понедељак, 21.08.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:12
ИНТЕРВЈУ: БУАЛЕМ САНСАЛ, алжирски писац

Европа ће тек упознати ислам

Многи Европљани, интелектуалци и новинари на левици говоре да не треба критиковати ислам, да то иде наруку политичарима попут Марин Ле Пен. Оне који су критични називају исламофобима и расистима, док исламисти говоре слободно
Аутор: Ана Оташевићсубота, 01.04.2017. у 22:00
(Фото: Галимар/Катрин Елије)

Један од најзначајнијих алжирских писаца Буалем Сансал одрастао је у Улици Дарвин у Алжиру, недалеко од куће у којој је живео Албер Ками. „То је улица у сиромашном делу града, где су живели  Французи, али и Шпанци, Италијани, Грци… Ту је била и породица Ками, пријатељи моје породице. Камија сам виђао кад је долазио да посети мајку. Био је наш херој, велики спортиста, шампион у фудбалу, веома згодан, увек окружен женама. Гледали смо га као бога кад би узео лопту и почео да дрибла. У то време је био славан у свету али ми то нисмо знали. Тек сам касније сазнао да је писац”, каже у разговору који смо водили поводом његовог последњег романа – „2084”. Буалем Сансал представља се српским читаоцима  овом књигом, коју је, у преводу Оље Петронић, објавила „Академска књига” из Новог Сада.

– Ками ме је инспирисао не само као писац, већ и као личност, филозоф, активиста. Имао је веома интелигентан однос према сумњи, политичкој, филозофској, историјској, а сумња храни мисао – каже Сансал.

Од своје прве књиге „Заклетва варвара” из 1999. Сансал пише о власти у ауторитарним системима, која претвара људе у саучеснике, активне или пасивне.

Као у Орвеловој „1984”, систем који описује у новој књизи измишља спољне непријатеље да би спровео унутрашњу контролу, али је у „2084” реч о исламском тоталитаризму.

– Овај роман се заправо односи на савремени тренутак, али сам радњу сместио у 2084. годину из разлога безбедности. Страх се увукао у нас и шири се као канцер, чини људе кукавицама, тера их да пређу на другу страну, да се прикључе дојучерашњем непријатељу, помишљајући да ће, ако се повинују, бити благонаклон према њима. Као у фашистичким или комунистичким системима, исламисти знају веома добро тиме да манипулишу, служе се теоријама, користе врло прагматична средства, анализирају реакције. Разлика је у томе што у тоталитарним системима људи верују да је то привремено, да неће дуго да траје, зато што је у питању људска творевина, док је у верском систему то стање дефинитивно, јер се пророк не мења и неће променити своје учење – сматра Сансал.

У Европи не разумеју опасност од политичког ислама?

Не. Ниједан муслиман, радикални или не, не дозвољава да се световни закони, они које доноси неко попут мене и вас, супротставе Курану.  Никад то неће прихватити. Ниједан муслиман неће прихватити да је жена једнака мушкарцу, да је хомосексуалност природна. А европска друштва која од Другог светског рата живе у миру, безбедности и удобности нису у стању да то сагледају, већ су спремна на уступке. Кад су сукоби у муслиманским земљама, у Авганистану или Пакистану, на то гледају као на сукоб између муслимана, али када се терористички напади догађају у Паризу или Лондону, они више ништа не разумеју. Они ће морати да боље упознају ислам.

Мислите ли да је расправа која се води у Европи политички коректна, оптерећена лажним обзирима?

Полако долази до освешћења, али у негативном смислу. Многи Европљани, интелектуалци и новинари на левици, говоре да не треба критиковати ислам, да то иде наруку политичарима попут Марин Ле Пен. Оне који су критични називају исламофобима и расистима, док исламисти говоре слободно. Постоји историјска кривица због колонијалног наслеђа и односа према мигрантима, као и уверење да се с исламистима не може изборити, већ је потребно да им се чине уступци, да се отварају џамије, дозволи покривање жена. То се зове исламизација друштва, то је стратегија исламиста. Ако допустите да жене иду на базен покривене, у пратњи мушкараца који их чувају, земља је исламизована. Код нас у Алжиру то се дешавало седамдесетих година 20. века. Били смо комунистичка земља, веома либерална, у којој су владале сексуалне слободе. Исламисти су мало-помало освајали терен, забрањивали девојкама да излазе без марама, забрањивали су разоноду, плес, пиће… и полако смо се обрели у исламској републици а да нисмо водили рат.

То је звоно на узбуну?

У току је историјски процес великог буђења ислама. Теоретичаре тог буђења можемо сврстати у четири категорије. Једни говоре о ренесанси ислама модерним средствима, уз економски просперитет и демократију. То су углавном интелектуалци који су у мањини и који су данас заплашени. Има оних који кажу да је за буђење ислама потребно да се пробуде муслимани. То се дешава у Европи, говори им се да су колонизовани, да су заборавили своју веру и да је потребно да се пробуде. Трећа струја каже да не треба много да се говори, већ да се делује, као што су радили комунисти у Западној Европи пре 50 година. То је рад на бази, у фабрикама, квартовима, бироима, асоцијацијама, где стално стичу нове присталице. У последњу категорију спадају присталице мача. С њима нема расправе, они убијају и пресецају гркљане без обзира на то да ли су у питању муслимани, Јевреји, атеисти. На крају ће пронаћи начин да их уклоне, али ће остати исламисти које не видимо, попут мемле на зиду. То је веома опасно.

Председника Абделазиза Бутефлику називате аутократом најгоре врсте, али га западне земље подржавају…

То је и даље случај. Европљани су пре двадесетак година закључили да је земљама на југу Медитерана немогуће управљати и да ће доћи до великих миграција које би могле да угрозе њихову сигурност. Зато су у овим земљама подржали војне режиме, а с Арапским пролећем одлучили су да подрже верске лидере, јер сматрају да су ефикаснији. Војни режими су корумпирани, више не контролишу земљу, већ следе само своје интересе, који су у САД, Француској и на другим местима где су њихове породице. Тако су исламисти добили на изборима у Египту, Тунису и другде. Прво су подржавали корумпиране војне елите, потом верске лидере и ево где смо данас.


Коментари14
9eb49
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dorćolac
nisam čitao književna dela ovog pisca, ali njegovi stavovi o muslimanima puni su uprošćenih pogleda i, iskreno da kažem, rasizma i samomržnje.
Stefan Petkovic
Ovo je tekst za g. Jovu Bakica.....
Sasa Trajkovic
Slazem se sa autorom da je ksenofobija i panicni strah od Islama posledica neznanja ali zasto je Islam tabu na zapadu zar u toj Evropi oni ne zive vekovima. Bojim se da autor bezi od samokriticnosti zar nije posao intelektualca da priblizi te dve kulture i religije jedni drugima, zar nije posao muslimanskog pisca da otvoreno kritikuje radikalizam u svojoj religiji, zasto se vekovima cutalo a sada se okrece glava ... Znanje je put do istine sto pre upoznamo jedni druge i prihvatimo razlicitosti zivecemo u koegzistenciji jedni sa drugima. Evropa je gradjansko drustvo gde je religiska sloboda individualna ali islamske drzave to nisu prema drugim religijama dakle nemoze se Hriscanin nazvati bezboznikom jer on ima SVOG boga i pozivati na dzihad rat ptotiv nevernika i nazivati se pacifistom. Tacno je da nametanje zapadnih vrednosti i demokratije silom u Libiji ili Siriji izaziva revolt kod muslimana kao i da su radiklane islamske frakcije inspirisane spolja u tajnim labaratorijama CIA.
Bibliotekar
Izgleda da doticni gospodin uopste nije razumeo pisca . Musliman jednom uvek musliman feredja i ostalo mu je u dusi a u JEVROPI samo glume zbog para i to se vidi na svakom koraku. Zasto nema pravoslavnih i katollickih crkava u Islamskom svetu a na balkanu nicu DJAMIJE KO PECURKE. Da ste ziveli u islamskom svetu to bi razumeli nepostoji i nemoguce je sa njima u JEVROPI napraviti kompromis ni 3 generacija rodjena u JEVROPI se nije evropeizirala uzalud lepe reci.
Препоручујем 13
2017
Izuzetno talentovan pisac , zajedno sa Jasminom Kadarom i Kamelom Daudom, medju najboljima iz Magreba. Preporucio bi izdavacima da prevedu Sansalove romane koji su po meni odlicni : "Le village de l'allemand" ( Nemcevo selo ili selo nemca) i "Le serment des barbares" ( zakletva varvara) Hvala autorki na ovom interviju
Бакуњин
Не знам ко ће кога да упозна, али сам сигуран да је турски председник Ердоган веома опасан човек. Европа ће имати велике проблеме са њим, живи били па видели.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља