среда, 19.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:45
ИСХРАНА

Балансирана исхрана кључ за мршављење

Свака добра дијета мора да има пет оброка: доручак, ручак и вечеру и две ужине, у размацима од три до четири сата
Аутор: Јасна Вујичић, нутриционистачетвртак, 04.05.2017. у 12:01
Није битно које ће се количине хране унети већ како ће она и у колико оброка бити распоређена (Фото А. Васиљевић)

У борби са вишком килограма правилна исхрана је кључ, а дијета само средство у постизању одређеног циља. Исхраном организам добија све оно што му је потребно за правилан психички и физички развој. Са друге стране, недовољним уноса хранљивих материја може да дође до разних врста поремећаја и обољења. Проблеми такође могу да се јаве и ако се хранимо на неадекватан начин или се храна у организам уноси у великим количинама.

Идеална пропорција је да се у организам уносе онолико хране колико се дневно потроши. На енергетску потрошњу човека утиче више фактора: пол, године старости, време и услови под којима се обавља рад, врста рада и тренутно здравствено стање. Зато се ниједна дијета не може преписивати генерално, нити постоји универзални рецепт применљив за све – за трајно и здраво мршављење.

Опасно је губити више од осам килограма месечно
Сваки губитак телесне тежине код одраслих особа већи од пет до осам килограма месечно је штетан. Деца у фази раста и развоја не смеју ни случајно да смршају више од три до пет килограма месечно, иначе може да дође до успореног раста и проблема на коштано-мишићном систему, а код одраслих до проблема у функционисању унутрашњих органа. Нажалост, много је оних који не схватају погубност општих дијета из часописа и са интернета, а практикују их без размишљања да тиме могу угрозити своје здравље.

Лична дијета је увек бољи избор него уопштена дијета. Индивидуална дијета се не преписује без претходно добро прикупљених података о стању особе. Нутрициониста мора детаљно да процени укупно здравствено стање пацијента, да узме у обзир које намирнице воли или не воли, шта сме да једе и како да припрема оброке. Једино тако може да се очекује да дијета делује и, што је још важније, да утиче да пацијент промени рђаве навике у исхрани.

Да би се задовољила енергетска потрошња организма није само битно које ће се количине хране унети већ како ће она и у колико оброка бити распоређена. Свака добра дијета мора да има пет оброка: доручак треба да буде до осам сати, прва ужина до 11, ручак око 15 сати, друга ужина око 17 и вечера не касније од 21. Ужина би требало да буде воће или неки млечни производ.

Дијета са оваквим оброцима, који су у размаку од три до четири сата, организму обезбеђује све што је потребно за нормално функционисање, уз здраво мршављење, ако је прописана за особу која жели да смрша. Дијета за особе са одређеним болестима има додатну тежину јер нутрициониста мора да узме у обзир хронично или акутно стање као варијаблу која има своје законитости и утицаје.

Наравно, свака особа је индивидуа и поједине намирнице некоме одговарају више неке мање. Зато је потребно да се пре започињања новог начина исхране особе нутрициониста детаљно упозна са свим параметрима пацијента од његове тежине, висине, индекса масе, преко породичне и личне анамнезе, резултата лабораторијске анализе, до навика да ли се пацијент бави рекреацијом, где и како се храни.


Коментари1
d66d0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mihajlo
Hvala lepo, veoma korisno!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља