петак, 05.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 01.02.2017. у 09:36 Дејан Алексић

Град добија 150 станица за бицикле

Највише, 47 пунктова, биће на Новом Београду, а најмање на Чукарици (три). – На станицама ће бити најмање десет бицикала, а биће постављен и пано с графичким приказом ових пунктова на мапи града
Бицикл као средство јавног превоза користи мање од један одсто суграђана (Фото Р. Крстинић)

Београд као бициклистички град, у коме би се двоточкаши користили за јавни превоз, а не само за рекреацију, визија је која постоји годинама. Корак ближе ка томе начињен је на недавној седници Скупштине града на којој је усвојен план о увођењу станица за изнајмљивање бицикала. Према овом плану, у девет централних општина биће постављено укупно 150 станица. Највише, 47, биће на Новом Београду, а најмање на Чукарици (три). На станицама ће бити најмање по десет бицикала, а биће постављен и пано са информацијама о броју пунктова, њиховим графичким приказом на мапи града, а требало би да буду уграђени и читачи платних картица и уређаји за наплату услуге готовином. На овим пунктовима суграђани и туристи добијаће и информације о броју слободних бицикала.

У плану је и израда апликација за паметне телефоне како би возачи могли да пронађу најближу станицу за изнајмљивање или враћање двоточкаша. Идеја је и да првих 30 до 45 минута, откако се бицикл изнајми, вожња буде бесплатна, да се наплаћује тек после тога.

Шта ће и на који начин бити спроведено и колика ће бити цена изнајмљивања знаће се после конкурса на ком ће бити изабран оператер за овај посао, односно предузеће које ће уградити и шест година одржавати ове станице. Конкурс би требало да буде расписан ускоро јер план представника града је да новине за бициклисте заживе до 2018. године.

Према последњим проценама, бицикл као средство јавног превоза користи мање од један одсто суграђана. Разлога је више – бициклисти у више делова града немају засебне и добро обележене стазе, а тамо где их и имају пешаци или возачи их заузимају. Не постоји ни довољно паркиралишта. Како би се превазишли ови проблеми и да би проценат редовних бициклиста достигао између пет и десет одсто, план је да се до наредне године уреди 120 километара стаза на важним саобраћајним трасама. Овај простор, како је крајем 2016. најавио Милутин Фолић, главни градски урбаниста, биће обезбеђен углавном науштрб коловоза – на једном делу саобраћајница биће исцртане бициклистичке стазе и постављена сигнализација, а у мањим улицама које повезују ове велике саобраћајнице брзина аутомобила биће ограничена на 30 километара на час. Овакав изглед у наредних годину дана требало би да добију Савска, Немањина, Кнеза Милоша, Устаничка, Цара Душана... Ове године у плану су и обнова пешачких прелаза и спуштање ивичњака који сметају бициклистима, али и постављање 120 стајалишта за бицикле у близини значајних институција (уз судове, општине, пијаце).

Да је овај план надлежних добар, сматра и проф. др Славен Тица, са Саобраћајног факултета. Како наглашава, бицикл се у свету увелико користи као средство јавног превоза. Да би на тај начин и код нас био коришћен потребно је да се снажније промовише бициклизам, али и да бицикли буду доступнији као јавна услуга.

– Мој тим са Саобраћајног факултета заједно са још седам компанија, партнера из ЕУ, тренутно ради на пројекту „Трејс”, а који финансира Европска унија из програма „Хоризон 2020”. Основни циљ пројекта је промоција бициклизма и пешачења као одрживих видова транспорта путника – указује Тица.

Планирани број пунктова

47 Нови Београд

20 Стари град

18 Палилула

15 Савски венац и Вождовац

13 Звездара

12 Врачар

  7 Земун

  3 Чукарица

Флексибилна и станична шема

У свету постоје два типа програма за изнајмљивање бицикала, објашњава Славен Тица. Један је такозвана станична шема у оквиру које су бицикли 24 часа седам дана у недељи доступни на самоуслужним станицама широм града и могу се вратити на било коју станицу. То је тип изнајмљивања за који се очигледно одлучио Београд.

– Други тип су услужни пунктови, „флексибилна шема” у склопу које су бицикли доступни свуда по граду, а не само на станицама за изнајмљивање. Они се могу се резервисати и „откључати” телефонским позивом и паркирати било где после изнајмљивања – наводи Тица.

Коментари13
14cf1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Scele
Odlična Ideja kojoj nažalost predviđam kraj godinu dana nakon aktiviranja. Ukradeni i oštećeni bicikli koje niko ne popravlja, polomljeni terminali itd...
Димитрије
Треба да се гледа како направити стазе за бициклисте по целом Београду (где је могуће), јер ко воли да вози бицикл може то само од 25. до Аде Циганлије. Свиђа ми се што ће постојати станице за бицикле.
Željko
Ubacite i Obrenovac u spisak punktova, i napravite dve biciklističke staze do Obrenovca, prva preko grada koja bi koristila stari Obrenovački put, koji nije opterećen saobraćajem, sve do uključivanja na Umku, a odatle uz ivicu novog puta kroz Barič, i drugi, produžavanjem staze od Bloka 45, preko Surčina i Boljevaca, preko mosta, pa pored elektrane, i pored kasarne do centra Obrenovca. U Kralja Petra, kod bivšeg C marketa treba da stoji biciklistička stanica, i da linija 860 za mnoge putnika postane prošlost.
Dragan Galić
A da pijemo Red Bull, pa da nam izrastu krila?
zenon
Да ли су Београђани чули да мало северније од њиховог града постоји Нови Сад, у коме од 2011. године функционише „НС бајк” систем за изнајмљивање бицикала? www.nsbike.rs Исти систем, нешто касније, имплементиран је и у Суботици...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља