среда, 27.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Стоп за аутопут Хоргош – Пожега

четвртак, 27.03.2008. у 22:00

Изградња аутопута Хоргош–Пожега највероватније неће почети 2. априла, пошто је Влада Србије јуче већином гласова одбацила предлог Министарства за инфраструктуру о започињању радова на изградњи аутопута Хоргош–Пожега, тако што би концесионар сам сносио трошкове изградње у првој години.

Предлог министра финансија, који су подржали министри ДС и Г 17 плус да се концесионару да додатни рок од 90 дана да затвори финансијску конструкцију, није увршћен у дневни ред за гласање на седници владе. Ако једна од ове две стране не попусти, уговор о концесији ће бити раскинут 31. марта, када аустријском конзорцијуму „Алпина-Пор”, истиче рок да затвори финансијску конструкцију.

Конференцији за новинаре присуствовали су министри из све четири странке које чине техничку владу, а већи део конференције утрошен је на међусобно реплицирање говорника који су на различит начин објашњавали чињеницу да је такозвана народњачка коалиција прегласана од стране министара из ДС и Г 17 плус. Атмосфера која је владала на конференцији за новинаре, после окончања седнице владе, најбоље илуструје односе међу министрима, који су само пре три дана били начелно сагласни да концесионар започне изградњу аутопута према условима које је сам предложио, односно без подршке Дојче банке у овој години.

Министри ДС-а и Г 17 плус надгласали су доскорашње коалиционе партнере из ДСС-а и Нове Србије, иако је очигледно да 2. априла неће започети изградња аутопута. Иако се и једна и друга страна ограђују од политичког утицаја на концесију, правдајући своје ставове искључиво економским разлозима, утисак је да ће аутопут бити предизборни адут и једне и друге стране.

Министар за инфраструктуру Велимир Илић је на конференцији за новинаре рекао да није било правих разлога за одлагање концесије, подсећајући „како је ружно то што су министар Цветковић и вицепремијер Ђелић пре неколико дана сагласили да се започне са радовима, а сада траже додатних 90 дана за обезбеђење радова”.

Он је рекао да је, прегласавањем на састанку владе, стопирана концесија, да су заустављени радови и да пројект на коме се радило три године неће бити реализован.

Како је објаснио, министарства финансија и економије су заузела став да се посао не може започети јер постоји опасност да се ризик обезбеђења средстава за изградњу аутопута пребаци на буџет и грађане Србије.

Драган Ђилас, министар за НИП, сложио се да је потребно градити аутопут, али да он сматра да није довољно да Дојче банка каже да ће финансирати аутопут, а да нам за то не да чврсту гаранцију. Нужно је да концесионар испуни обавезе на које се обавезао пре годину дана.

– Сматрамо да нема оправданих разлога да почну радови 2. априла, јер Дојче банка јесте послала писмо о намерама, али то писмо не гарантује да ће радови заиста бити завршени.

Млађан Динкић, министар економије и регионалног развоја, изјавио је да одлука владе да одбаци предлог Министарства за инфраструктуру о започињању радова на изградњи аутопута Хоргош–Пожега није заснована на политици, већ на „чистој економији”.

Он је рекао да би почетак изградње аутопута Хоргош–Пожега представљао финансијски ризик за грађане јер је постојала опасност да се износ, који је концесионар „Алпина-Пор” требало да обезбеди за изградњу, претвори у јавни дуг и „типично задужење”.

– Концесионар не може да почне са радовима, а да грађани после буду задужени са 1,35 милијарди евра – рекао је Динкић.

Он је подсетио да је уговор потписан још пре годину дана, а да при том концесионар не само да није завршио финансијску конструкцију већ није завршио ни технички део посла, чиме су се створили формално-правни услови за раскид уговора.

Динкић је обећао да ће пут бити изграђен, али је само питање како ће бити финансиран. Уосталом постоји могућност да буде финансиран из буџета или из НИП-а.

Са друге стране, Предраг Бубало, министар трговине и услуга, подсетио је да је Србија 18 година градила аутопут од Београда до Новог Сада. Дакле, имали смо једну гринфилд инвестицију за коју је концесионар обезбедио паре за прву годину са свим потребним гаранцијама и, према Бубаловом мишљењу, она никако не би представљала ризик за пореске обвезнике.

Министри пред новинарима нису штедели једни друге и у узаврелој атмосфери, нису скривали нетрпељивост једни према другима. Конференција је трајала неуобичајено дуго.

Министар Илић је тако, коментаришући аргументе које је изнео Динкић, саркастично изјавио: „Мука ми је када најбољи министар финансија света прича глупости”. „Не бих жело да никада више у Влади Србије буду неки приучени министарчићи финансија”, рекао је Илић, а онда се и директно обратио Динићу репликом: „Господине Динкићу, ви сте овде причали као да смо ми неке мале Ђокице”.

Динкић је узвратио оценом да ће грађани одлучити „ко је у Србији велики а ко мали”.

И министар Ђилас је, након што је представник Владе Србије у преговорима са концесионаром Михајло Марковић пожелео да узме реч, у једном тренутку добацио: „Нико те ништа није питао”.

Ђилас је, иначе, пре краја конференције за новинаре напустио владину прес-салу замерајући Бубалу на томе што је, како је реко, говорницу употребљава за политикантске говоре и вређао министре који нису присутни.

Узалуд је Михаило Марковић, државни секретар за капиталне инвестиције, покушавао да објасни да је бесмислено да концесионар доставља гаранције на целокупну инвестицију вредну око 1,5 милијарди евра, већ да је довољно да за сваку годину доставља посебне гаранције. У првој години, конкретно, оне би укупно износиле 30 милиона евра. Чини се да није остао уверљив када је рекао да концесионар неће наплаћивати путарину на изграђеним деоницама аутопута Београд–Нови Сад у првој години изградње.

Марковић је рекао да је припрема тендерске документације коштала око два милиона евра.

Маријана Авакумовић

-----------------------------------------------------------

Тадић: Радове не треба започињати без гаранција

Председник Србије Борис Тадић изјавио је јуче да аутопут Хоргош–Пожега не би требало да се гради без чврстих банкарских гаранција. „Не може аутопут да се гради без гаранције, јер онда аутопута највероватније бити неће”, рекао је Тадић новинарима током посете Универзитетском центру за студенте са хендикепом.

Према његовим речима, није циљ да се започне градња аутопута, већ да аутопут буде завршен.

Тадић је оценио да би почети градњу аутопута без гаранција било у супротности са елементарном логиком. „Други начин да се аутопут изгради је кроз кредитне линије које држава сама може да добије, али тада нема потребе да неко кроз концесиони уговор добије право на градњу аутопута, већ се онда расписује друга врста тендера”, објаснио је Тадић. „Банкарске гаранције служе да буду финансијско покриће да један инфраструктурни пројекат буде завршен. Не постоји ниједан велики инфраструктурни пројекат којем не претходи гаранција”, истакао је он.

Танјуг

-----------------------------------------------------------

Коштуница: Деструктивни министри ДС-а

Председник Владе Србије Војислав Коштуница изјавио је јуче да „најава да ће министри из Демократске странке (ДС), који чине већину у Влади Србије, гласати да се заустави планирани почетак радова на изградњи аутопута Хоргош–Пожега, представља праву деструкцију економског развоја земље”.

Коштуница је у изјави медијима навео да је „пре само неколико дана потпредседник владе изјавио да ако концесионари хоће сами да финансирају радове у овој години онда их могу и одмах започети”. „Сада видимо да је стигао нечији налог да се руши изградња аутопута, и таква одлука министара ДС-а представља директно и безобзирно наношење неизмерне штете Србији и њеним грађанима”, навео је премијер. „Због ове неразумне одлуке непосредну одговорност за све могуће дугорочно лоше последице по економски развој земље сносиће садашњи министри из ДС-а”, казао је Коштуница уочи седнице владе на чијем је дневном реду била концесија за аутопут Хоргош–Пожега.

Танјуг

-----------------------------------------------------------

Реаговања

Илић: Оваква влада не може да функционише

Министар Велимир Илић изјавио је јуче да „оваква, техничка влада, не може да функционише и да би зато требало да траје што краће, јер ће у супротном нанети много штете”. „Влада не може да функционише и доноси одлуке прегласавањем. Оваква каква је, нанеће много штете и битно је да траје што краће”, рекао је Илић.

Он је казао да се већ извесно време одлуке у влади доносе прегласавањем и да је увек „однос снага 12 према седам”. „ДС и Г 17 плус су видели да су већина и раде шта хоће. У разговорима на техничком нивоу све се договоримо и онда, када предлог дође на владу промене одлуку. Немогуће је да министри све прихвате, направимо закључак и онда на седници га променимо”, рекао је Илић.

Танјуг

-----------------------------------------------------------

Договор код председника

Судбина концесије, према најави министра Драгана Ђиласа, зависи од исхода састанка код председника Србије Бориса Тадића

Ђилас је, наиме, рекао да очекује да ће наредних дана, на састанку са председником Тадићем, сви који су укључени у примену концесионог уговора покушати да нађу најбоље решење, како концесија не би била заустављена. „У случају да се не постигне договор и поништи концесиони уговор, аутопут ће се градити и финансирати из неких других извора", нагласио је Ђилас.

-----------------------------------------------------------

Министарство финансија: Битна измена уговора

Министарство финансија Србије саопштило је јуче да је обавестило владу да не може да прихвати почетак градње аутопута Хоргош - Пожега без гаранције на укупну инвестицију, односно без детаљније анализе могућих финансијских ризика, која захтева одређено време.

Министарство је влади предложило да „усвоји закључак којим се концесионару одређује додатни рок од 90 дана да испуни уговором преузете обавезе, с тим што би и важење до сада издатих гаранција од концесионара било померено за 90 дана", наводи се у саопштењу.

Из Министарства финансија наводе да је тај предлог упућен влади, како би се подржала реализација тог значајног пројекта.

Министарство финансија је размотрило целокупни материјал у вези са уговором и закључило да би прихватањем предложеног анекса могло доћи „до битне измене уговорених права и обавеза концесионара и концедента".

Бета

-----------------------------------------------------------

Костреш задовољан

Председник Скупштине Војводине Бојан Костреш изразио је задовољство што је Влада Србије, већином гласова, одбацила предлог Министарства за инфраструктуру о започињању радова на изградњи аутопута Хоргош - Пожега. „Задовољан сам одлуком Владе Србије која је тиме показала да уважава интересе грађана Војводине и да прихвата одлуку Скупштине Војводине", рекао је Костреш који је више пута критиковао одлуку да се склопи уговор о концесији.

-----------------------------------------------------------

Бајец: Концесија није посао за техничку владу

Економски аналитичар Јуриј Бајец изјавио је јуче да доношење одлуке о концесији Хоргош-Пожега није посао за техничку владу.

Техничка влада нема капацитет да доноси коначне одлуке које имају и индиректне а не само директне последице за развој Србије.

Он је објаснио да је посреди сувише крупна ствар и да би држава могла да западне у велики проблем ако техничка влада не може чисто да заврши посао, јер то не сме да преузме на себе ако не постоји нормално обезбеђење.„Не сматрам ни да техничка влада треба да доноси одлуке о било каквом крупнијем потезу и за продају великих система, јер је све то посао за нову владу, која ће бити формирана после избора и одговарати пред народом и која ће моћи пуним капацитетима да доноси одлуке", рекао је Бајец.

Према његовим речима, концесија Хоргош-Пожега није доведена до краја, с обзиром на то да није обезбеђена гаранција и да је због тога одлука Владе Србије о њеном заустављању сасвим прихватљива.

Танјуг

-----------------------------------------------------------

Ковачевић: Раскинути ако се не спроводи доследно

Економиста Милан Ковачевић изјавио је јуче да би уговор о концесији за изградњу аутопута Хоргош-Пожега требало раскинути ако концесионар није у могућности да га доследно спроведе. „Мислим да не треба правити додатне уступке концесионару, јер свако одступање прави од Србије неозбиљног уговарача", рекао је он.

До сада је, како је рекао, „било видљиво да се ту нешто ружно ради". „Ми смо уложили доста новца пореских обвезника одржавајући трасу будућег аутопута, која је делимично изграђена, а који ћемо предати концесионару да наплаћује путарину", рекао је Ковачевић.

Према његовим речима, то значи приход од три-четири милиона евра месечно, што би ишло у касу предузећа „Север-југ аутопут", које је основао концесионар и на које је у међувремену пренет уговор о концесији, а чији је оснивачки капитал само два милиона евра. „Тако би се ушло у посао у који нико паметан не би ушао", рекао је он.

Ковачевић је истакао да страни инвеститори из свега што се догодило могу да оцене како „представници извршне власти Србије непрофесионално улазе у уговоре и непрофесионално их спроводе".

Бета

-----------------------------------------------------------

Дојче банка, за сада, без коментара

У београдском представништву Дојче банке јуче нису били спремни да коментаришу одлуку Владе Србије да одбаци предлог Министарства за инфраструктуру о започињању радова на изградњи аутопута Хоргош-Пожега.Дојче банка је пре 15 дана саопштила да је ангажована за главног организатора финансирања изградње аутопута од стране концесионара, грађевинских фирми „Алпине" и „Пора", и изразила очекивање да ће изградња почети на време. Дојче банка предузима све што је потребно да успешно организује поверено финансирање и уверена је да је пројекат изградње аутопута Хоргош-Пожега од изузетног значаја за Србију, те је у потпуности посвећена успешној реализацији овог посла, саопштила је тада банка.

Нешто раније, почетком марта, Дојче банка је саопштила да ће наставити да сарађује с Владом Србије и концесионарима у реализацији пројекта аутопута Хоргош-Пожега. „Остајемо привржени овом пројекту и радимо на стварању услова који ће обезбедити успех овом стратешком пројекту од националног значаја за Србију", наведено је у тадашњем саопштењу те немачке банке.

Танјуг


Коментари59
9e50a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Oskar
Ako to nazivate "autoputem"...onda vi niste videli sta je pravi autoput...bas sam se danas vozio tim "autoputem"...i to nikako ne mogu da nazovem autoputem!...sav neki pun zakrpa,"treskav"...itd....i jos naplacuju....eh...
portuka ministrima
Gospodo prvo treba skociti, pa onda reci "hop"!
niko
Nista u vezi puta i nasih iz vlade,vec jedno upozorenje ovoj >MAJI< da gleda svoja posla a nepismene da ostavi na miru i oni moraju da razmisljaju ili misle pa i oni ponekad procitaju neke novine ,polako, slovkaju ali procitaju,nemogu svi biti d(ij)eca srpskih guzonja koji nas kradu zadnjih 100 godina ,neki nauce pisati ovce cuvajuci ,takvi su prehranjivali srpski narod a ne oni pismeni.
Милорад
Како оно рече Мирко Маратонац? А колики је мој део...Баш су до сад чекали да помрсе рачуне председнику владе.Занимљиво је да је и Бојан је задовољан.
informacije radi
Znam samo da je medjunarodna arbitraza danas u Srbiji jako unosan posao, unosniji cak i od same naplate putarine. Zato se katkad potpisuju ugovori za koje neko unapred zna da ce biti raskinuti. Ukoliko postoji i najmanja greska drzave Srbije u takvim ugovorima, njene gradjane arbitraza skupo kosta , a neko, na ime odstete i "nadoknade" izvlaci milionsku licnu korist...Iskreno verujem da se u ovom slucaju o tome ne radi, ali je cinjenica da ce nas kostati.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља