среда, 26.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:17

Стари савски мост пада у воду

Уместо да буде реконструисан као што је месецима најављивано, ова саобраћајница преко Саве биће порушена, а нова може али и не мора да задржи препознатљиву лучну конструкцију
Аутор: Дејан Алексић и Далиборка Мучибабићсреда, 17.05.2017. у 22:00
Јавност већ негодује због најаве уклањања симбола Београда (Фото Д. Јевремовић)

Стари Савски мост у Београду биће срушен. Са њим у воду падају и све оне идеје које смо претходних месеци слушали – да ће нова конструкција бити подигнута на постојећим стубовима и да ће у панорами Београда бити сачуван препознатљив метални лук. Његово очување било је услов градског Завода за заштиту споменика културе, наведено је у документацији када је у фебруару расписан архитектонски конкурс за реконструкцију Старог савског моста. Тада је било јасно на основу пажљивог читања документације да се од учесника тражи да понуде потпуно нову конструкцију, али нико од званичника није јавно рекао да то значи да ће се мост рушити. То је сада увело забуну у јавности, која негодује због уклањања вишедеценијског симбола престонице.

Аргументи које Милутин Фолић, градски урбаниста и председник жирија, наводи у прилог рушењу су да мост мора да има већи размак између стубова зато што је Сава међународни речни коридор. Стубови су, каже, фундирани на дрвеним шиповима и мост је дотрајао.

За разлику од раније изјаве да ће се лук сачувати, јуче је за наш лист рекао да је то само препорука Завода.

– Лепо би било да остане, али како ће мост изгледати зависи од учесника конкурса. Он мора да има пешачку и бициклистичку стазу, по две траке за аутомобиле у оба смера и по траку за шински саобраћај. Његова изградња растеретиће Бранков мост и „Газелу”, односно транзитни саобраћај у центру града биће смањен за 11 одсто када се у његовом продужетку изгради тунел од Економског факултета до Булевара деспота Стефана – објашњава Фолић.

Какав ће бити нови мост сазнаћемо 15. јуна, када морају да буду обелодањени резултати конкурса који се предајом радова данас завршава.

Аргументи градских челника неодрживи су за Љубу Костића, грађевинског инжењера, који је, између осталог, учествовао у изградњи два моста на Дрини – Павловића ћуприје и Моста слободе у Фочи, који је срушио НАТО. За Костића Стари савски мост није проблематичан за пловидбу бродова јер они и сада пролазе испод њега.

– То ми све личи на оно када су градске власти пошто-пото хтеле да направе скупи и неекономични мост са једним стубом на Ади. Тада су надлежни тврдили да би стубови у реци ометали пловидбу, а убрзо их је демантовао мост Земун – Борча са осам стубова у реци. Савски није једини са стубовима, њих има и Остружнички и онај у Обреновцу. Значи, тај аргумент не може да прође – указује Костић напомињући да основ немају ни наводи да су дрвени шипови дотрајали.

– Венеција је на дрвеним шиповима, па је л’ она дотрајала? Није. Храстови стубови, односно дрвени шипови који су дуго у води, заштићени су и могу вечно да трају. Постоји и технологија за ојачавање стубова. Није то никаква мудрост – каже Костић.

Он тврди да је предност то што је Стари савски мост челични јер је, за разлику од бетонских, захвалнији за проширење. Бранков мост, напомиње, чине две независне конструкције и то би могло да буде примењено и на Старом савском. Додавање трака на принципу висећег моста пракса је и у Лондону. Костић сматра да Стари савски, због историјског значаја, треба сачувати. За Бранислава Јовина, урбанисту, он нема велику вредност, али би могао, каже, да постане пешачки мост. Јовин тврди да нови мост са већим капацитетом на тој позицији неће растеретити саобраћај све док престоница не добије метро.

– Треба подићи мост 50 метара узводно у наставку Немањине улице. За њега већ постоје пројекти, а његову изградњу је стопирало бомбардовање. Он је пројектован тако да има по три траке по смеру, а унутар конструкције пролазе шине за метро – истиче Јовин.

Он и Костић сагласни су у томе да градске власти треба да престану да се надмећу у скупим градитељским подухватима, већ да рационалније троше новац из буџета.

– Високе Дечане правили смо када смо били на врхунцу економске и војне моћи. Али, у време кризе, Карађорђе је градио цркве брвнаре. Наши преци су знали да се прилагоде времену, али ми нисмо томе дорасли. Реконструкцијама треба да покажемо да умемо да чувамо новац. политичари не воле да отварају такозване крпљене мостове, као што ни дама не жели да шета у старој хаљини – закључује Костић.

Мали: Мост на два нивоа са луком

Забуна око тога да ли ће лук бити сачуван настала је и због тога што је минуле јесени градоначелник Синиша Мали више пута наглашавао да ће он бити исечен и подигнут на спратни део новог моста, до кога ће се долазити степеницама. Како је месецима уверавао Мали, на горњем делу моста биће посађено зеленило и урађени разноврсни садржаји за пешаке по узору на Мост природе у Техерану.

Немци га подигли, Зарић сачувао

Стари савски мост поставили су Немци после рушења Моста краља Александра Првог (на његовим стубовима данас је Бранков), који је страдао у априлском бомбардовању 1941. године. Пројектовала га је и 1942. изградила немачка фирма „C. H. Jucho” из Дортмунда. Првобитно је требало да премости Тису код Жабља, али су Немци променили план.

Зелена лучна саобраћајница са осам стубова, која је данас симбол Београда, у току окупације носила је назив „Принц Еуген”, а после рата прозван је Немачки мост. Од нацистичког минирања 1944. спасао га је учитељ Миладин Зарић. На мосту дужине око 400 метара шине су постављене осамдесетих година 20. века. Последња реконструкција била је 2008. године. Пре три године Удружење „Имамо план” предложило је Скупштини града да мост понесе име Миладина Зарића због његовог херојског чина. Почетком године надлежна комисија није прихватила нити одбила предлог тог удружења.


Коментари54
93439
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Славиша Самарџић
I. Andric o mostovima: "Od svega što čovek u životnom nagonu podiže i gradi, ništa nije u mojim očima bolje i vrednije od mostova. Oni su važniji od kuća, svetiji, opštiji od hramova. Svačiji i prema svakom jednaki, korisni, podignuti uvek smisleno, na mestu na kome se ukršta najveći broj ljudskih potreba, istrajniji su od drugih građevina i ne služe ničem što je tajno i zlo." Imam utisak da "svetinju", kao sto je ovaj most, ne mogu da prepoznaju mnogi kojima je stalo da se samo vrsi obrt nekog kapitala - ne razmisljajuci o tradiciji i starim vrednostima. Ne zaboravite, svet nije nastao od nas savremenika... svet postoji od vakjada i tradiciju treba cuvati. Zasto nesto sto je prezivelo razaranja da bude uklonjeno?? Glavni problem Beograda je "Gazela" koja je preopterecena vec decenijama i usko je grlo grada. Sto se ne razmislja da se napravi novi most? Ili najbolje, sto su mnogi pominjali - metro... O ideji metroa se prica 5 decenija ili vise, a pouzdano je dobro resenje!
Petar .Stanimirovic
A šta kažete za beogradski "Ponte Vekio ",ili,možda "Ponte Rialto ".Naravno pešački,sa puno,puno detalja,atrakcija,zanimljivosti i života od prodaje i kupovine.Kuda žurite ? Kuda jurite ?Tamo je kao i ovde.A ovde je lepče nego tamo.Zato što smo mi ovde.Treba da nam bude teško rušiti,ne lako zidati.Moguće je graditi,ali je moguće i nadgraditi.
Boris Banović
Demokratski je pružiti priliku svakom da iznese stav po nekom pitanju, ali to vodi laicizmu ! Struka mora dati suprostavljene stavove o nekom pitanju pa i o pitanju očuvanja autentičnig mosta ! Most , u vreme kada je građen nije bio na trasi jedne od najvažnijih veza Novog Beograda( nije ni postojao kada je most građen) i najstarijeg dela Beograda, a sada uz izgradnju priobalja jednog od najfrekventnijeg mosta ! Poštujem nostalgičare, ali Beogradu i Beograđanima treba na ovom mestu most velike frekventnosti različitih vrsta saobraćaja , pešačkog, biciklističkog, šinskog i kolskog !
Mitar Mitrovic
@deda trifun... upravo ste potvrdili sve što sam napisao a i dodali šta nisam! Napisao sam da ja na Vama da pišete a drugi da kritikuju, nisam tražio niti to mogu i hoću da se bilo šta cenzuriše, a opet ste kao što inače radite drugima, implicirali da su "moji" oni prethodni na kraju komentara. Opet ste generički tvrdili da sve međunarodne institucije bla bla bla potvrđuju napredak itd itd itd. Partijske parole neće promeniti činjenično stanje, projekat je mutniji od Dunava, nema realnih dokaza da utiče na standard, bdp ili šta već navodite, nisam nigde čuo da mmf i drugi to navode... Imam iskustva na ovakvim projektima, za to sam se školovao i ipak ovde nastupam kao stručnjak i nestranačka ličnost i ipak mi daje malo kredibiliteta po ovom pitanju. Tražite dokaze za moje tvrdnje kažete, pa onda mi vi dajte dokaze za suprotno. Samo nemojte opet da pominjete mmf, Svetsku banku... potrudite se i drugi slušaju. I "vaši" i "naši"!
Nesa
Kamo srece da smo pustili Nemce da ga dignu u vazduh....salim se naravno. Ne stvarno , nek sruse ili ga premeste , ako je to uopste moguce. Ovakav most ne sluzi ni cemu a niko normalan nece da ga prelazi peske.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља