понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:34

„Фејсбук” уклонио десетине хиљада лажних профила

​Огласом у штампаним медијима саветује се корисницима да шокантне наслове примају с резервом и да деле само проверене информације
Аутор: Ј. Ј. К.понедељак, 08.05.2017. у 22:00
Важан фактор у америчким изборима (Фото: Ројтерс)

Уочи парламентарних избора у Уједињеном Краљевству, „Фејсбук” је поново под снажним политичким притиском да се избори са проблемом ширења нетачних информација. Ових дана у више британских листова, укључујући „Тајмс”, „Гардијан” и „Дејли телеграф”, појавио се оглас којим компанија скреће пажњу корисницима на десет ствари које би требало да узму у обзир приликом процене да ли је нека вест аутентична.

Један од савета је да провере адресу са које чланак долази, као и да утврде да можда није реч о сатиричном тексту. Ако шокантна тврдња из наслова звучи невероватно, најчешће и јесте, пише у огласу, уз препоруку корисницима да даље деле само проверене вести.

Чињеницу да је „Фејсбук” одабрао традиционалне штампане медије да објави оглас, неки су протумачили као знак да је његов просечан корисник остарио, што се поклапа са подацима да млади масовно емигрирају на друге друштвене мреже. Међутим, независно од узраста, већини је ова платформа главни извор информисања.

Би-Би-Си је у емисији „Панорама” спровео истраживање и закључио да је „Фејсбук” прошле године одиграо пресудну улогу и у америчким председнички изборима и на референдуму за излазак Велике Британије из ЕУ.

Компанија је саопштила да је већ уклонила десетине хиљада лажних налога на мрежи и да систем сада прати када се исти садржај више пута поставља или када дође до наглог пораста броја порука у „месинџеру”. Такође неће препоручивати текстове који делују неуверљиво.

Подржали су и британску непрофитну организацију „Фул фект” (Full Fact) која је преко интернета прикупила 28.000 фунти да би пред изборе у сарадњи са највећим новинским редакцијама проверавала текстове.

Лажне вести, углавном са примамљивим насловима, пласирају се са политичким циљевима, али много чешће да би се зарадило, јер креаторима доносе приход од сваког клика. Познат је случај македонских тинејџера који су зарадили хиљаде долара покренувши више од 100 сајтова са темом америчких избора. Углавном су пласирали нетачне информације у прилог Доналду Трампу.

Прошлог месеца британски посланик Конзервативне странке Демијан Колинс затражио је од америчке компаније да се позабави проблемом лажних вести пред британске изборе заказане за 8. јун. Он је рекао за „Гардијан” да је „Фејсбук” многима главни извор информисања и да ако тамо добијају претежно нетачне информације, онда ће њихов избор кандидата бити заснован на лажима.

Представници мреже, чији је број корисника достигао скоро две милијарде, признали су прошлог месеца у извештају да су приметили да се политичка пропаганда шири на сајту. Иако компанија до сада није признала оптужбе које јој се стављају на терет – да је имала пресудну улогу у америчким председничким изборима – у извештају први пут признаје да је било активности које су „захтевале деловање”.

Препоруке за опажање неистинитих текстова

Будите сумњичави према насловима

Пажљиво гледајте веб-адресу

Истражите извор

Обратите пажњу на необичан изглед текста

Пажљиво погледајте фотографије

Проверите датум

Проверите доказе

Погледајте друге извештаје

Да ли је можда реч о шали?

Неке приче су намерно неистините (сатиричне)


Коментари0
9bcef
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља