субота, 27.05.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:32
ИНТЕРВЈУ: Михаил Јуровски, диригент

У мојој кући су стони хокеј играли Шостакович и Хачатуријан

Шостакович је био велика планина, али у нашем кругу био је део нас. Имао сам срећу да као дечак свирам с њим у четири руке
Аутор: Мирјана Сретеновићчетвртак, 18.05.2017. у 22:30
(Фото Марко Ђоковић)

Када би Дмитри Шостакович прочитао неки текст у новинама који би се бавио суморном свакодневицом, увек би имао исти коментар: „И ово ћемо преживети!” – каже у разговору за „Политику” Михаил Јуровски, диригент из Русије, који се сматра за једног од најбољих интерпретатора Шостаковичевих дела, композитора којег је и лично познавао.

Јуровски, који вечерас предводи оркестар Београдске филхармоније у Коларчевој задужбини у 20 часова, одрастао је у кругу светски познатих уметника Совјетског Савеза. Син је композитора Владимира Јуровског и унук диригента Давида Блока, a његови синови Владимир и Дмитриј такође су диригенти.

– Морам да приметим да ваши музичари нису од оних који само свирају ноте, већ стварају музику, што није увек случај – каже Јуровски који од 1989. живи у Немачкој, а у Коларцу ће са оркестром извести Моцартову 40. и Шостаковичеву 5. симфонију. – Шостакович није био вундеркинд као Моцарт, али можемо га назвати Моцартом 20. века. Моцарт је био први класичарски композитор, а Шостакович је затворио врата класицизму – источе Јуровски.   

Какав је био однос руских власти према Шостаковичу, који је био на дистанци према Комунистичкој партији, а после Стаљинове смрти постао њен члан?

Његова музика препозната је свуда у свету. Погрешно се мисли да је била комформистичка са Стаљином и његовом бандом. У 15. симфонији целом свету је показао да је остао у животу упркос свим проблемима, диктатурама и бандама. Поручио је: Моја душа је још увек жива. За време Стаљина сви су били у опасности, а након његове смрти режим није био тако окрутан. Стаљин је говорио: Једна смрт је трагедија, а сто жртава је статистика. Шостакович је понекад био наиван. Говорио је: Ако би у партији било више бољих људи, партија би била боља. Он је био њен члан, али је имао и дистанцу, видео је могућност да компонује шта жели. Аутор је симфоније – „Лењинградска”, која је била симбол Великог отаџбинског рата. Данас је она музички тестамент за 25 милиона совјетских грађана који су изгубили животе у Другом светском рату. 

Позната је симфонија која одаје почаст масовном страдању Јевреја…

Компоновао је 13. симфонију „Баби Јар” на поеме недавно преминулог песника Јевгенија Јевтушенка, која одаје почаст Јеврејима погинулим у Другом светском рату, и где својим музичким језиком поручује антисемитима: И ја сам Јеврејин, а због тога сам и Рус. То је било као бомба. До последњег момента нисмо знали да ли ће бити одобрена премијера. Помогао је Јуџин Орманди, главни диригент филаделфијског оркестра. Током пробе сликана је партитура и послата копија преко америчке амбасаде у Филаделфију. Америчка премијера била је две недеље касније и то је био нокаут за све идеолошке композиторе. Дуго није било ниједне речи критике о томе.

Памтим и када је била премијера последњег Шостаковичевог квартета у малој сали Московског конзерваторијума, са 650 места. Био је 27. или 28. децембар, температура скоро 30 у минусу. На тргу гужва и милиција на коњима. Сећам се и сад тог мириса. Дело је преношено преко разгласа и људи су на улици, на минус 30 слушали Шостаковича. Ето, шта је значио за то друштво.

Био је као велика планина, али у нашем кругу био је део нас. Није нам се обраћао с висине. Приватно је био скроман, затворен, можда зато што се плашио за породицу. Имао сам срећу да као дечак свирам с њим у четири руке.

Памтите и дружења са Ојстрахом, Хачатуријаном, Ростроповичем…

То је био наш круг. Хачатуријан је био врло темпераментан и емотиван. Имао је пудлу Ладо (име састављено од нота ла и до). Била је и једна комична епизода из сусрета Шостаковича и Хачатуријана за мој рођендан. Као дечак нисам имао велики избор играчака, али добио сам од родитеља фантастичан поклон, стони хокеј за две особе. После вечери они су играли хокеј. Шостакович је био загрејан за спорт, био је велики фудбалски фан. Отишао је до тоалета, а Хачатуријан је за то време узео плочицу за хокеј од Шостаковичевог играча и дао свом играчу да постигне поен. Родитељи су ми причали да је та анегдота о њиховој свађи и брзом помирењу кружила после целом Московом.

Памтим и Ростроповичева предавања на конзерваторијуму. Ако напустите предавање, нема шансе да се вратите, што је заиста био проблем издржати јер су предавања трајала по два сата. Свирао је много током предавања, а Ојстрах никад, само је причао о музичким фразама. Уопште, ниво Московског конзерваторијума у тим шездесетим годинама, био је као нигде у свету. Замислите у истом периоду предају Ојстрах, Ростропович, Коган, Хачатуријан. И није било демократично као сада, да се бира који испит ћете да полажете. Ако не желите све испите, врата су вам била отворене и „ћао, довиђења”.

Шта се променило у класичној музици у односу на претходна времена?

У Русији су концерти увек распродати. Проблем су оперске куће, јер нове генерације продуцената, не сви, не прате композицију, већ дају своја виђења. Тако публика, кад иде да слуша египатску Аиду, она иде да види слона, док ће Набуко носити калашњиков.

Некада су ауторитети били Карајан, Бернштајн... па Абадо, Мазел, а сада нека нова генерација мења ноте и музика не може да се препозна. 


Коментари0
74a9d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља