четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53
Погледи

Концесије су компликоване и немају нужно срећан крај

Када је о развијеним европским државама реч, ретко се догађа да главни аеродром или контрола над њим пређе у приватне руке
Аутор: Небојша Катићчетвртак, 02.03.2017. у 08:00

Као што је и обећала ММФ-у, влада Србије је одлучила да, први пут у историји, Аеродром „Никола Тесла“ понуди страним концесионарима на 25 година. Ова концесија би требало да буде реализована баш за мандата владе која ће својим успесима, поготово оним будућим, оборити све историјске рекорде.

Када је о развијеним европским државама реч, ретко се догађа да главни аеродром и/или контрола над њим пређе у приватне руке. (Ту и тамо се појави по неки изузетак, попут Лондона или Рима, на пример.) Када и отворе врата приватном капиталу, државе најчешће задржавају део власништва и контроле у компанијама које су власници или оператери аеродрома.

Ако концесија буде реализована, Србија ће се наћи у друштву Португала, Кипра, Мађарске, Хрватске, Словеније, Македоније, Албаније, Косова и Молдавије, држава које су своје главне аеродроме дале приватном капиталу. Ове државе знају нешто што остале европске државе не знају, а Србија увек учи од најбољих.

Аеродроми главних градова су природни монополи, машине за прављење новца, и тако ће остати све док не буде измишљен систем за телепортирање путника. Доказ томе је и београдски аеродром, предузеће које чак ни партијски експерти нису успели да упропасте.

Број путника је у сталном порасту, а масовна бежанија грађана из Србије помаже да аеродром ради све боље. Изузетак је једино 2009. када је као последица Велике рецесије број путника опао за 10 процената. (Пад броја путника је забележен и 2005. али је био маргиналан.) Просечан раст броја путника у последњих 14 година је нешто више од осам процената годишње. Највећи раст је забележен 2014. и износио је 31 проценат, да би се потом стабилизовао на три процента годишње. Велики скок 2014. свакако је у вези са почетком пословања ,,Ер Србије”.

Ако биланси не лажу, у свакој од последњих десет година (осим 2013) аеродром је исказивао милионске профите (рачунато у еврима). Од 2008. до 2012. нпр. просечна добит пре опорезивања је износила око 17 милиона евра годишње, па је чак и у лошој 2009. добит била око 20 милиона евра.

У последње две године за које имамо податке (2014. и 2015), аеродром је остварио просечну годишњу добит од око 32 милиона евра. Добит у односу на приход аеродрома се креће између 46 и 49 процената, што је фантастична цифра. Финансијски успех је тим већи што је аеродром, по налогу владе, поклонио ,,Ер Србији” 22,3 милиона долара и тако измирио обавезу државе према ,,Ер Србији”.

Иако ниједна понуда још није стигла, премијер је изашао са цифрама прихода које очекује од концесије и приказао их као готову ствар и фантастичан успех. Истини за вољу, те цифре су добре, под условом да их неко заиста и понуди, а касније и реализује. Како нас искуство учи, стварност уме да изневери премијерова очекивања и најаве.

Концесије су компликована ствар и немају нужно срећан крај. Оне често завршавају на арбитражама и Србија с тим већ има искуства. Уговори су веома компликовани, условљавања су велика, а искусни концесионари знају све правне трикове будући да иза себе имају велики број и концесија и судских спорова. Често се појављује и велики јаз између ведрих најава и онога што се стварно догоди.

Концесије су згодне за попуњавање буџета и девизних резерви. Поготово је угодно када се данас троше будући приходи. Концесије имају исту логику као и задуживање – оба механизма узимају данас, на терет будућности. Наравно, српска влада не улази у концесију због ових тривијалних и прагматичних разлога.

По изјави премијера Вучића, ми (ко год да је то) не знамо да управљамо аеродромом и свако, ма одакле долазио, то уме боље од Срба. Ако се ова изјава стави у контекст ранијих премијерових изјава, логично следи да Срби ништа не знају да раде – с једним изузетком. Они, срећом, једино умеју да управљају државом, тим најсложенијим од свих система. Тачније, постоји само једна група људи која у Србији нешто зна, и она је данас окупљена у влади Србије. Ван тога је пустош, лењости и незнање.

Бојим се, ипак, да влада греши. Све успешне државе су се развијале учењем кроз рад и реализацију великих пројеката. Ово подразумева да се јавна добра дају на управљање људима који нешто знају и, још важније, имају капацитет да брзо уче. Поновићу још једном – државе које продају јавна добра или их дају у концесију завршавају као колоније.

Пословни консултант

www.nkatic.wordpress.com


Коментари37
cb33e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

predsdenik Holandije
Nisam uspeo da shvatim poentu u vazduhopovno-biznis smislu ovog teksta. Dnevno politika me ne interesuje. Šta autor teksta nama malim akcionarima aerodromskog preduzeća hoće da kaže? Ono što je najvažnije ne govori nam šta je i zašto bolje. Dobro ,nema koncesije. Nastavljamo ovako,jel to? ili uvodimo Partijski komitet koji će da rukovodi imovinom akcionara? Kakav je to tekst u kome se priča šta ne valja a ne daje se kako bi bilo bolje? Gledano iz čisto vazduhoplovnog posla, ne postoji problem, ako budući upravljač ne bude radio kako treba prvo što će se desiti ,drugi aerodromi će se razvijati( Tuzla. Niš, Temišvar,Osijek itd) -što već u praksi i imamo, oni u velikoj meri i postoje zbog lošeg rada u Beogradu. Neki profit nije dokaz ,dobrog rada, pravo je pitanje zašto nije i da li može biti veći. To je i jedino pitanje za budućeg koncesionara ,koliko i kojim ritmom isplate ide dividenda vlasnicima aerodroma? A ovo što je pisao uvaženi gospodin, je samo lepo popunilo stranicu .
glas iz naroda
Možda bi rebalo da na miru još koji put pročitate tekst. Ako ne ide, tražite prevodioca. Biće da je to problem.
Препоручујем 45
Raca Milosavljevic
... hvala gospodinu Katicu na postenom tekstu ...
Izvorni Sloven
Briljantno kao i uvek!!!
Mikailo
za Kata Nebojsic Nije Katic tako rekao niti smatra Kosovo kao suverenu drzavu. Bilo bi bolje da procitate sta covek i strucnjak pise. Vama se ocito ne dopada opravdana kritika. Bolje bi bilo da prvo napadnete onoga ko radi pogresno, a to nije onaj ko vidi i kaze sta vidi. Vlada i vladini drugovi su neznalice. Ih, da je samo to.
Препоручујем 14
EU je diktatura NATO je Imperija Zla
@Kata Nebojsic: namicanje maka na konac i cepanje dlake....odlična zabava za zaludne....nije napisao da je Kosovo država, nego da daje koncesiju....
Препоручујем 10
Прикажи још одговора
triton
Dobro rečeno. Paradoksalno je da ne umeju da vode državno preduzeće od manje od 1000 zaposlenih, ali zato itekako umeju da vode državu od 7 miliona stanovnika.
Rodoljub V.
Hvala Vam za dobar i sadrzajan tekst. U ovom teskom momentu za sve nas, u kom ne uspevamo da se ODBRANIMO od istorijskih uspeha, suficita,obmana i lazi. Potrebni su nam kao melem na poharane dzepove, misli i zivote. Priznajem da sam napokon u ovih pet godina razresio dilemu od studentskih dana. Kako su kolonije opstajale 300-400 godina, neuzdrmane. Sad mi je sve kristalno jasno. Vidim u komentarima zamenu teza, jer koncesija na Blagojev kamenu, cije zlato je napunilo kese Karadjordjevica, ne poklapa mi se sa ustupanjem svega vrednog u zemlji i neprestanom haracu nad zivljem. Rudnici Bora i Majdanpeka su bar davali hleba narodu iz okoline, i bogatili i dinastiju...sad svi pomalo ostajemo bez uhlebljenja i sanse da opstanemo pod stranom upravom i tudjinima gospodarima. Hvala Vam, jos jednom na recima istine. Tako drugacijim od dnevne doze RTSa i Pinka.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља