четвртак, 19.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:02
70. КАН

А од кума – Алмодовар

Славни Шпанац председава јубиларним жиријем, Моника Белучи мајстор церемоније вечерашњег отварања, у „Класицима” Петровићеви „Скупљачи перја”, Србија са југоисточним Европљанима, а Косово са Албанијом на филмској пијаци
Аутор: Дубравка Лакићуторак, 16.05.2017. у 20:00
Алмодоваров жири на окупу (Фото: Кански фестивал)

Кан – Међу звездама Гари Купер и Ме Вест, Луј Лимијер као почасни председник фестивала на којем је и филм Сесила Б. де Мила „Пацифик експрес”, место догађања – општински казино од 1. септембра 1939. године. И да га тада, већ 3. септембра, није прекинуо Други светски рат, легендарни Кански фестивал данас би био још старији од ових 70 година, колико их током наредних петнаестак дана званично слави.

За своју званичну годину рођења Кански фестивал рачуна 1946. (20. септембар), годину мира и обнове, годину започету пројекцијом совјетског филма „Берлин” и филмовима попут Хичкокове „Озлоглашене”, Линовог „Кратког сусрета”, Роселинијевог „Рим, отворени град”, победничких „Битка за пругу” Ренеа Клемана, „Пасторална симфонија” Жана Деланоја и „Изгубљени викенд” Билија Вајлера.

Од тада па до данас много је вода протекло, много значајних светских филмских имена је у Кану створено, неговано и у историји филма записано. Међу њима је и наш Емир Кустурица. Као двоструки добитник „Златне палме” и награде „Роберто Роселини” за најбољу режију припадник је малобројног братства канских бисера.

Јубиларни фестивал почиње вечерас у Театру Лимијер светском премијером француског филма „Исмаилови духови” Арноа Деплешена са Марион Котијар, Матје Алмариком и Шарлотом Гејнсбург у главним улогама. Домаћица вечери, која ће се директно преносити осим на Каналу Плус и у свим француским биоскопима, јесте дива Моника Белучи. Организатори најављују спектакл и један од најраскошнијих ватромета икад приређених над овим делом Азурне обале.

 Главна фестивалска фигура свих наредних дана је шпански редитељ Педро Алмодовар. Њега је кански „кум” Тјери Фремо, иначе већ целу деценију уметнички директор фестивала, ангажовао за председника главног жирија који одлучује о овогодишњој „Златној палми”. Алмодовар ће са својим чланством, међу којима су и редитељи Паоло Сорентино, Парк Чан Вук и Марен Аде, глумци Вил Смит, Џесика Честен, Ањес Жауи и Фан Бингбинг, као и композитор Габријел Јаред, пажљиво гледати и вредновати филмове Михаела Ханекеа, Андреја Звјагинцева, Софије Кополе, Тода Хајнеса, Фатиха Акина, Јоргоса Лантимоса, Франсоа Озона, Лин Ремзи, Сергеја Лознице, Жака Доајона, Корнела Мундруца, Мишела Хазанавицијуса, Робина Кампија...

У главном такмичарском програму ове године нема дебитаната! Али има изненађења у одабиру чак два филма која је продуцирала интернетска мрежа Нетфликс, супротно досадашњем канском правилу да у главни програм могу да уђу само филмови за које је унапред потврђено да ће имати редовну дистрибуцију у француским биоскопима. Филмови „Окја” јужнокорејског редитеља Бонг Јон Хоа и „Мејеровичеве приче” америчког редитеља Ное Баумбаха (са Дастином Хофманом у једној од главних улога) такву потврду немају. Они ће бити приказивани само на интернету уз плаћени захтев. Отуда и негодовање продуцената што ће Нетфликсови филмови имати равноправни третман у овогодишњем главном такмичењу.

У јубиларном издању као филмска тема добрим делом доминира избеглиштво и избегличка криза. То је и тема филма „Море туга” с којим као редитељ у својој осамдесетој години дебитује британска глумица Ванеса Редгрејв (ван конкуренције). У паралелним програмима пажњу ће привући и телевизијске серије са потписима два канска победника. Један је Дејвид Линч који стиже с новом верзијом „Твин Пикса”, а друга је новозеландска редитељка Џејн Кемпион са новом сезоном крими-серије „Top of the Lake” (поднаслов је „Кинеска девојка”).

Као једна од главних атракција јубиларног Кана најављена је 3Д инсталација „Месо и песак” мексичких оскароваца – редитеља Алехандра Гонзалеса Ињаритуа и сниматеља Емануела Лубецког. У шест минута, колико траје овај виртуелни филм-инсталација, сваком појединачном гледаоцу биће омогућено искуство илегалног имигранта који настоји да се домогне Сједињених Америчких Држава...

Осим пројекције ресатуриране копије филма „Скупљачи перја” Александра Саше Петровића награђеног у Кану 1967. године, који се приказује у оквиру „Класика”, српских филмова нема у званичним канским програмима. Али, зато их има на канском Маршеу (канској филмској пијаци) на којем Филмски центар Србије сада већ традиционално учествује у павиљону земаља југоисточне Европе заједно са Хрватском, Словенијом, БиХ, Кипром, Црном Гором, Македонијом и Бугарском. Косово и ове године у Кану наступа заједно са Албанијом (!). Имају заједнички штанд на Маршеу.

Филмски центар Србије је са Фестивалом ауторског филма и француском Асоцијацијом за дистрибуцију независног филма ангажовао и око реализације филмског програма „ACID TRIP#1: Serbia” којег чини пакет од осам филмова наших младих аутора. Тако ће „Реквијем за госпођу Ј” Бојана Вулетића и „Влажност” Николе Љуце уз још шест кратких филмова бити доступни потенцијалним купцима. Уз то, ФЦС најављује и потписивање уговора са француским Националним центром за кинематографију и покретне слике „са којим би се ојачали билатерални односи у циљу подстицања преноса знања и позитивне праксе, као и развијање међународних копродукција”.

Своје званично учешће у Кану ове године су обезбедила два српска продуцента. У оквиру програма „Продуценти на потезу” прилику да представи свој нови пројекат – документарни филм „Црна свадба“ у режији Драгана Николића има продуценткиња Јована Николић. У оквиру „Продуцентске мреже” Милан Стојановић представља нови филм у настанку – „Корисници” у режији Ивана Икића и тако добија шансу да у Кану пронађе и потенцијалне иностране копродуценте...

Јубиларни, 70. Кан церемонију доделе „Златне палме” и осталих одличја заказао је за 28. мај. За сам фестивалски крај чува се нови филм Романа Поланског – „После истините приче”...


Коментари1
7d6a4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa Trajkovic
Lepo mondensko mesto koje je stecište umetnika aristokratije u samom komšiluku Monte Karla - Monaka je koristećisvoj status luksuznog letovališta u svojoj turističkoj ponudi uvrstio i Kanski festival sa dugom tradicijom. Taj spoj lepote mora i luksuza i glamura pravi su magnet za filmske dive, producente, novinare ali i turiste koji hrle da na crvenom tepihu ugledaju makar na tren neku filmsku divu u preskupoj firmiranoj toaleti, divni spoj nostalgije i modernog, bogatstva i luksuza i skandala... ali i pratećih programa koji promovišu nova imena i nove filmske zvezde u svetu umetnosti filma.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља