понедељак, 26.06.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:52

На столу неколико траса ауто-пута Београд–Сарајево

Најизгледнија траса ауто-пута јесте она преко Вишеграда и Ужица, али се чују идеје да би се од Сарајева до Београда могло путовати и преко Тузле и Бијељине
Аутор: Младен Кременовићпетак, 19.05.2017. у 22:05
Детаљ са Коридора 5-Ц (Фото Архива ЈП Аутоцесте Федерације БиХ)

Од нашег сталног дописника
Бањалука – Коначна траса кроз БиХ најављеног ауто-пута Београд–Сарајево, који би, сем саобраћајног зближавања, требало да буде и симболична веза зближавања и помирења између два народа, Срба и Бошњака, још није до краја уобличена, али се као најизвесније помињу две или три могуће трасе.

По много чему најизгледније да би планирани ауто-пут, или у зависности од опредељења можда и брза цеста кроз БиХ, од Сарајева требало да се изгради преко територије општина Источно Сарајево, Рогатица и Соколац до Вишеграда, то јест граничног прелаза Доње Вардиште.

Али и из Српске, као и из Федерације БиХ, могли су се чути и други предлози, а када је реч о проценама из Сарајева то би требало да буде траса који би обухватила више територије Федерације БиХ, што, примедбују, није случај са деоницом преко Вишеграда. Траса би, наводе, требало да иде од Сарајева преко Тузле и Бијељине до Србије, а чули су се и неки предлози да би траса могла ићи и преко Добоја, Тузле и Зворника до Лознице.

Као могући правац помињао се онај од Вукосавља до Брчког и Бијељине, што би подразумевало вероватно да се до Вукосавља из Сарајева стиже Коридором 5Ц, који је у изградњи. Ауто-пут од Вукосавља до Бијељине планиран је у систему мреже ауто-путева РС, као део будуће трасе од Бањалуке до Београда.

Председавајући Савета министара БиХ Денис Звиздић сматра да би деоница већим делом требало да пролази кроз Федерацију БиХ, док српски представници заговарају трасу преко Романије и источног дела РС. Звиздић каже да је досад чуо двадесетак верзија, али да ће остати две или три оптималне, напоменувши да једнострана одлука није могућа. Грађанима Србије и БиХ обећао је да ће ускоро чути коначну одлуку о траси изневши личну процену: „За БиХ је најадекватнија траса која би Сарајево са Београдом повезала трасом преко Жепча, Тузле, Брчког и Бијељине. Тој траси гравитира 700.000 или 800.000 људи”, рекао је Звиздић.

Међутим, по многима је, ипак, извесније да би Вишеград могао бити тачка спајања између две државе на деоници будућег ауто-пута, али ни у том случају не влада потпуно сагласје куда би се требала кретати траса. Српски представници су за деоницу преко Сокоца, али су се чули и предлози да она иде преко Пала и Горажда.

Такође, могли су се чути и предлози да траса иде или преко Зворника (најкраћа траса) или преко Вишеграда, у оба случаја кроз РС, а власти у Бањалуци наводили су чак и то да веза с Београдом мора да укључи истовремено и Зворник и Вишеград те да ту деоницу „треба посматрати интегрално”. Ипак, стиче се утисак да су и у Бањалуци ближи идеји да траса ауто-пута иде преко Вишеграда и даље на Ужице.

Сем што великим делом пролази кроз источни део РС, овом би се трасом и Рашка област приближила Сарајеву. Ту варијанту као најизгледнију потенцира и Мирко Шаровић, заменик председавајућег Савета министара БиХ, који сматра да је најбоља саобраћајница која би од Београда ишла на Ужице и потом Котроман, а да се са Сарајевом веже преко Вишеграда, Рогатице и Сокоца, што је, каже он, јако важно за источни део РС. „Ту варијанту подржава и премијер Србије”, каже Шаровић.  

Економски аналитичар Зоран Павловић за идеју о путном повезивању Сарајева и Београда наводи да је „хвале вредна” посебно уколико постоји спремност Турске да пројекат финансира, али да би о најперспективнијој деоници требало питати и стручне институте и додао: „Неретко се догоди да добре идеје упропасти политика тврдоглаво заступајући неке своје интересе”, каже он за наш лист.    

Изградњом брзе цесте бавила се и струка. Техничке студије које су израдила два сарајевска института, ИПСА и Ептиса као најповољнију трасу за изградњу проналазе ону преко Пала, Праче, Хреновице, Устипраче, Вишеграда до Вардишта.

Од пет разматраних варијанти које су простудирали у овим институтима, најскупља би била траса преко Романије за чију би изградњу у дужини од 113 километара, требало да се издвоји милијарда и 200 милиона евра.

Најповољнија траса јесте Прача – Вишеград, а она би коштала око 995 милиона евра.

У Републици Српској још чекају израду студијске документације.

„Консултант има рок да до краја децембра озаврши посао, то јест да преда варијанте изградње брзе цесте од Сарајева до Вардишта“, наводе у Министарству саобраћаја и веза у Влади РС. 


Коментари5
61e2a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Леон Давидович
Прави пут би био од Србије па до најзападнијих делова РС, а онда би од тог пута могао да се одваја и пут за Сарајево.
dr Slobodan Devic
Iskreno se nadam da ce ovaj put povezivati bracu (koju razdvaja samo religija) ...
dr Slobodan Devic
@ Sotir - pa Vatikan nikada nije dao Srbima ni drugi nost oreko Dunava da sagradimo, ali, sagradise Kinezi; strpljen - spasen. @ Radoslav - mi smo svi jedan te isti narod nesrecno razapet izmedju tri religije. Posto svi znamo kako su nasa braca postali Muslimani (da zastite svoju musku celjad da ne budu odvedeni u janicare) ja gajim iskrenu nadu da cemo vremenom nekako naci nacina da ako bas i ne mozemo jedni sa drugima, a ono bar jedni pored drugih. Vazno je pruziti ruku i traziti nacina da se zivi zajedno. Jer ako to ne ucinimo, razni ekstremizmi ce uvek okidati barut kada god im to bude trebalo. Sto se pak katolicke brace tice, bojim se da tu vise povratka nema ...
Препоручујем 14
Радослав Радовић
Слободане, Нема брата док не роди мајка.Пут треба да повеже мјеста гдје живи Српски народ.Православље није само религија, већ филозофија живота у складу са савјешћу и свијешћу која оплемњује љубављу срећом и радошћу живота и живљења сваког ко је поштује и прихвата као своју.Она њих није отјерала ни раздвојила него су је сами напустили и њу и нас.Пут се гради искњучиво због повезивања свога народа и његобог просперитета ,а уколико у томе виде срећу и корист и други ,бит ће нам драго.
Препоручујем 35
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља