уторак, 25.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:33
ШТА ДОНОСЕ ИЗМЕНЕ ЗАКОНА У ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАЊА

Министар смењује директоре школа по кратком поступку

Предлог је и да број мандата директора не буде ограничен, под условом да раде квалитетно и не крше закон. – Синдикати траже ограничење на два мандата, а сумњају у могућност законског механизма „лаког и брзо смењивања”
Аутор: Сандра Гуцијанпонедељак, 16.01.2017. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

За пет, шест дана биће завршен нацрт измена Закона о основама система образовања и васпитања, који тренутно не предвиђа ограничење броја мандата директора школа, сазнаје „Политика” у Министарству просвете. Рад директора ће се пратити, а како нам је образложено, пошто је реч о функцији која је слична менаџерској, нема разлога да се ограничава мандат руководиоца који квалитетно ради свој посао.

Најављено је и да ће параграфима бити успостављен механизам „лаке смењивости директора од стране министра просвете, у случају кршења закона, који до сада није постојао”. 

Како незванично сазнајемо, „лако и брзо смењивање” могло би да буде омогућено променом структуре школских одбора. Према садашњем закону, ово тело чине по три представника локалне самоуправе као оснивача, родитеља ученика и колектива школе. Једна од опција јесте да ће убудуће у школским одборима бити пет представника оснивача и по два представника наставника и родитеља.

Када буде довршен, нацрт ће се наћи на јавној расправи, а ових дана креће и обука директора школа које су просветне власти оцениле јединицом и двојком.

Све ове активности пре неколико дана приликом посете Смедереву најавио је министар просвете Младен Шарчевић. Како је рекао, три закона су већ спремна, укључујући и основни, кровни, Закон о основама система образовања и васпитања, који неће ограничавати број мандата директора. Он је, међутим, нагласио и да „директор који нема резултате – неће остати на том месту”.

Упозорење због „срљања” у судске спорове
Министар просвете Младен Шарчевић је рекао да су школе у Србији у изгубљеним судским споровима направиле дуговање од 215,5 милиона динара које ће министарство морати да покрије. Он је упутио писмо упозорења свим директорима школа да ће бити покренути кривични поступак против сваког ко новчано оштети државу, а нарочито против оних који наставе да „срљају” у судске поступке за које знају да ће бити изгубљени.
„Са тим парама смо могли чудо да направимо. Плаћамо цехове још из 2004. године. Послао сам писмо прво секретарима школа, јер су они правници и од њих тражимо да чувају закон. Директор може бити биолог, музичар не мора да зна закон, али овај је дужан да му каже – овде грешиш, ово не смеш да радиш, овде не почињи судски спор, изгубићемо”, рекао је Шарчевић.

С друге стране, синдикати процењују да у Србији око 150 директора школа испуњава услов за пензију и да има директора који су на тој функцији по четири-пет мандата, а који су чак прелазили из партије у партију да би ту позицију задржали. Како нам објашњавају, до сада је смена директора била могућа само у теорији, односно такви случајеви су били ретки. Кажу и да је садашње законско решење спречавало да прави људи дођу на права места, јер су директори углавном бирани по страначкој припадности. Законски механизам који тренутно постоји јесте да у случају непрекидног кршења закона, министар просвете распусти школски одбор, уведе привремене мере и поново распише конкурс.

Сви наши саговорници се, међутим, слажу у оцени да тезу о лошим директорима школа не треба генерализовати, јер има много људи који квалитетно раде свој посао.

Иван Ружичић, члан Управног одбора Друштва директора школа Србије (ДДШС), иначе директор Гимназије у Чачку, каже за наш лист да ДДШС годинама инсистира да се број мандата директора не ограничава.

– Постоји врло строга процедура избора директора, подсећам вас да школски одбор чине по три представника колектива, родитеља и локалне самоуправе и ко испуни све услове и заслужује да буде на месту челног човека школе. Поента читаве приче јесте да ли хоћемо да нам директори буду најбољи професори у најбољим годинама или они који су пред пензијом, што је чест случај – каже Ружичић, који има подршку наставника, родитеља и локалне самоуправе од 2001. године.

На наш коментар да је управо спорна сама процедура, јер се често дешава да је 80 одсто колектива „за” одређеног кандидата за директора, а да представник у школском одбору гласа против, Ружичић подсећа да је друштво својевремено подржало иницијативу да директор мора да има подршку најмање половине колектива.

Према садашњем закону, директор се бира на период од четири године и за то време му мирује радни однос за време првог изборног периода на радном месту са кога је изабран. Према речима Ружичића, иако синдикати траже да се директорима не чувају радна места, чињеница је да они ипак раде одговоран посао, да је велика већина носила дневник у рукама пре него што су изабрани за директоре и требало би да бар са те стране буду заштићени јер не желе да напусте просвету.

И Дејан Недић, председник Скупштине Друштва директора школа Србије и директор Друге економске школе, својевремено је за наш лист рекао да би ограничавање броја мандата дестимулисало људе да конкуришу за директорску функцију, или би се пријављивали само они пред крај радног века.

Међутим, оно што је за сада сигурно, јесте да ће синдикати бити против оваквог решења у закону. Валентина Илић, председница Синдиката образовања Србије, и Јасна Јанковић, председница Уније синдиката просветних радника Србије, имају идентичне реченице: инсистирамо на ограничењу од два директорска мандата.

– Синдикати ће сигурно бити против, знам да је исто и мишљење Слободана Брајковића, председника Синдиката радника у просвети Србије. Евентуално би могао да се дозволи трећи мандат уколико школа добије високу оцену, односно ако колектив високо оцени рад директора – каже за наш лист Илић.

Јасна Јанковић је још одређенија:

– Не сме да постоји модел бескрајног владања директора, јер они тада школу сматрају својом приватном својином и тако се и понашају. Наш став је остао непромењен – ограничење на два мандата и тачка. А сумњам да ће у Србији постојати могућност за лаку и брзу смењивост било којег директора, а поготову директора школа.

Јанковићева наглашава и да им је министар обећао да ће синдикати добити верзију закона пре јавне расправе, како би дали своје сугестије, односно до краја децембра, што се није догодило. Она каже да ако се нацрт објави, то ће значити да су синдикати „прескочени”, што ће изазвати нове револте и протесте просветних радника.


Коментари44
ff4fc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa Trajkovic
Ovo je samo jos jedan dokaz nestrucnosti i politikanstva ovog ministra koji ne resava ni jedan urgentni problem u obrazovanju ali direktno uvodi politicku diktaturu u skolama, demokratski nema sta. I do sada su direktore u skolama birali politicari iz opstina po partiskom dekretu tako da strucnost i licni integritet nastavnika neznaci nista bez partiske knjizice. Sta uopste rade nastavnici u skolama kad im direktore, plate, uslove rada odredjudjuju polu pismeni politicari na lokalu po partiskoj direktivi. Mozda je bolje resenje da se ta farsa od sk. odbora ukine i ministar licno bira "svoje" direktore i naravno smenjuje. Srbija na dobrom putu u 90 te.
Sokrat
Pazite, prave školske odbore po sistemu 5:2:2, umesto racionalnih 3:3:3 kao što je bilo do sada. Ovde je neravnopravnost vidljiva iz kosmosa. Roditelji i nastavnici ne moraju nikada ni da prisustvuju, sve će opštinari da reše, oni znaju i razumeju kako je najbolje za školu.
svitac
to će da stave kao lako i brzo a direktor ne može lako i brzo neradniku da da otkaz a svi trpe
goci
Ubedljivo najgori,najsujetniji rade u prosveti ,nije ni čudo šta im se dešava.
miko
Ovaj ministar ne zeli i nece smeniti nijednog direktora. Vadi se na zakon. Pa on i sada po vazecem zakonu moze da smeni i direktora i organ upravljanja odnosno skolski odbor. Moze ali nece. Desavalo se da protiv direktora stigne 20 i vise prijava sto ministru, sto republickim prosvetnim inspektorima sto pravnoj sluzbi ministarstva prosvete. O opstinskim prosvetnim inspektorima da i nepricam. Ne da se direktor ne smenjuje nego niko po prijavama i nenadje za shodno da izadje. Dalje ministar posalje dopis sekretarima, sekretar ukaze na preko 30 nepravilnosti, krsenja zakona, tezih povreda itd., ministarstvo se zahvali na ukazivanje i prijavljivanju i opet ne reaguje. Taj nacrt zakona sa 5 predstavnika politike ili popularno nazvano lokalne samouprave je tek nekaradan. To je cisto politizovanje skole, sto nikako nesme da se radi. To ministar hoce da im dozvoli. U strucnim skolama ti pretstavnici treba da budu socijalni partneri, ali to nije slucaj, a zalazemo se za dualno obrazovanje.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља