четвртак, 29.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 25.05.2017. у 13:10 Марија Бракочевић

Пешаци у годинама најлакше губе живот

Често не прелазе преко пешачког прелаза, већ поред њега, а страдају и као возачи бицикла

Сваки други погинули пешак у Србији имао је више од 65 година. Да су управо припадници трећег доба најугроженији у саобраћају потврђују и у Агенцији за безбедност саобраћаја, али додају да старији најчешће страдају не само као пешаци, већ и док држе руке за воланом. Губици су велики, на шта опомињу и подаци: само минуле године у Србији је у саобраћају живот изгубило 146 старијих од 65. Због тога је у претходном периоду агенција организовала низ едукативних трибина за ову групу грађана.

Едукацијом до смањења ризика
Већина земаља у Европској унији (Велика Британија, Ирска, Шведска...)  у својим стратегијама безбедности саобраћаја има посебан део посвећен старијима. Ситуација се мења и код нас. Национална стратегија безбедности саобраћаја Републике Србије, која је усвојена 2015, посебно место одредила је за пешаке старије од 65 година. Надлежни подсећају да унапређење безбедности ове категорије треба реализовати кроз едукацију и информисање о опадању психофизичких способности и повећаном ризику у саобраћају.

– Истраживања показују да они не прихватају да су остарели и да имају физичка ограничења. Мисле да могу да претрче улицу, као да су млађи по 15 година. Њихови рефлекси су ослабили, слух и вид такође. Они ипак нису свесни свега тога, такве чињенице не прихватају, па се дешавају и кобне грешке. Доста њих страда поред пешачког прелаза у зони од 50 метара. Нису ни довољно видљиви у саобраћају, па им препоручујемо да носе ретрорефлектујуће материјале и светлију гардеробу како би били уочљивији возачима – каже Бранко Стаматовић, начелник одељења за локалне самоуправе Сектора за превенцију у овој  агенцији.

Надлежни подсећају да и светлосна саобраћајна сигнализације каткад није прилагођена безбедном кретању старијих пешака: семафори нису опремљени тастерима за најаву пешака и звучним сигналима који „обавештавају” када је дозвољен прелазак, неки од прелаза су неосветљени, не постоје спуштени ивичњаци у зонама прелаза. Ни коловози ни раскрснице немају потребну конфигурацију. На неким деоницама где су дугачки пешачки прелази, суграђани се дуго задржавају на улици.

– Проблем је што старији често не прелазе преко пешачког прелаза већ поред њега. Страдају и као возачи бицикла. Од свих погинулих возача бицикала 43 одсто су особе старије од 65, а то значи да је готово сваки други бициклиста припадник трећег доба – напомиње Стаматовић.

Према подацима агенције само у току прошле године 146 особа старијих од 65 изгубило је живот у саобраћају, док је укупно теже и лакше повређено њих 2.114.

Старији суграђани као пешаци смртно страдају у око 39 одсто случајева. Угрожени су и као возачи и путници у аутомобилима, па су статистичка истраживања показала да у овим возилима гину у око 24 одсто случајева.

Коментари0
11e2d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља