субота, 22.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:31

Рекламација робе и даље само уз легитимисање

Неколико година након што је указано на овај проблем, Министарство финансија најављује да разматра укидање праксе да купац приликом враћања робе мора оставити личне податке
Аутор: Ивана Албуновићуторак, 16.05.2017. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Право на рекламацију потрошачи и даље могу да остваре искључиво ако се легитимишу у трговини, што се спроводи још само у Србији. И мада повереник Родољуб Шабић већ годинама апелује да се са тим прекине, у Министарству финансија и даље разматрају да ли ће укинути праксу која отвара могућност масовне злоупотребе личних података.

Редакција „Потрошача” имала је небројено притужби на овај принцип којим се крше права купаца.

– Купила сам кошуљу и хтела да је заменим или вратим, али заузврат морала сам да оставим личне податке. Нисам неко ко је не знам колико важан, али знам да се личним подацима грађана навелико тргује. Да ли је и ово један од начина попуњавања база маркетиншких фирми. Када ће држава да стави тачку на то? – питала је недавно читатељка из Београда, додајући да није пристала да остави свој матични број, макар је таква одлука коштала.   

У Министарству финансија (као и пре неколико месеци када смо им поставили исто питање) кажу да су у току измене Закона о фискалним касама и да се размишља и о измени одредбе о начину евидентирања промета робе коју купац враћа или рекламира, попуњавањем такозваног обрасца НИ („налог за исправку”. 

– Разматрамо да то урадимо на начин да се приликом рекламације не користи податак о ЈМБГ купца. Циљ је заштита података о личности. Очекујемо да ће до краја године бити припремљен текст радне верзије нацрта закона – рекли су у Министарству финансија за наш лист. 

До испуњења овог обећања, које већ дуго слушамо, купац који враћа робу вреднију од 500 динара обавезно уписује име и презиме, ЈМБГ, а дужан је и да се потпише. Посебан проблем је то што су продавци принуђени да на томе инсистирају јер ако то не ураде ризикују санкције порезника. 

Да је крајње време да Министарство финансија прекине ову незакониту праксу годинама инсистира и повереник Родољуб Шабић. Он је више пута иницирао измену прописа, али Министарство финансија, како је истицао, годинама ништа није предузимало да спречи незакониту обраду података о личности која се спроводи у трговинама.  

Устав Србије јемчи заштиту података о личности и ову област уређује законом, а ниједним прописом није предвиђена обавеза грађана да приликом враћања раније купљене робе продавцима дају било какве личне податке, а поготово не веома комплексан податак какав је ЈМБГ. Како је раније Шабић рекао за наш лист, таква „обавеза” није предвиђена чак ни Уредбом о увођењу фискалних каса. 

– И да јесте, то не би било у складу са Уставом и законом. Наметнута је купцима једним најобичнијим обрасцем који носи ознаку НИ. Срозавањем основа за обраду података о личности са законског нивоа на ниво обрасца, омогућена је масовна, и са становишта могућих злоупотреба, врло ризична обрада података о личности – рекао је Шабић. 

У Канцеларији повереника су нам рекли да поздрављају намеру министарства да ово питање реши. И додају, „нека само то ураде што пре”. 


Коментари4
a5997
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milovan Bacev
Nedavno sam uložio reklamaciju na memorijsku karticu od 1000 dinara kupljenu u GIGATRONU. Kartica je jednostavno otkazala rad i počela da se topi. Nisu uvažili reklamaciju jer kartica ima fizička oštećenja. Pa naravno da ih ima kada je počela da se topi i deformiše. Vrlo loš odnos prema meni kao klijentu. Šta bi bilo da sam reklamaciju uložio na ispravnost nekog skupljeg proizvoda? Brukaju se za male pare.
pavle krstic
U Srbiji se takodje naplacuje porez na imovinu bez resenja i to NE POSTOJI nigde u svetu Jedino u nasoj zemlji .
Mara M.
Dovoljan je i ovaj deo teksta koji se u elektronskom obliku daje pa da nam bude jasno šta se radi svakom pojedinom gradjaninu jer je uvozna roba diskutabilna i vrlo često lošeg kvaliteta pa tako skoro svako od nas je u situaciju da treba da se - legitimiše. Gospodin Šabić radi svoj posao dobro ali vlast ne i zato smo i dalje svi samo ovce za šišanje.
Bogdan
Prvo ti uvali fals robu a ako se zalis onda ti uzima podatke!? Po kojim to zakonu svaka ovca iz trgovine ima pravo da te legitimose!? Striko zaposli svog necaka i ovaj automatski dobija pravo da ti cacka po dokumentima!?!?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља