среда, 19.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:45
ИСХРАНА

Бобичасто воће против убрзаног рада штитасте жлезде

Особе које болују од хипертиреозе, када се ствара превише хормона, требало би да једу броколи, кељ, карфиол, купус, рибу, печурке, орашасто воће…
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 16.03.2017. у 18:05
Препорука је да се једна ужина дневно базира на бобичастом воћу које је пуно оксиданаса (Фото Пиксабеј)

Поремећај рада хормона, у првом реду штитасте жлезде (тиреоидне, штитне жлезде, штитњаче) један је од значајних узрока гојазности или изразите мршавости. Тиреоидитис је упала штитасте жлезде која се налази са предње стране врата, испод гркљана, а која производи хормоне за контролу метаболизма.

Штитаста жлезда може да има хроничну упалу која је спора и тада се јавља хипотиреоза (успорен рад жлезде, ствара се мало хормона) или акутну када се јавља хипертиреоза (убрзан рад, ствара се превише хормона).

Сваки облик ове болести има своје узроке, карактеристике, дијагнозу, трајање и ризике настанка. Упалу штитасте жлезде понекад је тешко дијагностиковати. Уобичајени симптоми успореног рада јесу умор, добијање на тежини, депресија, сува кожа и затвор. У ређим случајевима јављају се отицање ногу, болови, смањена концентрација…

С друге стране, ако је реч о убрзаном раду, код акутне упале симптоми су губитак тежине, раздражљивост, нервоза, несаница, брз срчани пулс и умор.

Правилном исхраном може да се утиче на позитивне последице. То наравно не значи да се престане са узимањем лекова. Исхрана је само додатни фактор ублажавања стања. Постоје неке намирнице које благотворно утичу код хипертиреозе, дакле када је убрзан рад штитасте жлезде. Попут бобичастог воћа: јагода, купина, боровница, малина, рибизли… То воће је одличан избор јер је пуно антиоксиданаса који позитивно утичу на имуносистем. Препорука је да се једна ужина дневно базира на овим моћним бобицама.

Такође, пожељно је уврстити броколи, кељ, карфиол или купус у исхрану. Све наведене намирнице могу да утичу на смањење количине хормона штитне жлезде које она производи.

Уравнотежена исхрана не замењује лекове прописане од ендокринолога: потребно је консултовати лекара о исхрани како не би дошло до интеракције појединих намирница са лековима, а термичка обрада појединих намирница, на пример, смањује утицај медикамената

Витамин Де и омега-3 масне киселине такође су добар избор. Лосос садржи витамин Де који са калцијумом спречава губитак коштане масе. И има много омега-3 масних киселина. Осим рибе, ту су и јаја, печурке, орашасто воће, маслиново и ланено уље.

Ћуретина и пилетина су одличан извор протеина јер су телу потребни протеини и за енергију и за изградњу и одржавање мишића.

Губитак тежине је чест симптом код убрзаног рада штитасте жлезде, тако да су потребе за протеинима веће него код здравих особа. Алтернатива месу су протеини из пасуља и језграстог воћа.

Шта се не једе кад штитна жлезда ради убрзано? У првом реду намирнице које садрже много јода. Јодирана со је једна од њих, па је потребно користити замену.

Кофеин као стимуланс је, као и рафинисани шећер, непријатељ штитњаче, па би их требало заобилазити. Такође и бело брашно и производе од белог брашна. Уместо белог требало би користити интегрални пиринач.

Црвена меса, богата холестеролом и засићеним масноћама су свакако за избегавање. Црвено месо требало би заменити плавом рибом која је богата омега-3 масним киселинама.

Не би требало јести крекере, кроасане, жу-жу. Пуномасне млечне производе потребно је замените обраним млеком и јогуртом и младим сиром уместо старих сирева.


Коментари0
cb7a4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља