субота, 19.08.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:21
ИНТЕРВЈУ: Љубиша Јовановић, селектор Међународног такмичења флаутиста

Повратак уметности и бег од музичког кича

У Београду ће се од 21. до 30. марта одржати Међународно такмичење на којем ће учествовати 20 најталентованијих флаутиста, а у жирију ће бити њихове најславније колеге из света
Аутор: Биљана Лијескићпонедељак, 20.03.2017. у 21:00
(Фото лична архива)

Заједно са Емануелом Пајием, соло флаутистом Берлинске филхармоније и Гуолиангом Ханом, професором на Централном конзерваторијуму у Пекингу, Љубиша Јовановић је направио избор најталентованијих младих флаутиста који ће учествовати на 47. Међународном такмичењу Музичке омладине (MTMO) у Београду.

– Такмичење припада престижној светској асоцијацији међународних манифестација „Jeunesse Musicales” (Музичке омладине), које се одржавају широм света, a лауреати добијају широку светску афирмацију – каже у разговору за „Политику” Љубиша Јовановић, наш познати флaутиста, педагог, оснивач и уметнички директор оркестара „Камерата Сербика” и „Лола класик”,најављујући манифестацију која се у престоници догађа од 21. до 30. марта. Јовановић је током три и по деценије одржао више од 1.500 концерата у 37 земаља. Његова „Камерата Сербика” наступала је са Паваротијем, Бочелијем, Стингом и Ашкеназијем и једини је ансамбл из Србије који је свирао у дворани Берлинске филхармоније.

Да ли сте настојали да као један од селектора овогодишњи профил МТМО буде другачији, бољи и на који начин сте то постигли?

Програм је захтеван, одвија се у три етапе, и ове године има своје особености. Са колегама селекторима одлучио сам да, осим солистичког репертоара, такмичари морају изводити капитална дела камерне литературе за флауту, као што је Дебисијев Трио за флауту, виолу и харфу, али и Моцартов Квартет за флауту, виолину, виолу и чело. Док је обавезан концерт у трећој етапи „Кончерто серено” Дејана Деспића, изузетно остварење српске музике, као леп искорак и подршка домаћем стваралаштву. Карактеристика оваквог програма је тежња „повратку уметности” у такмичарске програме и потпуно искључивање „музичког кича”, брзих и баналних виртуозних комада којима се засипају позорнице света. Због тога ће у првом плану бити музика Баха, Моцарта, Прокофјева, Дебисија, Мартинуа, Жоливеа, али и Картера, Такемицуа, Халфтера, Бериоа и других савремених композитора, који су своја дела обележили „новим флаутским звуком”.

Колико има кандидата и ко су чланови жирија?

Од педесетак пријављених кандидата у предселекцији се дошло до двадесетак најбољих који наступају у првој етапи. Они долазе из престижних класа из Берлина, Женеве, Бостона, Пекинга, Базела, Беча, Љубљане, али и из Београда, Новог Сада и Ниша. Жири је одабран тако да обухвати различите школе флауте и чине га Сузан Хопнер из Канаде, Даниел Кастелон из Француске, Георги Спасов из Бугарске, Гуолианг Хан из Пекинга, наши Миомир Симоновић и Ивана Стефановић, у чијем сам друштву и ја. Гости, врхунски флаутисти овом приликом ће наступити на самом отварању, у уторак 21. марта у Коларцу, уз оркестар „Камерата Сербика”, под управом Биљане Радовановић.

Када говоримо о нашој музичкој сцени у овом моменту шта бисте издвојили као горуће проблеме?

Музичка сцена у Србији је депрофесионализована и после гашења „Југоконцерта” настала је празнина у професионално организованим концертима који би били део свакодневице. Уметницима се нуде дворане да у њима наступају бесплатно, без уговора и хонорара што је апсолутно недопустиво и потпуно апсурдно. Зато су наши истакнути музичари који живе у Србији потиснути на маргине, наступају врло ретко у својој земљи и за њих се више чује у иностранству. Због тога опере Исидоре Жебељан гледамо на касетама, пијанисти попут Сердара и Синадиновића наступају готово искључиво ван земље, а мали фестивали који желе да успоставе уметничку равнотежу зову госте да свирају бесплатно или за мале надокнаде. Тако се ствара привид да се нешто ипак дешава, но у суштини проживљавамо дубоку и озбиљну кризу.

Иако нисте прошли на конкурсу за директора Београдске филхармоније, нисте изгубили професионални ентузијазам... Очајан сигурно нисам... само пријављивање на конкурс настало је из потребе да се чују неки другачији програми, у односу на оно на шта смо навикли. Поносим се програмом који сам предложио и који је наишао на изузетно повољне реакције. Остаје утисак да сâм процес није био до краја коректан, од очију јавности је скривано да је уочи конкурса један члан УО поднео оставку (банкар), а тешко је тврдити да су економиста, новинар и спољнополитички аналитичар апсолутно компетентни у вези са уметничким проценама. Чини се да је питање компетенција доскорашњег УО БФ везано за познату заблуду „ја знам све, ја могу све”. Но, све то није довољно важно да би мењало мој уметнички живот и активности… И наравно – Београдској филхармонији желим пуно среће у даљем развоју и још већу уметничку афирмацију – од срца!

 

Одлазак најбољих

– Лепе ствари стају у само једну реч – таленат . Бескрајно надарена деца у Србији су још увек спремна да се посвете уметности, да годинама вежбају, да освајају награде и да постају велики уметници. Одлив талената је огроман – најмање 80% оних најбољих завршава у западноевропским оркестрима. Тако је након виолиниста Гордана Николића и Романа Симовића, ових дана и Драган Средојевић први пут водио Лондонски симфонијски оркестар, са места концертмајстора! Не знам којим речима бих описао такве подвиге? Немерљив успех који у Србији остаје незапажен и потпуно занемарен. Култура једноставно није у фокусу политике – самим тим она и не постоји – каже Јовановић о одливу талената из Србије.


Коментари2
3ebf4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Osvetnik Zoro
Pa mogli ste spomenuti i Stefana Milenkovica koji je ptofesor na Juilliard, New York jednoj od najprestiznijih muzickih skoli na svetu!!!
Biljana, nije sve kako se kaze
....Љубиша Јовановић је направио избор најталентованијих младих флаутиста који ће учествовати на 47. Међународном такмичењу Музичке омладине (MTMO) у Београду.........Nista Jovanovic nije birao, nego su se takmicari prijavili, a na prvoj etapi ce tek biti odabir za drugu. Nema odabira pre prve etape!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља