Коментари1
2b904
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ProPolitikin Hrvat
Mislim da ovo oko suvog grozdja nije tacno, ima neki sastojak u sebi koji cisti usnu supljinu od bakterija pa tako i stiti zube, naravno ne u velikim kolicinama jesti, zbog secera i kalorija.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља