среда, 26.07.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:03

Расте број купаца путем интернета

Према подацима само једног огласног портала у Србији током прошле године продато је око милион предмета у вредности од 159 милиона евра. – Око 10 одсто контрола тржишне инспекције односи се на онлајн продавце
Аутор: Јелица Антељсубота, 14.01.2017. у 09:30
(Фото Пиксабеј)

За само годину дана на једном од најпосећенијих огласних портала „Купујем продајем“ продато је око милион предмета укупне вредности од око 159 милиона евра. Како показује њихова годишња статистика, највише се трговало мобилним телефонима за које су купци потрошили чак 19,6 милиона евра, док је на компјутерима и другим уређајима потрошачке електронике забележен промет од 12 милиона евра колико је издвојено за око 180.000 продатих артикала.

Према подацима Министарства трговине број грађана који користе интернет је са 69 одсто у 2015. порастао на 74 процента у прошлој години. Како показује истраживање из октобра порастао је и проценат грађана који наручују или купују онлајн и сада износи 31 одсто, што је повећање од седам процената у односу на 2015. годину.

– Удвостручен је број е-купаца који су упознати са макар једним правом потрошача који тргују на овај начин, а проценат оних који би препоручили онлајн куповину је са 87 порастао на 90 процената – каже Жељко Ракић начелник Одељења за трговину и развој конкуренције при Министарству трговине.

С обзиром на то да не постоји јединствени регистар података о електронској трговини Србије и земаља у окружењу, тешко је упоредити тржишта. Према неким проценама обим електронске трговине у Србији је и даље мањи од 10 процената, али је похвално то што је овај део трговине у сталном порасту.

Један од разлога што, како каже, имамо ове позитивне помаке је управо завршен ИПА пројекат о развоју електронског пословања. Ракић каже да је посебна пажња посвећена безбедној куповини путем интернета и правима потрошача код уговора на даљину.

Опрезно са намирницама
У свету, највећу шансу за раст у онлајн куповини има храна која споро напредује јер људи и даље имају навику да је купују уживо. У Америци у којој се према последњим подацима потроши око 600 милијарди долара на куповину намирница, мање од један одсто је купљено онлајн. Ни супермаркети нису много урадили на понуди куповине путем мобилних апликација, тако да се сматра да постоји велики простор за раст у овој области. Један од позитивних примера је Шведска у којој је продаја намирница на овај начин у 2014. години скочила за више од 40 процената, на око 320 милиона евра, а раст је забележен и све до 2016.

 – И у Европској унији је слично и потрошачи су слабо информисани о својим правима иако је трговина путем интернета много развијенија. Код нас су потрошачи опрезнији, у односу на западне земље и пракса је да најпре купују производе мање вредности, па тек када се увере да то функционише крећу и са већим наруџбинама, објашњава Ракић и додаје да су слабости ове врсте трговине до сада била недовољна информисаност грађана и страх од превара.

– Многи не знају да су у односу на класичну куповину права купаца чак и већа у случају ове куповине на даљину. У случају да желе да врате неки производ, по закону могу то да учине у року од две недеље од куповине, без навођења разлога, што није могуће приликом куповине у радњи, каже начелник Одељења за трговину и развој конкуренције.

Јачање трговине путем интернета довело је и до тога да се сива економија временом преселила на огласне портале, што је донело више посла и инспекцији. Највећа опасност вреба, ипак, од оних који нису регистровани и који ни инспекцији, у случају неке пријаве, нису доступни. Зато из Тржишне инспекције апелују да купци морају и сами да се штите на тај начин што би требало да се „држе“ регистрованих огласних портала, као и трговаца који су пријављени и имају истакнуту адресу, број телефона, ПИБ...

– Око 10 одсто контрола које инспекција обави односи се на онлајн трговину. Најчешће је реч о повредама права интелектуалне својине или о трговцима који нису регистровани. У овим случајевима се одузима роба, а то је најчешће спортска опрема, обућа, накит, па и дуван – каже Горан Мацура, начелник у тржишној инспекцији.

Простора за развој интернет трговине у Србији и те како има, а стручњаци из ове области кажу да је у Србији ситуација много боља него пре неколико година, посебно јер је и законска регулатива сада уоквирена.

Слободан Марковић из Регистра националног домена Србије каже да је боља и понуда сервиса за онлајн плаћање, а много боље је уређена и достава.

– Сваке године расте број купаца, мада је и даље више оних који купују преко страних сајтова због цена (углавном на кинеским сајтовима) и тражње за робом које нема код нас. У случају беле технике или одеће купци се одлучују да купују преко домаћих сајтова. Мислим да би држава могла да допринесе развоју ове врсте трговине тако што ће омогућити онлајн плаћање својих услуга, чиме би се стекло и поверење грађана – сматра Марковић.


Коментари7
a9c49
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljuba
Kada je u pitanju kupovina preko interneta imao sam pozitivnih iskustava ali i jedno negativno. Baš pre par dana naručio sam prenosivi frižider od jednog našeg sajta. Stigao je već narednog dana ali oštećen. I onda je otpočela igranka: vratite nam proizvod brzom poštom. Uradim to, ali paket se vrati: navodno, pri slanju nije naznačeno ovo ili ono zbog čega nisu mogli da ga prime pa platim poštarinu još 600 dinara. Na ovom mestu ja sam odustao od dalje prepiske i maltretiranja. Prihvatio sam da sam namagarčen, prežalio novac (2430+600 dinara), i napisao pritužbu tržišnoj inspekciji i nekolicini agencija za zaštitu potrošača. Na potezu je država.
molba
Molim redakciju da Mira Kocha pošalje na kurs pismenosti, a dotle da mu se ne objavljuju komentari. Evo, ima nas koji bi priložili neku kintu za kurs, samo da nas više ne gnjavi svojim nepismenim razglabanjem.
Miro Simic Koch
49.g CH nemackog skola penzija sreden zivot 66,g samo se vi skolujte a urednistvo politike ima svoja prava!
Препоручујем 2
Beogradjanin Schwabenländle
Да ли неко у Србији уопште верује у овакве бајке ?
@Zoran
.Ziveo ti nama Zorane i da nam se vratis ali dok si tamo sto cesce pisi kako razmislja normalan gradjanin.
Препоручујем 5
Zoran
Moguce je. Evo ja iz Amerike 2 puta narucio ulje za kola, DVD-e,...da posalju u Srbiju. Svako iz inostranstva neka jednomm godisnje kupi nesto u Srbiji i posalje nekom u Srbiji, eto cifre. u Americi sam pre 10 godina kupio polovna kola preko interneta, video ih nisam, sada imaju 18 godina i jos idu. Posto sam u malom mestu ne znam da li sam 1% kupio nesto u prodavnici, sve preko interneta, ne racunajuci hranu. To mora u prodavnoci, sve osato: Odelo, tehnika,...SVE preko interneta. I NIKAD me niko nije prevario, a svake godine odu bar 5000 dolara za kupovinu preko interneta.
Препоручујем 11
Miro Simic Koch
Opet neka pusta zelja da se nikada nece platiti,samo kod ovih je drugacije nego kod Milosevica a posle necuva drzava sirotinju nije dobar zakon iakoje komunizam u nasim glavama kapitalizmu Niko nije ostao duzan

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља