недеља, 24.09.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:38

Машинци праве формулу под именом „Застава”

На такмичењу у Мађарској видеће се колико вреди крагујевачка аутомобилска традиција на коју су се позвали студенти овдашњег Факултета инжењеријских наука
Аутор: Бране Карталовићсреда, 15.02.2017. у 21:05
Макета болида дело је генерација студената овдашњег Факултета инжењеријских наука

Крагујевац – Израда болида је у завршној фази, у јуну и јулу биће обављене прве тест-вожње. Тада треба да буде изабран и возач, након чега у августу крагујевачка формула креће пут Мађарске, на такмичење које ће бити круна вишегодишњег рада генерација студената овдашњег Факултета инжењеријских наука, бившег Машинског факултета.

У првом делу такмичења, које се одржава од 17. до 20. августа, крагујевачки „машинци” ће представити пројекат на којем су радили четири године, док ће се у другом делу одржати трка малих формула налик картингу, које могу да развију брзину до 120 километара на час. Реч је о класи „студент-формула” која има неке карактеристике „формуле 3”.

На стази у Ђеру видеће се да ли наши академци могу знањем да парирају колегама из богатијих и развијенијих земаља, али и колико вреди крагујевачка аутомобилска традиција на коју су се позвали када су свом болиду дали име „Застава”. На такмичењу учествује 30 студентских екипа из целог света, а спонзори су највећи произвођачи аутомобила.

– Пропозиције су врло строге, па је и само учешће на такмичењу велики успех – каже Огњен Опанчина, један од 20 чланова екипе крагујевачког Факултета инжењеријских наука.

У болид „Застава” уграђено је око 800 делова од чега су стотинак направили сами студенти. Једино су мотор ЦБР600РР преузели од „Хонде”, али су га прилагодили потребама такмичења. Многе делове су морали сами да секу и варе, па ако не успеју да се запосле са факултетском дипломом, имају довољно знања да раде у некој аутомеханичарској радионици.

– Неће бити тако. Читав овај пројекат се заснива на повезивању високошколства са индустријом. На овај начин, практично, скраћујемо време од завршетка факултета до посла. Сви наши претходници који су радили на пројекту, одмах су се запослили. Иницијатор пројекта Мирослав Милојевић сада ради у „Реноу”, а и друге наше старије колеге су одмах по завршетку факултета добиле ангажман у страним фирмама – објашњава Андреја Миловановић, одговарајући на нашу шалу да им је загарантовано место у „мајсторској радионици”.

Кроз пројекат на којем сада раде углавном студенти друге и треће године Факултета инжењеријских наука прошло је четрдесетак академаца. Зашто се формула „Застава”, офарбана у наранџасто-црно, боју факултета, није раније појавила на такмичењу?

– Није био проблем у знању, проблем су биле финансије. Ми представљамо факултет, али сада иза нас стоји град, Министарство просвете, бројни партнери, крагујевачке фирме... Сам пројекат коштао је око 50.000 евра, а са такмичењем ће то бити близу 60.000. Само комплет гума за овакву врсту болида кошта око 2.000 евра, а нама ће бити потребно више комплета – наводи Опанчина.

У конструисању болида, крагујевачким студентима су помагале колеге из Мостара, Љубљане, Београда, а највише Сплићани са којима су остварили најозбиљнију сарадњу. Када је израда болида приведена крају, када је 3Д модел већ урађен, крагујевачким студентима су се за помоћ обратиле колеге из Подгорице. На овај начин, кажу наши саговорници, гради се пријатељство, али се започиње и нека будућа пословна сарадња.

До лета, када ће болид бити испробан на некој од српских стаза, највероватније на старој „Заставиној” стази, сада поред фабрике компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија”, треба да се уради још неколико ствари. Неки делови морају додатно да се обраде, а болид не би требало да тежи више од 250 килограма. Уз све то, треба пронаћи и искусног возача, не тежег од 68 килограма. У обзир, кажу студенти, долазе и девојке.


Коментари9
cc373
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Srba, Velika Britanija
Svet ne trazi najbolji kvalitet nego najjeftiniji kvalitet. Zato se iPhone ne pravi u Svajcarskoj nego u Kini.
sos
Dačija je ostala Dačija Škoda je ostala ŠKODA samo je Zastava postala FIJAT pa Gorenje je ostalo Gorenje a gde je EI Niš.Nisu radnici valjali a rukovodstva smo imali sramna i lopovska zato smo gori od afrike eeeeej intelektualci ništa niste sačuvali nemožete ni da okrečite što je onaj bravar vam napravio. Koliko ste sposobni nećemo 100 god. pročitati ugovor sa fijatom.A OVIM MOMCIMA SVAKA ČAST.a
djuradj
Pa gde dadose ime Zastava,po propaloj fabrici,mogli su nesto bolje da smisle...
Mitar
Него неко лепо светско име из белог света. На енглеском најбоље, онда не мора ни да ради, довољно је име... ???
Препоручујем 3
el car
ovo je pokazano neznanje naših stručnjaka? zbog čega? pa zato što kompletna dokumentacija se dobija od organizatora i po njoj se radi!!! da li su nekad uopšte nešto konstruisali, sve je prepisano iz ruske literature!!! znanje je nešto različito od praznih priča!!! pa u hrvatskoj je isto.... imate navodno firmu koja pravi automobile, a sve kupuju od kineza!!!
Vladimir
I posle Tita Tito ...!!!!!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља