среда, 26.04.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:26
„ПОЛИТИКА” САЗНАЈЕ

Петацима три нова предмета од септембра

Информатика и рачунарство, техника и технологија, физичко и здравствено васпитање биће у распореду, а изборни предмети – као што су чувари природе, хор и оркестар или шах, постаће ваннаставне секције
Аутор: Миленија Симић-Миладиновићсреда, 22.03.2017. у 14:00
Вежбање и бављење спортом све важније за здравље ђака (Фото Д. Жарковић)

Будући петаци биће прва генерација основаца која ће имати три нова предмета: то су информатика и рачунарство, техничко и технологија и физичко и здравствено васпитање. Досадашњи изборни предмети као што су чувари природе, свакодневни живот у прошлости, хор и оркестар – за њих ће бити ваннаставне школске секције, уколико буде прихваћен нови предлог наставног плана за старије разреде осмолетки. На захтев Министарства просвете, науке и технолошког развоја Завод за унапређивање образовања и васпитања, за непуна четири месеца, изнедрио је промењен и осавремењен план наставе за други циклус основног образовања.

НПС о новим наставним плановима 11. априла 
Нови наставни план за старије разреде и програм за петаке биће једна од главних, ако не и главна тачка дневног реда следеће седнице Националног просветног савета (НПС), заказаног за 11. април. То је „веома озбиљан захват, истина не много велики, али се неке ствари мењају суштински”, рекао је за наш лист Александар Липковски, председник НПС.
– Прошлог јуна смо одложили увођење информатике као обавезног предмета и имали смо о томе неколико питања за ресорно министарство, а одговоре још нисмо добили. Проблем су били опремљеност школа, наставни кадар, техничко одржавање опреме и веза са интернетом, и ту се ништа није променило. Мада ћемо до седнице можда добити неку нову информацију. Трећи час физичког и неки изборни предмети замишљени су као секције. Ако су то ваннаставне активности, да ли се рачунају у норму, једно је од кључних питања, и било би лепо да се то прецизира правилником – каже Липковски наглашавајући да то што ће питање будућих планова и програма за основце бити отворено, као једно од најважнијих, не мора да значи да ће о њему на следећем заседању НПС бити донета и одлука. 

Урадио је и наставни програм за пети разред који би могао да се примени од септембра. Намера надлежних је да се програми за шести, седми и осми разред развијају и постепено уводе из године у годину, тако да ће садашњи четвртаци, кад ступе у пети разред, учити по иновираним програмима до краја основног образовања. Шта то значи у пракси, за „Политику” објашњавају представници просветног врха, који је нове планове и програме захтевао, и надлежни из завода који их је скројио.

– Информатику као обавезан предмет увели смо у петом разреду са једним часом недељно са садржајима ослоњеним на програм изборног предмета информатика и рачунарство који је прошле године усвојио Национални просветни савет. Предмет техничко и информатика постаће техника и технологија. Из бившег техничког и информатике избрисан је информатички део, јер информатика и рачунарство постају засебан предмет. Празнина је допуњена садржајима којима се подстиче развој предузетништва као међупредметне компетенције чиме је осавремењена настава технике и технологије – објашњава Гордана Мијатовић, помоћник директора Завода за унапређивање образовања и васпитања.

Предузетништво, наглашава, није нов предмет, него саставни део предмета техничко и технологија „као рођеног” за стицање предузетничких знања и вештина. Физичко васпитање прерашће у физичко и здравствено васпитање. То и није новина за оне који се сећају да је предмет тог назива постојао у нашем школству. Савремена варијанта физичког и здравственог васпитања заузеће два часа недељно у распореду. Изабрани спорт, садашњи трећи час физичког, прелази у ваннаставне активности. На његово место улази информатика, тако да деца неће имати више часова него сада, уверавају надлежни. 

– Уводе се обавезне физичке активности ван редовне наставе које би, да су у распореду, заузимале час и по недељно, односно 54 часа годишње. Школа одлучује како ће их реализовати, да ли ће то бити спортски сусрети, крос, вежбање у природи, одлазак на пливање или шта год деци највише одговара. Ти часови ће се видети у школском плану и програму, али не и у распореду часова – каже Мијатовићева. 

Из распореда се бришу и цртање, сликање, вајање, затим хор и оркестар, шах... Укида се листа тих изборних предмета. Али, они настављају да живе као – слободне активности. Препорука је да их у свакој школи буде што више, да се за њих деца опредељују зато што желе, а не зато што морају да одаберу чак и кад им се понуђен избор не свиђа. А то што се изабрани спорт брише из распореда и што ће изборни предмети постати ваннаставне секције неће угрозити фонд часова ни плату наставника – уверава Весна Недељковић, помоћник министра просвете. 

– Свеједно је да ли ће наставник одвести децу на Авалу и учити их оријентиринг на једнодневном излету, или у бесплатну школу клизања где ће са ђацима провести пет или десет школских часова у дану. Њима остаје исти фонд часова и плата, као што ће успех ђака на обавезном физичком ван наставе утицати на укупну оцену из физичког и здравственог васпитања. Неће изгубити часове ни наставници који буду држали секције као што су шах или хор, тај рад ће им се и даље плаћати. Мораће деци да дају понеку своју суботу или дан од распуста, али ће основци најзад добити прилику да се ван часова баве музиком, науком, екологијом, образовним, креативним и спортским активностима којима желе, са својим наставницима и бесплатно – илуструје Недељковићева.

Норма наставника везана је за четрдесеточасовну радну недељу, регулише се правилницима, подзаконским актима који су у надлежности ресорног министарства.

Шта ће све улазити у норму не мора да се везује само за оно што ће бити наставни план и програм, јер ту могу да се рачунају и ваннаставне активности са ђацима, указује и Гордана Мијатовић, закључујући:

– Нови наставни план сигурно ће бити анализиран са свих страна. Очекујемо и похвале и критике, спремни да бранимо наша решења. Предлог који смо дали у складу је са актуелним прописима у образовању и може да побољша квалитет наставе. Видећемо шта ће рећи Национални просветни савет – каже она.


Коментари36
db8fd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Snjezana
Sta li ti jadna dizajniras kad ti umetnost nije potrebna ni u skoli? A volis Cecu kraljicu kao i svi nasi politicari?
Vladica
Hor, čuvari procenta (pardon čuvari pripode), šah, crtanje, šminkanje i valjanje ha hah ahahhha nema više plata. Deco, nema više da vas ucenjuju prostaci i njihova bande sa propitivanjim iz muzičkog, iz hemije, iz likovnog, iz biologije... i da vam kvare prosek. Živela sloboda!
Nada
Vladice, ne razumem vaš kometar. Da li ste ikada pitali učenike šta bi voleli da imaju kao predmet i koje predmete najviše vole u školi, a ne da im se stalno nameću neki novi predmeti i eksperimentiše sa njihovim obrazovanjem. Slažem se da deci treba informatička edukacija, mada su mnogi informatički nepismeni, ali da se sve više skraćuju časovi umetnosti, sa tim se nikad neću složiti. Šta fali muzičkom i likovnom, horu, orkestru, nekada domaćinstvu gde su se učile korisne stvari, pa čak i prvoj pomoći, odbrani i zaštiti, koja je nekad postojala kao predmet. Posle poplava se shvatilo da mnogi ne znaju ni sirenu za uzbunu da upale, a kamoli da spašavaju poplavljene. Deci je potrebna kreativnost, umetnost i kultura, a takvi predmeti im samo podižu prosek. Mi učimo milion lekcija iz matematike koje retko ko zna funkcionalno da primeni. Osnovci dolaze u srednju školu, a ne znaju ni tablicu množenja čestito. Već godinama na završnom ispitu, najlošije se uradi matematika.
Препоручујем 2
Grafički dizajner
Šah, hor, gajenje cveća i sl. nikada nisu ni trebali da budu nastavni predmeti. Svi koji se sada bune, bune se zbog norme. Lično sam i igrala šah, bila član školskog hora 12 godina, imala svoj herbarijum, trenirala razne sportove, i nikada te aktivnosti nisu spadale u nastavne predmete. Da li možete da se danas bavite i jednim poslom, a da ne poznajete rad na računaru. Računarstvo je nauka i krajnje je vreme da postane obavezan predmet.
Neša (Glodur)
Hardver, softver i internet su dobar biznis globalista, donose ogromnu zaradu. Zato i obučavaju decu da ih koriste od malih nogu, profit iznad svega. Od crtanja, slikanja, vajanja, horskog pevanja... nemaju interes, a i potrebni su im neinventivni, nemaštoviti, glupi ljudi, sa kojima mogu da manipulišu. Uz to dodajmo medije pune prostakluka, bahatosti, primitivizma, kiča, šunda, golotinje... Vlada Srbije uništava svoj narod.
Зоран
У наставни предмет Техничко и технологије учи се о предузетништву које треба да подстакне ученике на иновативност и креативност. Није случајан назив наставног предмета у основној школи Основи технике и предузетништва у црногорском образовном систему. Свака, па и српска привреда се углавном ослања на мали бизнис предузетника и прилично скупе директне стране инвестиције које државу коштају и до 10000€ по радном месту!
Препоручујем 0
ana
Poruka za Vlajka: Vas komentar pokazuje koliko su Vam nedostajali casovi srpskog jezika. Samo nastavite da se bavite Powerpointom.
vlajko v
Uz pomoc powerpointa zarađujem za život. A obožavalac sam programiranja jer je to filizofski najvažniji pojam koji daje odgovore o nama samima. Mozda cete nekad razumeti ovu recenicu i shvatiti znacaj programiranja. A iskreno, mnogo više volim svoj MATERNJI jezik nego književni srpski. Draže mi je da kažem "dala majka na dva deteta po dve jabuke" nego uz pomoć nekih drugih konstrukcija. I nikad mi nije bilo jasno zašto izgovaram u cugu bez zadržavanja "neznam" a treba da pišem "ne znam" (valjda treba i da zastanem u izgovoru posle "ne" ali onda to znači "da znam").
Препоручујем 1

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља