недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:59
ПРЕДЛОГ НОВОГ НАСТАВНОГ ПЛАНА

Седмаци и осмаци добијају блок наставу

Математика и српски, најважнији предмети са највећим фондом часова, блок настави уступиће по осам часова од укупно 144 годишње
Аутор: Миленија Симић-Миладиновићчетвртак, 23.03.2017. у 19:05
Ђаци од петог до осмог разреда могу да имају 25 часова наставе недељно (Фото Анђелко Васиљевић)

Ђаци су већ годинама преоптерећени бројем часова који превазилази оквир задат законом, а један од изазова у кројењу новог наставног плана за други циклус основног образовања био је решавање тог проблема. Блок наставу – као излаз из лавиринта опхрваности ученика школским обавезама виде стручњаци који су кориговали план наставе за старије основце.

– Као најбоље решење понудили смо да се у седмом и осмом разреду нов обавезан предмет, информатика и рачунарство, ради у блок настави са по 30 часова годишње. Такође, идеја је и да се са истим фондом у блоку изводи и настава технике и технологије, предмета који се уводи уместо техничког и информатичког образовања. Блок настава одржавала би се уместо часова по редовном распореду. Такав начин организације није новина у систему. За предмет техничко, на пример, то је био стандард, од 1990. до 2007. године – каже Гордана Мијатовић, помоћник директора Завода за унапређивање образовања и васпитања, куће у којој се кују наставни планови на захтев ресорног министарства. 

Она оцењује да се блок настава уклапа у законско ограничење оптерећења ученика бројем часова недељно, али и да растерећује наставу. Предвиђено је да свим осталим обавезним предметима блок одузме двонедељни фонд часова. Биологија, физика, хемија, историја, географија, страни језик, физичко – предмети који имају два часа недељно изгубиће четири часа годишње. Ликовно и музичко, на пример, имаће укупно два часа мање за годину дана. Математика и српски, најважнији предмети са највећим фондом часова, блок настави уступиће по осам часова од укупног годишњег фонда од 144 часа. То „није непремостив проблем”, сматра наша саговорница.

Закон налаже да ђаци од петог до осмог разреда могу да имају 25 часова наставе недељно, и да се то може увећати за до три часа осталих активности предвиђених школским планом и програмом. То значи да старији основци могу имати максимално 28 часова недељно, колико тренутно имају само петаци. Ученици шестог разреда броје 29, а седмаци и осмаци по 31 час у току недеље.

– Морало је то да се коригује. У односу на ситуацију у школама данас смањићемо наставу за две недеље. Уколико осавремењен програм почне да се примењује од следеће школске године и обистини се план да се из године у годину уводе нови програми за наредне разреде, док стигнемо до седмог и осмог растеретићемо их. Избацићемо вишак, дати деци простора да дишу, мало више времена да савладају све што се очекује, и то у складу са законом. За тај предлог сматрамо да је потпуно оправдан, али и да ће највише да га нападају – каже Мијатовићева и уверава да је свака сумња у ваљаност увођења блок наставе за основце „непримерена и без утемељења у стварности”.    

У сусрет следећој седници Националног просветног савета (НПС), на којој ће 11. априла предложене измене наставног плана за старије основце бити можда и најважнија тачка дневног реда, блок наставу као „најбоље” решење под знак питања ставља Александар Липковски, председник НПС. У разговору за наш лист, он је приметио да ће одузимањем часова другим предметима због блок наставе у седмом разреду, рецимо, математика бити оштећена за осам часова, што је негде око пет одсто укупног фонда од 144 часа.

– У седмом разреду је обимно градиво за које ионако нема довољно времена, још ако им се додатно време ускрати може да дође до проблема. Блок настава, чини ми се, није добро организационо решење, то је модел који је покушаван, па се од њега одустало – каже Липковски.

Предлагачи новог наставног плана процењују да би блок настава за предмете информатика и рачунарство и техника и технологија могла да допринесе да седмаци и осмаци у чијем је распореду 31 час недељно имају законом предвиђених 28 часова „суве наставе”, дакле обавезних и изборних наставних предмета недељно. Али, ако се у тај распоред удене само час одељенског старешине, да не рачунамо ваннаставне активности прописане школским планом и програмом, оптерећење ће опет бити веће од законом прописаног.         

– Највећи је проблем што се раде промене у законском оквиру који ограничава број часова. Завод је покушао да направи неку еквилибристику, видећемо шта је успео –коментарише Липковски.

Најављују се нови закони. Предложен наставни план је, наравно, рађен по актуелним.

– То указује на непотребну журбу. Треба прво осмислити цео процес, уз консултације са стручном јавношћу, па мењати планове од првог разреда навише – сматра Липковски.


Коментари13
f04d2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jelena
Imala je i moja generacija blok nastavu iz predmeta informatika i računarstvo, ali, umesto da se radi nešto konkretno i da se stvarno nauči rad na računaru koji bi nam kasnije koristio, sve se svodilo na to da se dan iskoristi za igranje igrica, pisanje zakasnelih domaćih zadataka iz drugih predmeta, čitanje lektire koja nije pročitana do tada, ili uvežbavanje zadataka za kontrolni iz drugih težih predmeta (tipa fizika, hemija, matematika). Kada nije bilo drugih obaveza, jednostavno koje je trebalo završiti, posebno kada krenu lepi dani, jednostavno bismo zamolili profesorku da nas pusti kući, što je odgovaralo i njoj i nama. Iz perspektive učenika, to je bio dan za opuštanje, a iz perspektive profesora celodnevno mučenje sa klincima koji su o kompjuterima znali više od nje.
stanislav sr
Mogli biste nam i pojasniti šta je blok nastava. Hoće li ikada prestati to poigravanje sa sistemom obrazovanja? Hoće li doveka svako u tom resoru menjati sistem kako mu se ćefne? Posto li i najmanja šansa da sednu pametni ljudi (uključiv i Akademiju Nauka) i osmisle sistem koji će potrajati barem jednu generaciju? Ali najpre treba jasno i glasno reći šta ustvari Srbija želi? Da li da gaji i razvija svoju pamet i pokuša da se vrati među civilizovan svet - ili želi polupismenu masu koja će praviti creva i šrafiti tuđe proizvode? Biće da je ovo drugo pa otuda i lutanja i rastakanje školstva i obrazovanja. Voleo bih da čujem da li u bilo kom ugovoru ovih šrafciger fabrika postoji bilo kakva klauzula o prenosu znanja, tehnologije i know-how ili ćemo na vjeke vjekova raditi kao Čaplin u " Modernim vremenima"?
Стефан
Овако имамо генерације неспособне за било шта. Не знам да ли је ово добро решење, али је јасно да тренутно стање то није.
Спиридон
Може власт да мења у образовању шта хоће али док се не поправи положај учитеља неће бити среће. Они имају ужасно мале плате а образују нашу децу, па се још баве и инклузијом, раде помоћу штапа и канапа. Бију их родитељи, ученици, наркодилери у дворишту школа. Не смеју да викну, па ни да отерају неког у ћошак. Полицију баш брига да дежура или барем обилази школе. Људи не разумеју колико је посао учитељс озбиљан и важан за будућност ове земље. Учитељ у основној и средњој школи има око 350 до 400 евра плате а профа на правном може да накупи и 2000 евра па и више. Чему толика разлика? Њима су дали право да деру студенте и да их музу деценијама због тога им је просек студирања око 7 до 8 година. Њима треба узети новац и дати га у основне школе где се ствара основа за правилан развој деце.
грађанка
Смањење фонда часова општеобразовних предмета припрема генерације за робовски рад. Добићемо генерације способне само за рад на покретној траци

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља