Гориво на пумпама у Србији могло би од данас да буде скупље за још један динар и то по основу повећања акциза на бензин за 84 парe, дизела за 86 пара по литри и течног нафтног гаса за 65 пара по килограму. После тога акцизе на дизел уместо 54 динара износиће 54,86 динара за литар, бензина уместо 52,50 на 53,34 динара и течног нафтног гаса с 41 на 41,65 динара по килограму.
Државна захватања већа су од јуче због редовног годишњег усклађивања акциза с растом цена на мало у 2016. години.
Прерачунато, држави од јуче, по сваком литру бензина од 142,72 динара припада 79,72 динара, од евродизела који се точи по 149,66 динара по 82,40, док од 76,61 динара колико кошта ТНГ држава узима 37,12 динара, каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.
– Ово повећање акциза може довести до поскупљења горива на пумпама за око 1,03 динара на дизел, динар за бензин и 78 пара за ТНГ, (с урачунатим ПДВ-ом од 20 одсто), али и не мора. О томе одлучује свака компанија појединачно. Јер, уколико трговци имају простора да покрију овај трошак нових акциза из сопствених извора, односно, без повећања малопродајних цена, гориво на пумпама неће поскупети и обрнуто – каже он.
Упитан зашто гориво поскупљује и по два пута недељно, Мићовић објашњава, да се цене бензина и дизела слободно формирају и да је цена последица односа понуде и тражње.
– Овог пута треба узети у обзир и скок цене сирове нафте од око 56 долара за барел. За сада се не очекује већи скок цене барела, што би требало и да устали цене на пумпама. Иначе, од 30. новембра 2016. године, када су цене сирове нафте почеле нагло да скачу, црно злато је до данас поскупело за 16 одсто. Истовремено је бензин у малопродаји скупљи за 9,5 динара, или 7,15 одсто, а дизел за 6,86 динара – каже он.
То говори, истиче, да гориво баш и није у стопу пратило раст цене црног злата, како се мисли, јер би цене иначе било још веће него сада.
– Иначе, исте ове цене горива, важиле су и средином 2015. године када се бензин продавао по 140, а дизел 142 динара, док је барел нафте коштао 55 долара – каже он.
Додатни разлог поскупљења горива на пумпа је и слабљење динара у односу на евро и долар. У једном часу, истиче, долар је био скоро сасвим близу евра око 117 и 118 динара, док је јуче вредео 114,9 динара, што се такође, у међувремену, одразило на малопродајну цену.
У новој структури цена горива, после јучерашњег повећања акциза, државна каса се по основу ПДВ пуни на сваком литру бензина са 23,78 динара, дизела 24,94 динара, а ТНГ 12,77 динара. У цену горива улази и накнада за обавезне резерве од 2,6 динара за бензин и дизел и 1,44 динара за ТНГ, што плаћају крајњи потрошачи.
Упоређујући цене горива у Србији и окружењу, види да је Србија у врху по цени дизела, одмах после Мађарске, Албаније и Грчке, док је бензин код нас јефтинији и скупље се продаје у Грчкој, Црној Гори Албанији и Мађарској.
Најјефтинији бензин и дизел и даље се точи у БиХ, јер они имају најмања државна захватања. Акциза на ТНГ је нула, односно нема је, јер се тиме стимулише продаја горива које не загађује ваздух.