четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53
ИСХРАНА

Како храна утиче на расположење

Добро варење је од велике важности за одржавање доброг менталног, а постоји много фактора који негативно утичу на варење хране и цревну флору
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 09.02.2017. у 13:57
Испијање кафе ујутру утиче на низ неуротрансмитера који се односе на контролу расположења (Фото Пиксабеј)

У многим ситуацијама наше расположење одређује шта ћемо јести. Наиђу дани када се и уз све знање о штетности претера у храни, али и они када се изгуби апетит у потпуности.

На пример, ако неко дипломира и жели да почасти себе и драге особе, на трпези ће се неминовно наћи разне ђаконије и посластице. Са друге стране, осећаји потиштености, губитка, туге и бола праћени су незаинтересованошћу за храном.

Важно је знати, међутим, да све ово функционише и у супротном смеру, то јест, да храна коју конзумирамо утиче на наше расположење.

Како? Најкраће речено: здравија исхрана утиче на мозак, а он на расположење. Постоји нераскидива веза између мозга и желуца. Повезани су преко пнеумогастричног (лат. nervus vagus), десетог можданог живца који повезује мождано стабло и трбух. Овај живац је основна веза коју стомачне и цревне бактерије користе да пошаљу одговарајуће информације мозгу.

Добро варење је, дакле, од велике важности за одржавање доброг менталног здравља. Постоји много фактора који негативно утичу на добро варење и цревну флору, а потом и на ментално здравље. Ако се класично узгајана храна третирана глифосфатом, тоталним хербицидом (ЕУ смерницама подржава се укидање његове употребе), он осим изразите токсичности узрокује и недостатак минерала који су неопходни за нормалну функцију мозга.

Исхрана ГМО значајно мења цревну флору јер се патогене бактерије множе, а добре бактерије истребљују. Исхрана која укључује обиље воћа и шећера, као и исхрана ГМО, поспешује раст патогених бактерија у цревима. Шећери, па и воћни (фруктоза), смањују активност кључног хормона раста у мозгу – неуротрофни мождани фактор (БДНФ). Примера ради, ниво БДНФ код оболелих од депресије и шизофреније је изразито низак.

Конзумирање шећера покреће каскаду хемијских реакција у организму и подстиче хроничне упалне процесе, а они ремете нормално функционисање имуног система и праве хаос у мозгу.

Шта јести, а шта избегавати

Црна чоколада: „Кривац” је анандамид, неуротрансмитер који се производи у мозгу и привремено блокира осећај бола и депресије. Чоколада (нарочито црна) не само да ствара ово једињење већ садржи и друге хемикалије које продужавају ефекат анандамида. Довољно је узети од 30 до 40 грама црне чоколаде да би се осећали боље.

Протеини: Органска јаја, сир, шака бадема могу да помогну у одржавању нивоа шећера у крви и повећају енергију и расположење.

Банане: Банане садрже допамин, природну хемикалију која поправља расположење. Богате су витаминима Бе, укључујући витамин Бе-6 и магнезијум, који смирују нервни систем. Особе са инсулинском резистенцијом требало би да пазе и не конзумирају банане у великим количинама.

Кафа: Испијање кафе ујутру утиче на низ неуротрансмитера који се односе на контролу расположења. Истраживања су показала да кафа изазива процесе у мозгу који ослобађају БДНФ.

Ферментисани производи: Кефир и кисело млеко са пробиотским бактеријама позитивно утичу на развој добре цревне флоре, што доприноси бољем расположењу.

Сва прерађена храна има лош утицај на здравље црева: шећер, маргарин, храна која садржи вештачке боје, натријум глутаминат, вештачке заслађиваче и друге опасне адитиве.


Коментари0
4c7a4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља