субота, 24.06.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:09

ТВ каналима милиони отичу у сиву зону

Три закона стриктно забрањују да се на програмима иностраних канала који се реемитују у кабловским мрежама објављују рекламе домаћих оглашивача, што се годинама не поштује
Аутор: Дарко Пејовићчетвртак, 12.01.2017. у 22:00
(Фото Википедија / Ричард Јоуарт)

 

 

Готово сви финансијски проблеми локалних медија били би решени ако би новац од маркетинга, уместо што сада одлази прекограничним ТВ каналима, био у легалним токовима, другачије распоређен... Било би пара за 297 радио и 190 ТВ станица који су порески обвезници и легална јавна гласила.

Цитиране реченице су извод су из опширнијег јавног обраћања Драгише Ковачевића, директора и власника СОС канала. Отворено писмо је „адресирано” на Нина Брајовића, новоизабраног државног секретара у Министарству информисања и културе. Од њега се очекује да се подухвати решавања проблема рекламних блокова на прекограничним ТВ каналима које реемитују домаћи кабловски оператори. Да у тој области има грубог кршења прописа, група од тридесетак регионалних и локалних домаћих емитера указује већ годинама.

Како истичу, Регулаторно тело за електронске медије (РЕМ) толерише да се у програме појединих прекограничних канала убацују рекламе домаћих оглашивача, супротно Закону о електронским медијима, Закону о оглашавању и Конвенцији о прекограничној телевизији. 

– У Србији има тридесетак таквих канала, који су ван нашег пореског система. Новац домаћих оглашивача одлази на њихове рачуне у иностранству, без било какве контроле државе. Има ту и плаћања у кешу, на црно… О коликим свотама је реч, говори податак да сваки од тих канала дневно емитује најмање 20 рекламних блокова, илити око 7.000 секунди. Секунда кошта најмање два евра, па јасно је да сваки од ових канала минимум наплати 14.000 евра дневно – каже за „Политику” Драгиша Ковачевић.   

Како прецизира, ову противзакониту праксу примењују у ККР групи Дејвида Петреуса, која је власник СББ-а, Тотал ТВ, Синеманије, Н1, Спорт клуба, ТВ Ултра… Рекламни простор на прекограничним каналима продаје маркетиншка агенција CAS media, иако Закон оглашавању, у члану 27, забрањује да се домаће рекламе пласирају на прекограничним каналима.

Такође, Конвенција о прекограничној телевизији, чији смо потписници, обавезује државу да омогући реемитовање прекограничних канала у кабловским мрежама, али – без мењања и прекрајања изворних садржаја.

Ову материју, барем на папиру, регулише и Закон о електронским медијима. Члан 4 став 29 гласи:  „Реемитовање (посредовање  или ретрансмисија) означава преузимање и истовремено емитовање комплетних непромењених аудио-визуелних услуга комерцијалног или другог програмског садржаја без мењања и прекрајања, убацивања било којих других садржаја (прилози, рубрике, рекламе, огласи, репортаже).” У члану 46 прецизира се да се реемитовањем не може сматрати „ако је изворни програм измењен (прекинут ток сигнала) објављивањем аудио-визуелне комерцијалне комуникације или другог програмског садржаја који није део изворног програма”.

Ове параграфе је као амандмане скупштина усвојила на предлог Дубравке Филиповски, посланика Нове Србије. Она је у парламенту у два наврата поставила посланичко питање зашто поједини оператори не поштују наведене одредбе. Тачније, зашто не реагује РЕМ, који по Закону о електронским медијима спроводи надзор над кабловским операторима и дужан је да санкционише оне који крше прописе. У конкретном случају, прописане су казне од 500.000 до 1.000.000 динара.  

– Одговор на то питање годинама безуспешно покушава да добије и тридесетак  регионалних и локалних домаћих емитера, међу којима је и мој СОС канал – каже Драгиша Ковачевић, наглашавајући да се нереаговањем надлежних практично легализује сива економија, наноси штета буџету, а домаћи емитери доводе у неравноправан положај. О овој теми су, додаје, представници Уније послодаваца говорили и на једној од седница социјално-економског савета, у септембру 2015, у оквиру тачке дневног реда „Сива економија у медијском оглашавању”. 

– Ми тврдимо да закон озбиљно крши агенција која продаје рекламни простор на каналима где постоји забрана за домаће рекламе, затим и сами оглашивачи, јер пласирају маркетиншке садржаје на каналима који су изван правног и пореског система Србије, као и оператори који реемитују прекројене програме прекограничних телевизија – прецизира Ковачевић.

Према његовим речима, на све ово указивали су у дописима Министарству културе и информисања, Министарству финансија, Пореској управи, Тржишној инспекцији, Агенцији за борбу против корупције, кабинету премијера… Одговора или није било, или су се сводили на то да „нису надлежни”.

А Регулаторно тело за електронске медије, чија је надлежност и законом верификована, у извештају о реемитовању страних ТВ програма у Србији, констатује да „није утврђено да се програм било ког прекограничног канала прекраја (прекида ток сигнала) тако што се у програм умећу рекламе домаћих компанија”.

Група домаћих емитера реаговала је тако што је РЕМ-у доставила це-де са програмом Спорт клуба који је истовремено сниман у Србији, Хрватској, БиХ и Македонији. На снимку се види да се за наше тржиште убацују домаће рекламе, што је доказ да се не ради о реемитовању, већ прекрајању оригиналног садржаја. Међутим, ни овај „доказни материјал” није био довољан да РЕМ ишта предузме.

У истом извештају, објављеном 7. јуна 2015. године, РЕМ тврди и да нема сазнања да неки прекогранични канали (Н1, Спорт клуб) емитују програм из Београда, што закон иначе стриктно забрањује. Домаћи емитери су и на ову констатацију реаговали доказима да Спорт клуб свакодневно емитује програм уживо из студија у Новом Београду, где се припремају и блокови спортских вести за телевизију Н1. Како тврде, то јасно указује да мастер (место одакле се програм изворно емитује) није у иностранству, те се ови канали не могу сматрати прекограничним.

– Остаје дилема зашто све законске одредбе које регулишу реемитовање поштују Си-Ен-Ен, Би-Би-Си, Скај, Евроспорт, руски и кинески ТВ канали, а крше их они из ККР групе и из окриља америчке Фокс телевизије. И још важније – шта би се догодило ако би свих 190 ТВ станица које сада имају дозволу РЕМ-а фиктивно преселило своја седишта у Бугарску или Македонију, а програме као и до сада емитовало из Србије? Чиме би се тада бавио РЕМ и како би се финансирао, ако се зна да приход остварује искључиво од надокнада које емитери плаћају – закључује Драгиша Ковачевић, власник и директор СОС канала.

 

Софтвер за уградњу рекламних блокова

„Уградња” рекламних блокова за овдашње тржиште обавља се помоћу посебног софтвера.  На пример, ако гледате Хистори канал на мрежи СББ видећете српске рекламе, док ћете на мрежи оператора који скида оригинални сигнал гледати рекламе оглашивача из земље одакле се сигнал емитује. Готово 90 одсто српских оператора од СББ-а преузима програме прекограничних канала, па самим тим и домаће рекламне блокове, чиме и саме крше закон.

 

Услов за преговарачко поглавље 10

Да проблеми на које указују локални и регионални емитери нису само „домаћа ствар”, потврђује и извештај Европске комисије од 9. новембра прошле године. У њему се помињу „чести прекиди реемитовања аудиовизуелног медијског садржаја локалним огласним порукама”, што, како се закључује, ствара „дисторзије” и утиче на укупне приходе од медијског оглашавања.

А на седници Радне групе Националног конвента о Европској унији одржаној у Народној скупштини Србије 16. децембра, речено је да је један од услова за отварање преговарачког поглавља 10 (Информационо друштво и медији) – уређење области реемитовања прекограничних канала у мрежама кабловских оператора.

 

Ако је РЕМ немоћан, држава није

– Укупна област кабловских мрежа и прекограничних телевизија заслужује да се помно „претресе”, и то је нешто чиме ћу се у оквиру својих надлежности озбиљно позабавити – каже за „Политику” Нино Брајовић, државни секретар у Министарству културе, задужен за информисање. Како истиче, прекогранични ТВ канали су привилеговани самим тим што бесплатно емитују програм на нашем тржишту, а има и случајева да кабловски оператори њима плаћају да би могли да их реемитују.

– Ако при томе још и супротно закону емитују рекламне поруке овдашњих оглашивача, тиме крше закон, пореске и правне обавезе и томе се мора стати на пут – каже Брајовић.

Према његовим речима, уколико РЕМ нема капацитет да спроведе овлашћења која има по закону, а у то спада и одузимање дозволе кабловским операторима који не поштују прописе, онда то треба и да каже, а држава ће преко пореске управе и други механизама наћи начин да делује.

– Маркетиншко медијско тржиште је са 170 пало на између 80 и 100 милиона евра. Делом је то последица смањења обима оглашавања, али и показатељ да се маркетиншке услуге за наше тржиште плаћају ван Србије – упозорава државни секретар за информисање.


Коментари11
e59e0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Драган
Без обрира да ли се ради о домаћим или страним каналима треба најстрожије кажњавати за било какве рекламе уколико гледаоци морају да плаћају ТВ претплату држави или кабловским/ИПТВ/сателитским оператерима за њихово гледање. Нигде у цивилизованом свету онај ко плаћа ТВ претплату не може бити малтретиран ТВ рекламама и обратко. Онај ко гледа ТВ канал са на којем се емитују рекламе, поштеђен за плаћања претплате за његово гледање.
Neša (Glodur)
Rešenje je jednostavno, Srbija neka izmeni zakone i kazni one koji ih sada povređuju. Ako sme. Do tada selo gori, baba se češlja.
Dragan Vujković
Prethodna vlast je imala dilove sa svima, ako se Vucic ne potrudi da resi ovaj problem onda vam je jasno da su isti. Ipak jos uvek verujem u premijera da, ako nema snage sa navijacima, se obracuna sa ovima..
sloba car
Ocekujem bar 10 NVO da pomogne da se kupovina I otimanje medijskog prostora (citaj javnost) ovako obavlja. To nema veze sa nikakvim, osim novcanim, vrednostima za koje se bore, naravno besplatno.
migol
Verovatno se oko toga nesto pita i premijerov i nas prijatelj g.Petreus...?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља