понедељак, 24.04.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:52

„Орлови” ће још летети

Робусна конструкција омогућава продужење века употребе овог авиона. - Завод „Мома Станојловић” ће ремонтовати „мигове 29” и „Ербасове” хеликоптере, укључујући и „газеле"
Аутор: Милан Галовићуторак, 21.03.2017. у 19:57
„Орао” на аеродрому у Лађевцима (Фото Танјуг/Саша Петровић)

Мигови 29 којима ће Војска Србије располагати у непосредној будућности требало би знатно да унапреде могућности РВ и ПВО – да омогуће борбу у ваздушном простору на већим даљинама и дејство по циљевима на земљи.

Подсетимо, Србија би, ако се реализују сви договори и планови, требало да има ескадрилу од 18 авиона „миг 29”, два више него што их је имала СФРЈ.

Из тих времена, после НАТО агресије 1999. године и удеса, преостала су четири авиона овог типа, шест би требало ускоро да стигне из Русије у виду донације, а још осам би требало да се набави из Белорусије.
– Одлука о набавци „мигова 29” донета је после анализе финансијских могућности земље у наредном периоду, када је закључено да није реално спровести куповину нових вишенаменских авиона, о чему се једно време размишљало – каже генерал-мајор проф. др Бојан Зрнић, начелник Управе за одбрамбене технологије Министарства одбране.
Он је, говорећи на семинару „Регионална војна сарадња и безбедносни изазови” одржаном у Зрењанину минулог викенда, рекао да су стручњаци руске компаније „Миг РСК” више пута долазили у Ваздухопловни завод „Мома Станојловић” на аеродрому у Батајници и закључили су да би доста радова на ремонту и модернизацији могло да се обави у Србији. Међутим, мотори се могу ремонтовати само у Русији.
„Мигови” које ће набавити Србија су, језиком аутомобилизма речено, „половни“, али би се ремонтом могао продужити њихов век употребе. На старост авиона се наравно, због квалитета материјала и одржавања, не може гледати као на старост аутомобила – авиони стари више деценија који су и данас у употреби нису реткост у свету. Иначе, „мигови 29” које Србија добија од Русије произведени су у периоду између 1986. и 1989. године.

Управо због одлуке о набавци „мигова 29”, дошло је и до премене неких других планова за развој РВ и ПВО. Дужи низ година је најављивана, а због хроничног недостатка финансијских средстава одлагана, модернизација авиона Г-4 на ниво Г-4МД („модернизован – дигитализован”). Генерал Зрнић каже да је, због потреба ВС за ватреном подршком на земљи, сада приоритет модернизација „орла”.
– Захваљујући старој доброј конструкторској школи, овај авион има робусну конструкцију. Анализом је закључено да би се век употребе ових авиона могао продужити на 40, а можда и чак на 48 година. Имајући то у виду, модернизација „орла” се исплати. То не значи да се одустаје од модернизације авиона Г-4, спровешће се у нешто мањем обиму, али је модернизација „орла“ приоритет – рекао је генерал Зрнић.
Он је истакао значај набавке нових „Ербасових” хеликоптера Х-145М, посебно што су се ВС и МУП (шест хеликоптера добија војска а три полиција) сложили око типа хеликоптера, што ће олакшати и појефтинити њихово одржавање. Први хеликоптери стижу у септембру или октобру 2018. а остали током 2019. године.

– У овом послу за Србију је изузетно значајан трансфер нових технологија. До краја другог квартала 2018. године Ваздухопловни завод „Мома Станојловић“ требало би да буде сертификован за рад на хеликоптерима „Ербаса“. Наш завод ће производити неке делове за „Ербас“, а биће овлашћен и за ремонт хеликоптера „газела” којих има пуно у региону – објаснио је генерал Зрнић.
Он је најавио да би коначно, до краја јуна, требало да се у употребу уведу школски авиони „ласта”, производ панчевачке фабрике „Утва” коју је недавно преузело предузеће за трговину наоружањем и војном опремом „Југоимпорт СДПР”. Летелице се већ дуго налазе на аеродрому у Батајници, међутим још увек немају одобрење надлежних војних тела за увођење у редовну употребу. Реч је о неким техничким недостацима који су морали да се отклоне, али и војној бирократији која понекад у недоглед одужи своје процедуре. Србија ће имати 14 „ласта” из серијске производње, као и два прототипа.


Коментари21
47931
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Војник Војниковић
Садашњост војне авијације су вишенаменски борбени авиони, они који паралелно могу да обављају и ловачке и јуришне задатке вођеним и самонавођеним средствима ваздух-ваздух и ваздух-земља ван визуелног домета. Такође, иде се и ка потпуној интеграцији свих фаза обуке на једној платформи. МиГ-29 после модернизације на ниво СМ(Т) постаје вишенаменски борбени авион, а Г-4МД и/или некаква „турбо-ласта-кобац” могу бити тренажери за више фаза обуке. Србији дакле треба једна ескадрила на МиГ-овима и једна мешовита ескадрила „супергалебова” и „(турбо)ласти” и то је то. То већ функционише у Чешкој, Мађарској и Словачкој, земљама сличне величине територије са много већим обавезама од Србије (НАТО дежурства и војне акције). „Орао” је у тој причи сада превазиђен тактички, а технолошки поодавно. И притом је будућност војне авијације у наоружаним беспилотним летелицама, које ће заменити класичне борбене авионе. Самим тим, „Орао 2.0” је губљење времена и новца којих немамо.
Нико без ништа
Коментари и читалаца и изјаве надлежних су у стилу серије "Војна академија" у којој пилот чекићем поправља мотор, а други "командује" убојним квадратом у сред ВТР-а. Питање модернизације било ког (ваздухопловно)техничког материјалног средства је нешто о чему реч треба да да читав низ стручњака од опитних пилота и оних у трупи, инжењера ВТСл разних специјалности (авион мотор, електро опрема, електроника, наоружање), преко структура КоВ и РФ којима се пружа ваздухопловна подршка, па до економиста и правника који ће урадити папирологију. Пошто су у Србији и власт и војни врх, а нажалост и људи у РВиПВО, исти експерти опште праксе као и писци коментара по непрегледним пространствима свемрежја имамо овакве приче и налазимо се ту где јесмо.
Петар Ј акшић
Невероватан цинизам провејава кроз коментаре.Заборавља се да је ЈРВ ОД 1953 Д0 1962,имало у наоружању скоро искључиво авионе који су били из контигента трћег ресурса:, ," Москито Мк_6","Тандерболт П_47", "Рипаблик Тандерџет Ф_84г",Норт Америкен ф_86 Е ",и "Ф_86д, "Рипаблик Ф_80 Шутинг стар",,и " РТ _т_33 "".Наравно, ми на пистама смо то знали,али јавност у целини гледано није имала појма о томе.А гле сад јуначног оспоравања истинских напора да се стање у нашој авијацији истински унапреди.Што се тиче НАТО пакта,па господо -ето ако баш хоћете-ратовали смо и са њим,и сачували достојанство нације,чега неки нису свесни,или су прижељкивали да нас НАТО десперадоси прегазе за три дана.Слажемо се у једном_политички фактор је морао јединице ловачке авијације држати на технички оптималном нивоу,јер је сваком било јасно да је 1990 НАТО кренуо ,стратегијом подржаног сепаратизма, на разбијање Југославије.
Filip Visnjic
U pravu ste, jedan protiv stotinu ili hiljadu uvek pobedjuje. Kod Filipa Visnjica i njegovih podjednako slepih naslednika Pozdrav!
Препоручујем 5
Beogradjanin Schwabenländle
То о моделима и врасти авиона се донекле знало, они који су хтели да знају, знали су. Осим тога у то време совјетски авиони нису били нама на располагању, опште познато зашто.
Препоручујем 6
BlekStena
A zar nije tom "robusnom Orlu" otpalo krilo pri pokušaju probijanja zvučnog zida ? Taj hrabri pokušaj je izveo rumunski pilot u ponirućem letu
neko tamo
Orao je ispocetka i projektovan da bude supersonican avion a to sto nije je zbog slabog motora. Ne znam da li su planovi doziveli reviziju da ga ucine ne-nadzvucnim kada su saznali koji motor ce dobiti ali sumnjam. I nas pilot je probio zvucni zid poniruci, pa mu nije otpalo krilo. Sto se Rumuna tice on to sigurno nije radio na avionu nase proizvodnje vec rumunske.
Препоручујем 21
Marko Z.
Orao nije ni projektovan za nadzvučne brzine,tako da je potpuno besmisleno i opasno probijanje zvučnog zida tokom poniranja.Orao je klasični jurišni avion za napad na ciljeve na zemlji,ali se ugradnjom savremenog radara može pretvoriti i u lovački avion.Sve u svemu njegova modernizacija u višenamenski avion je moguća i nije pitanje novca već političke volje.Srbija je ove godine spucala 400 miliona evra na pomaganje stranim "investitorima",a sa 150 miliona ulaganja u domaću vazduhoplovnu industriju mogla se uraditi kompletna modernizacija svih 30-tak Orlova.
Препоручујем 27
Bane
Nešto ovde ne štima. Ako pogledamo šta se o remontu i modernizaciji galebova G-4 govorilo, a uložena su i znatna sredstva, otkud sada ovaj general navija za remont i modernizaciju orlova. Da to nema neke veze što je general Bandić u Briselu, a ne ovaj što vodi godinama odbrambene tehnologije, a školovan na nekom nato koledžu? Objavljeno je da je u budžetu za 2016. godinu za modernizaciju G4 bilo odobreno 4,5 miliona evra i da je prototip trebao da poleti ove 2017. godine. I od toga ništa! Ne zna se ni šta je sa bumbarom raketom protivoklopnom. Laste su od stajanja zardjale. Neko latentno opstruiše napredak u opremanju i zafrkava i narod i vojsku i državu. Kako general može svaki čas da priča nešto drugo? Politika je u vojsku duboko zagazila, a od morala ni traga ni glasa. Samo dokle tako?
neko tamo
Orao je borbeni avion a G4 je skolski. Govori vojnik, otuda prioritet onaj koji moze da puca...8-)
Препоручујем 14

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља