уторак, 26.09.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:21

Из средње школе у електрану

Прву генерацију електротехничара обновљивих извора енергије чиниће 60 ђака Средње техничке школе „Михајло Пупин” у Кули и Електротехничке школе „Земун”
Аутор: Миленија Симић-Миладиновићнедеља, 28.05.2017. у 21:05
Фотонапонски панели на крову „Кончара” (Фото ЕТШ „Раде Кончар”)

Електротехничар обновљивих извора енергије звање је које ће од септембра стицати свега 60 од око 70.000 ђака, колико се очекује да ће бројати најмлађа генерација средњошколаца.

Само две школе примиће по једно одељење будућих електротехничара обновљивих извора енергије – Средња техничка „Михајло Пупин” у Кули и Електротехничка „Земун” у Београду.

За четири године из њихових клупа изаћи ће прва генерација матураната електроструке по дуалном моделу поткована практичним стручним али и теоријским општим знањима која ће их учинити конкурентним на тржишту рада.

Са дипломом средње стручне школе моћи ће да се запосле у електранама: соларним, геотермалним, ветроелектранама, у развојним постројењима, трафо-станицама, објектима за контролу и одржавање електроенергетских и електромоторних погона… Моћи ће и да наставе образовање на факултетима. При том, они би, према актуелним намерама просветне власти, били прва генерација којој ће улазница за студије бити положена стручна матура.

Иницијатива да се у образовни систем уведе смер електротехничар обновљивих извора енергије покренута је пре четири године, подсећа Ђурађ Бањац, директор Електротехничке школе „Земун”.

– Још 2013. године урађен је предлог наставног плана и програма за смер електротехничар обновљивих извора енергије. Ове године је коригован и улази у образовни систем, као четворогодишњи дуални профил. То за ђаке значи далеко више праксе. У првој години имаће четири часа практичне наставе у распореду, а од другог до четвртог разреда чак шест часова, то јест по један дан праксе недељно – прецизира Бањац.

Увођење новог профила планирано је недуго пошто су прве соларне електране никле у Србији – на крововима школа. Средња школа у Варварину, Средња техничка „Михајло Пупин” у Кули и Електротехничка „Раде Кончар” у Београду постале су соларни првенци у овдашњем електроенергетском систему, још 2011. године. Тада су као мали али значајни произвођачи струје помоћу фотонапонских панела прикључени на мрежу. И сада су у погону.

Школа у Кули од пре две године има и термо-соларни систем за загревање воде. Основала је и Друштво за обновљиве изворе енергије које се бави промоцијом енергетске ефикасности. Отуда, како каже директор ове школе Мирослав Милованчев, не чуди што је била носилац идеје о увођењу новог електротехничког смера за средњошколце.

– Имамо прву соларну електрану у Војводини али и соларне колекторе за загревање санитарне воде. Производимо струју и топлу воду. Бенефити су велика уштеда енергије, али и обука ученика којима можемо да прикажемо та два система у пракси – појашњава Милованчев.

Будуће ђаке очекује стицање функционалних знања о електротехници, изворима и потрошачима енергије, софтверским алатима у електроенергетици, електричним инсталацијама, електроници у енергетици, дистрибутивној мрежи и постројењима... Међу најважнијим стручним предметима изучаваће обновљиве изворе енергије, предузетништво, енергетску ефикасност и одрживи развој и заштиту енергетских постројења.

– Имаће одличне услове за образовање. Недалеко од нас налазе се електрична централа на биогас и први ветропарк у Србији који се састоји од три ветрењаче. Вртићи у нашем непосредном окружењу греју се помоћу топлотних пумпи коришћењем геотермалних вода. Уз соларну електрану у нашој школи то су четири врсте обновљивих извора енергије које наши ђаци могу да посете, а ићи ће и у веће електране са обновљивим изворима – илуструје Милованчев.

Школовање по дуалном систему подразумева блиску сарадњу школе са привредом. Не споре то директори школа, али чекају најављени закон о дуалном образовању да би у складу са њим дефинисали сарадњу са привредним субјектима.

Смер будућности

Соларна електрана у Електротехничкој школи „Раде Кончар” ради беспрекорно, али ова кућа знања неће бити међу првима које ће школовати будуће електротехничаре обновљивих извора енергије. Зашто?

– Свега неколико дана имали смо на располагању да одлучимо хоћемо ли увести нов смер, али колектив је одлучио да сачекамо и због новог закона о дуалном образовању и због кадра који школа треба да обезбеди за будуће електротехничаре обновљивих извора. Надам се да ћемо већ од следеће године тражити и добити тај образовни профил. То је грана привреде у експанзији, препознатљива за будућа времена и недостаје нам кадар који је за ту област стручан – каже Биљана Ковачевић, директорка ЕТШ „Раде Кончар”.


Коментари3
ca5ff
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bosa S
Nije bitno kako se zove, nego sta se uci. Ja sam zavrsila srednju elektrotehnicku skolu sa odlicnim znanjem racunarske tehnike, programiranja, automatike itd. To znanje je bilo znacajno kasnije na elektrotehnickom fakultetu. Ljudi koji nisu isli na fakultet nasli su zaposlenje u mnogim zemljama svijeta. Ne ocekujete valjda da se djeca sa zavrsenom srednjom skolom da rade dizajn opreme? Sta fali poslu instaliranja i odrzavanja ili unapredjenja? Ako moze Elon Mask, zasto ne mozemo mi?
vapaj iz mase
@ектротехничар обновљивих извора енергије Ma dajte, nemojte se sprdati. To su monteri elektro-uređaja i opreme. Kakve veze ima kakvi su izvori?! Kao da oni ulaze u suštinu uređaja? E, svašta.
Stefan
Провео сам 4 године у "најбољој" електротехничкој школи у Београду. На смеру рачунари је један од професора предмета "Рачунари" рекао да предмет нема везе са рачунарима и годину дана смо часове из тог предмета провели уз свеску и оловку ниједном не укључивши уређаје које смо сви имали пред собом и по ком је читав предмет назван. Могу само да замислим како ли ће тек изгледати настава на једном оваквом смеру, нарочито ако се потребна знања иначе стекну на обичном курсу, раду са монтерима клима уређаја или са незнатно више труда и личне иницијативе у коришћењу интернета. Али нема везе, овако можемо да пишемо да идемо у будућност, а за толике године младих људи које спремни да бацимо због тог наслова нико неће ни да се осети одговориним, не дај Боже да одговара.
Препоручујем 5

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља