уторак, 20.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:18
ИСХРАНА

Киви умањује ниво триглицерида у крви

Воће богато витамином Е позитивно делује на кардиоваскуларни систем, смањује агрегацију тромбоцита и вероватноћу од зачепљења крвних судова
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 02.02.2017. у 12:29
Домовина кивија је Кина, одакле се најпре проширио на Нови Зеланд, где је и добио име по коме га данас знамо (Фото Д. Ћирков)

Киви је воће у чијем укусу уживамо најчешће током хладних дана, иако је доступно током читаве године. Узгаја се широм света, а потекао је из Кине, где се сматра националним воћем; као шљива у Србији.

Изван Кине, ово слатко воће је најпре почело да се узгаја на Новом Зеланду, али под другим именом. Кинески назив јанг-тао је тамо био неприкладан па су му ново име дали по птици заштитном знаку Новог Зеланда, јер је воће мало, чупаво и браон боје попут птице киви.

Могуће алергије
Алергија на киви може да се јави код особа које су већ алергичне на латекс, банане, папају, ананас. Киви садржи кристале калцијум оксалата, а реакција на ову хемикалију могу да буду гребање у грлу и отицање грла, усана и лица, осип, повраћање и бол у стомаку, горушица. Најчешће се овако бурне реакције не дешавају, већ само благе, попут осећања голицања и бола у устима. Како су мала деца најосетљивија на алергије, киви би требало постепено да се уводити у исхрану малишана, тек када се пре тога уведе остало воће.

Воће киви спада у нискокалорично воће (има од 40 до 61 калорије у 100 грама), а његов састав је следећи: угљених хидрата има 14 одсто, шећера девет посто, три процента влакана, масти, а садржи и витамине Бе1, Бе2, Бе3, Бе6, Бе8, Це, Е, Ка, и минерале: калцијум, гвожђе, магнезијум, фосфор, калијум, натријум и цинк.

Мала црна зрнца – семенке унутар кивија садрже у просеку 62 одсто алфа-линолеинске киселине, што је у ствари омега-3 масна киселина. Због умереног садржаја влакана киви је добар и као благо лаксативно средство. Садржи каротеноиде, као што је провитамин А, бета каротен, лутеин и зеаксантин. Садржај витамина Е са поменутим карактеристикама чини ово воће вредном намирницом која има позитивно дејство на кардиоваскуларни систем. Једна студија рађена у Норвешкој показала је да конзумирање два-три плода дневно, на месечном нивоу, значајно смањује агрегацију тромбоцита и нивоа триглицерида у крви, што опет смањује вероватноћу од зачепљења крвних судова.

Због великог садржаја витамина Це добро га је конзумирати у зимским месецима, када заједно са цитрусима штити од прехлада и грипа. Може да се чува на собној температури, не претерано топлом или у фрижидеру где може да се очува и до две недеље.

Постоји око 60 сорти кивија. Разликују се по текстури, укусу, боји, сочности… Киви је такође одличан извор ензима актинидина који служи за разградњу беланчевина па се препоручује за ужину. Због истог ензима ипак није пригодан за припрему напитака са млеком и јогуртом.


Коментари1
b1201
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zivko Oluic
Poštovana gospođo Vujičić, Redovno pratim (čitam) Vaše komentare o ishrani četvrtkom u Politici. Komentari su kvalitetni i korisni/poučni. Molim Vas da, ako je moguće, komentarišete med u ishrani: dobre/loše osobine, doziranje, jer ga konzumiram svaki dan. Vaš poštovalac, Živko

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља