уторак, 10.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:00

Пола века Хеликоптерске јединице МУП-а Србије

Тадашња милиција добила је 1967. године хеликоптере „АБ-47” који су првобитно набављени за потрагу за налазиштима уранијума
Аутор: Милан Галовићпетак, 07.04.2017. у 17:05
Хеликоптер „АБ-47” био је први у Хеликоптерској јединици (Фотодокументација „Политике”)

Прошло је пола века откако је, 1967. године, основана Хеликоптерска јединица МУП-а Србије. Ови пилоти своје умеће, пожртвовање и храброст показали су минулих година, како током поплава када су евакуисали и снабдевали угрожене грађане, тако и приликом гашења пожара. Подршка колегама на земљи – потраге за бегунцима од закона, извиђање у случају великих уличних нереда, контрола саобраћаја, евакуација повређених и превоз важних личности су њихови редовни задаци.

Шездесете године прошлог века биле су доба када је у свету већ доказана широка лепеза могућности употребе хеликоптера, како на мирнодопским спасилачким задацима, тако и на оним војним, што је посебно дошло до изражаја у Вијетнамском рату који је тада био у пуном јеку. Први хеликоптери на овим просторима набављени су за потребе ЈНА крајем педесетих година. Имали су клипне моторе, као и они хеликоптери које ће касније добити тадашња милиција.

Чувари реда су, објашњавају за „Политику” у Хеликоптерској јединици МУП-а Србије, добили хеликоптере које је тадашња Југославија купила за геолошка истраживања, која су спровођена да би се пронашла лежишта уранијума и гвожђа. У ту сврху користила су се три хеликоптера типа „АБ-47”.

Међутим, после извесног времена донета је одлука да се скупа истраживања обуставе и да се хеликоптери предају ваздухопловној служби при Савезном секретаријату унутрашњих послова (СУП). Убрзо је наређено да се по један хеликоптер преда републичким СУП-овима и то онима у Словенији, Хрватској и Србији која је 1967. године добила „АБ-47” са ознаком YU-HAL. Први командант јединице био је Марко Бусија који ће данас присуствовати пригодној свечаности у овој јединици, док су пилоти прешли у милицију из војске што се дешавало и наредних деценија.

Занимљиво је да је одлука о подели хеликоптера са савезног нивоа републикама донета после Брионског пленума 1966. године, када је развлашћен Александар Ранковић и од када је власт са савезног све више пребацивана на републичке нивое. У Хеликоптерској јединици верују да постоји узрочно-последична веза између ових догађаја.

Од седамдесетих година ова јединица добија хеликоптере новије генерације, са млазним моторима, као што су „бел 206” и „АБ-212”, а касније и француски СА-365 Н, „газеле” и „сикорски С-76”. 

Током осамдесетих почиње веће ангажовање ове јединице на Косову и Метохији, из базе код Приштине. У јужној покрајини ови пилоти обавили су најтеже летове. Хеликоптери лете ниско и релативно споро, због чега су лак циљ за паљбу са земље пешадијским наоружањем, што су припадници ОВК редовно радили током сукоба 1998. и 1999. године.

Упркос свему ни они, ни НАТО, нису успели да униште ниједан хеликоптер МУП-а Србије. Међутим, у бомбардовању је тешко оштећена њихова база на аеродрому у Београду.

По природи свог посла, ови пилоти су из ваздуха посматрали критичне догађаје на улицама Београда, од политичких протеста деведесетих до Парада поноса које су одржаване минулих година. Осим тога, били су актери и сведоци историјских догађаја – они су 1989. године довезли Слободана Милошевића хеликоптером на митинг на Газиместану. Стицајем околности, истим хеликоптером Милошевић је 2001. године превезен на аеродром у Тузли одакле је пребачен у Хашки трибунал.

Нешто касније, у време реформи сектора безбедности, односно када је Ресор државне безбедности издвојен из МУП-а и када је основана БИА, једна друга хеликоптерска јединица, она из састава РДБ-а, прикључена је Хеликоптерској јединици МУП-а. С тим што су војни хеликоптери које је користила тајна служба, као што су транспортни Ми-17 (један је касније уништен у удесу код аеродрома „Никола Тесла”) предати војсци.

Данас је пред припадницима Хеликоптерске јединице нов изазов, раван онима када су пре пола века добили први хеликоптер и осамдесетих година савременије летелице. Од девет „Ербасових” модерних хеликоптера Х-145 М које је купила Србије, три ће добити МУП. Ове летелице су идеалне управо за полицијске задатке као што су извиђање, превоз специјалаца или евакуација угрожених и то у свим временским условима, тако да је извесно да ће ови хеликоптери постати препознатљив део савременог имиџа полиције Србије.


Коментари3
5ad0b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin Schwabenländle
Хеликоптер великим словом ?
Аутор текста
Поштовани, у тексту се Хеликоптерска јединица пише са великим словом Х јер је то званичан назив јединице, као на пример Специјална анитерористичка јединица (САЈ). Захваљујем Вам на читању "Политике" и честим коментарима на нашем сајту. Срдачан поздрав, Милан Галовић
Препоручујем 5
predsednik Holandiej
Zar kod nas ima velikih ulicnih nereda?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља