четвртак, 22.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:04

Ауто-пут би вратио живот на Пештер

Изет Љајић сматра да би ауто-пут поново оживео овај крај
Аутор: Славка Бакрачевићнедеља, 12.03.2017. у 16:00
Бољаре чека ауто-пут да би оживело (Фото: С. Бакрачевић)

Нови Пазар – Док повремено слушају вести о томе како напредује градња Коридорa 11, житељи пештерских села се радују, али и помало стрепе.

Радују се проласку саобраћајнице преко висоравни, како је и обећано, али и стрепе да је политичари не усмере другом, златиборском трасом, а они и даље остану у беспућу.

Инжењер путарства Изет Љајић је 45 година радног века провео као директор новопазарског предузећа „Нови Пазар-пут”, а сада је члан Управног одбора Друштва за путеве Србије и Инжењерске академије Србије. Из искуства и знања произлази само један закључак – траса ауто-пута би морала да иде „источном трасом 1”, од Пожеге преко Ариља и Ивањице, па преко Голије и Пештери до Бољара, где би се спојио с црногорским делом ове саобраћајнице.

Залажући се за ту варијанту, Љајић се и сада, као и све време док је радио, руководи геслом старих Римљана да је пут живот („вија вита”). Сећа се када је почео да ради пре четири и по деценије, асфалта је било само на појединим магистралним путевима, регионални су били под туцаником, неки и непросечени. Годишње анализе су показивале благи напредак, који је далеко заостајао за републичким просеком. Неразвијене општине Нови Пазар, Сјеница и Тутин имале су и неразвијену путну мрежу.

Такви путеви, обично на надморској висини између 500 па чак до 1.700 метара били су и једина веза између градова и села у брдско-планинском подручју. – Сећам се времена када смо путеве чистили лопатама, волујским и коњским запрегама са „возама”, касније камионима-дуплацима – прича Изет Љајић. Сећа се и напора да се путеви, макар ти којих је било, одржавају проходним и на суровој пештерској зими на минус 40 степени и кроз снежне сметове од по два метра. Све то је, каже, путаре терало да се усавршавају и што боље опремају, па је данас, додаје, поносан на то што новопазарски путари савладавају све препреке на Пештерској висоравни.

Ипак, Љајића љути што се не налазе могућности да се ионако ретка мрежа путева не реконструише брже и боље. На магистралном путу од Новог Пазара преко Сјенице до Аљиновића од 66 километара пре десет година реконструисано је само 14 километара. На одавно за поправку зрелом путу Нови Пазар – Тутин, од 28 километара реконструисано је свега 3,5 километара, а од обилазнице око Новог Пазара дуге 5,5 километара урађено је свега километар и по, па и сада теретна возила у транзиту пролазе уским градским улицама. – Наводно се очекивао обећани кредит од Турске, долазиле су екипе из те земље. Осматрале терен и – ништа. Тврдим да је све то била фарса на коју је утрошено седам година, а ништа се није радило – каже Љајић и подсећа да је предузеће на чијем челу је доскоро био о свему обавештавало све надлежне, од општина до Републике.

И баш због таквог стања Изет Љајић каже да не би требало да постоји дилема којом трасом да се гради Коридор 11.

Саобраћајни институт ЦИП је урадио генерални пројекат, Републичка ревизиона комисија се определила за варијанту „Исток 1” и та траса је ушла и у просторни план Србије. Према подацима из пројектне документације, на коју се Љајић позива, ова траса је краћа 40 километара и јефтинија око 800 милиона евра од западне трасе, за коју све гласније лобирају из Ужица, Нове Вароши, Пријепоља и Прибоја.

Дакле, по званичним документима, траса ауто-пута преко Пештери је неспорна. Али, све гласније заговарање „златиборске трасе” прети да би „ужички лоби” могао да преусмери ауто-пут. Зато Љајић сматра да би требало да се организује округли сто како би пројектанти рекли своје, а ваљало би да се позову и представници свих општина – Новог Пазара, Ужица, Тутина, Сјенице, Ивањице, Пожеге, Ариља, Пријепоља и Прибоја, као и Министарства саобраћаја и „Путева Србије”.

Путар са искуством сматра да ова деоница ауто-пута преко Пештери није значајна само због њене исплативости и бржег саобраћаја од Београда до Јадрана, него и да би читав овај, деценијама запостављан, извукла из беспућа и вратила му живот. У селу Бољару на граници с Црном Гором, докле треба да стигне ауто-пут, остало је свега седам душа.


Коментари21
d9c19
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

море
Да има ко да преправи ситуацију у којој затвореници леже о трошку државе и нешта нераде него се пате по претрпаним затворима уместо да раде по овим плодним теренима чувајући овце и правећи сир и млеко било би би боље свима. Исто тако ко год претура по контејнерима треба тамо да живи и бави се пољопривредом. Овако, по градовима се прави гужва и много ружне ситуације када се бачено из контејнера нађе на пијаци где му није место а земља пуста јер нема на њој ко да ради. Јесте лакше ово што се сад дешава , затвореници нераде ништа а претурачи контерјнера и трговци робом одатле праве проблем на пијацама. Али ко то може да реши тај би решио и проблем напуштених пашњака. Ја незнам ко то може да постави на здраве ноге. Ваљда има ко зна. Само , јасно је да се негде развезала петља поделе рада и то добро.
nenad
cuvajmo ovo blago. vracajmo staro. oprezno sa novim i bice sve ostavljeno buducnosti kako dolici jednom obicnom zivotu smrtnika.
Баштинар
У коментарима преовладава елементарно непознавање географије. У обе варијанте ауто пут би ишао преко Пештера. У Ивањичкој, Дуга Пољана-Бољари, а у Златиборској, Сјеница-Бољари. Са Ивањичком варијантом добијамо алтернативан правац за постојећи пут преко Златибора ка Ц.Гори, као и алтернативни правац за Ибарску магистралу(Чачак-Краљево-Рашка-Н.Пазар и даље.) Постоје и безбедносни аспекти. Да наврат нанос деведесетих није завршен "Јаворски пут"(Ивањица-Сјеница), куда би се кретали за време "бомбардовања"? Планирани пут од Пожеге обавезно градити старом трасом према Ужицу и даље ка Вишеграду. А Златиборци, чувена ерцовска памет, боље им је да пробију и заврше правац Златибор-Семегњево-Кремна и да се тако повежу на будући ауто пут ка БиХ. Синергија са Таром је будућност и за Златибор и Тару а не свака вашка обашка. Исто вреди и за Голију и сва три Увачка језера. Читати о страху од снега на Пештеру је ругање памети, када исти снег завеје и блокира равну и низинску Војводину, пре неку годину.
FAP da radi
Vratio bi ga i na Zlatar,i u Novu Varos i u Priboj i u FAP,a bez autoputa FAP ce evrofanaticne vlasti jedva docekati da zatvore a Priboj gurnuti na put izumiranja. Posto na Pesteru nema fabrike kao sto je FAP,po kojoj to logici treba zivot ugasiti tamo gde jos malo tinja, da bi se navodno "zivot vratio na Pester".Autoput preko Pestera nece vratiti zivot na Pester,ali ce ugasiti zivot u Priboju i okolini.
demagogija direktora
Da je normalno da autoput ne ide kroz gradove vec kroz puste predele "da bi se oni razvili" put ne bi isao u Beograd,ne bi isao kroz Cacak,kroz Obrenovac,kroz Pozegu, isao bi pustim selima daleko od ovih gradova. Otkud to da od Beograda do Pozege autoput prolazi kroz svako vece mesto i industrijski centar, a onda odjednom od Pozege to vise ne vazi,pa ce put da ide kroz pustinju i prasumu a kroz industrijske centre nece da ide. Jasno je da je u pitanju geopoliticki cilj, a ne struka i interes Srbije iza toga.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља