четвртак, 14.12.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:03

Зашто плаћамо рачуне и кад раскинемо уговор са оператором

Да ли се може сматрати непоштеном пословном праксом то што нам телекомуникационе компаније наплаћују услуге и после превременог раскида уговора
Аутор: Јелица Антељнедеља, 11.06.2017. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Зашто нам телекомуникационе компаније са којима смо потписали уговор за кабловску, интернет или мобилни телефон на, рецимо, две године и после превременог раскида тог уговора наплаћују услуге, без обзира што их више нећемо користити, питање је које наши читаоци често постављају редакцији Потрошача. Због оваквог односа са операторима корисници се често и када су незадовољни устручавају да уговор раскину пре рока, јер би на тај начин практично били принуђени да увећају своје трошкове.

Одлазак од једног оператора кошта, па готово колико и уговор са новим чије услуге желимо да користимо.

Са оваквим питањима суочавају се и организације потрошача које, како кажу, свакодневно имају сличне притужбе. Са друге стране компаније које пружају услуге имају своје објашњење. Како кажу, сваки корисник је, према закону, најпре обавештен о условима уговора, а онда је и потписао исти у ком су наведене све његове обавезе, па и оне које мора да испуни уколико из неког разлога напушта свог оператора.

Рачуница би изгледала овако. Потписали сте уговор за мобилни телефон на две године и плаћате месечни рачун од 1.500 динара. Ако одлучите да раскинете уговор само месец дана касније платићете такозвану накнаду за превремени раскид уговора, а она је, у ствари, обрачуната тако што је оператор исти износ претплате помножио са преостала 23 месеца. Практично вам је једнократно наплатио услуге унапред.

Попусти морају да се наплате
Кабловски оператори кажу да телекомуникационе услуге не могу да се фактуришу и наплаћују унапред. То је, тврде, разлог другачијих уговорних одредби.– Када потписујемо уговор, уколико се корисник обавезао на коришћење наших услуга на дужи временски период, ми му дајемо одређене погодности. Ако хоће да раскине уговор пре истека уговореног периода, има обавезу да нам надокнади противвредности погодности које је добио на 24 месеца, каже наш саговорник који се бави услугама кабловске телевизије и интернета.Према његовим речима, сваки оператор те износе дефинише индивидуално. Па тако, ако је реч о уговору са три услуге – интернетом, телевизијом и телефоном – онда ће му бити наплаћена цена прикључне таксе на сваки уговор понаособ, што је добио бесплатно, а ако је добио још и акцијске погодности уз то, и њих ће морати да надокнади, каже наш саговорник. 

Адвокат Војин Биљић за „Политику” каже да је овакво понашање оператора вид непоштене пословне праксе, а одредбе у којима се он обавезује да у случају раскида наплати износе рачуна према директивама Европске уније су неправичне. 

– У оквиру пројекта „Заштита потрошача у Србији”, под покровитељством Министарства трговине и услуга, који је и резултирао доношењем сада важећег закона, сличан пример из енглеске праксе је представљен учесницима пројекта као пример непоштене пословне праксе – каже Биљић.

У Рателу кажу да постоје прописи који штите права корисника.

– Оператор електронских комуникација дужан је да услове уговора и ценовник учини јавно доступним на погодан начин. Прописан је и садржај уговора између оператора и корисника, садржај пакета услуга, квалитет услуге и цена, као и услови под којима се уговор раскида. Такође и престанак пружања услуга или уговора, са и без плаћања трошкова – наводе из ове агенције. 

Да ли то значи да оператор ипак може унети у уговор обавезу плаћања трошкова након раскида уговора? Може, али не на овај начин. Може и да надокнади своје трошкове које је имао, рачунајући их за цео период уговора, али не и да испоставља рачуне за непостојеће услуге.

Биљић каже да је чињеница да Рател, који у оквиру својих надлежности одобрава садржину општих услова пословања операторима, није спречио постојање одредби о везивању клијента, иако је као регулатор и контролор то био дужан да учини. Овако, неправичне уговорне одредбе, попут ове о везивању клијента за цео период трајања уговора, суштински су постале одобрене од стране државе. 

– На овај начин, не само да је обесмишљен институт раскида уговора већ је и ограничена конкуренција на тржишту ове врсте услуга. Наиме, оваквим одредбама у уговорима корисници се одвраћају од свог права да у случају незадовољства услугом промене оператора, а новим учесницима на тржишту се посредно постављају баријере за улазак – каже наш саговорник.

Он пита на који начин конкурент квалитетом и ценом услуге може привући корисника, кад корисник једноставно не може променити оператора.

– Мишљења сам да и Комисија за заштиту конкуренције, а свакако и Рател, морају заузети став о томе да ли се оваквим уговорним одредбама спречава и ограничава конкуренција на тржишту услуга. Ово посебно јер је број учесника на овом тржишту условљен актима самог Ратела, каже Биљић..

Стручњаци кажу да је читав низ императивних одредби Закона о облигационим односима занемарен оваквим уговарањем, почев од одредби о раскиду, једнакости давања, промењеним околностима, па све до начела савесности и поштења. 

– Чак и у државама англосаксонског правног система које су флексибилније у слободи уговарања, питање је да ли би овакви уговори били валидни. Разлог је једноставан – за рачун који се клијенту испоставља нема противуслуге, каже адвокат Војин Биљић.

У Националној организацији потрошача Србије кажу да нас проблем попут овог подсећа на то зашто је важно да се у Закон о заштити потрошача врати колективна тужба. 

– На тај начин бисмо имали могућност да покрећемо колективну тужбу и тражимо надокнаду штете, али без тога су нам везане руке, каже Горан Паповић, председник НОПС-а за Политику.


Коментари18
4f310
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Radomir Markovic
Nisam pravnik i ne zamerite mi na terminologiji , Ugovor je pisani dokument dve strane sa vazecim obavezama -medjusobnnim . Najvaznije stavke dan potpisivanja ugovora i duzina trajanja , po isteku roka ugovor je nistavan . zato je i oznacen vremenom trajanja !
Snezana Markovic - Jovanovic
Kada je reč o kablivskim operaterima, ugovor potpisujemo na osnovu onoga što predstavnici njihove firme nama predstave. U praksi to ispadne drugačije. Naime, nama je internet veoma loš, u večernjim časovima ne možemo da odgledamo ni film sa interneta. Takođe, pošto nam je TV preko istog kablovskog operatera, slika na TV nam se blokira i program nema kontinuitet... Na naše reklamacije, operater je naveo da će da otklone propuste ( iako plaćamo najbolji protok). U zaključku, potrošači su nezaštićeni, jer ugovor koji smo potpisali nas obavezuje redovno izmirivanje obaveza naredne dve godine, a operater nema nikakvih obaveza prema nama nakon potpisivanja ugovora.
vlastimirka vlastic
za ovakvo ponasanje operatera je kriva drzava i njen sistem u kojem su jednostavno dozvoljeni nepravicni ugovori..a zamislite slucaj gde je ugovor odavno istekao..podnosim zahtev za gasenje broja odgovor ne znamo kada cemo vas iskljucit ali pre 30 dana ne..neverica...sok da moram placati i koristiti uslugu jos 30 dana ...zasto..ne zelim..oo kazu ..nije to nista ..mozemo i do 60 dana tako jer mozda se predomislite..sta vas briga za tim ne zelim vas telenor ni vase agente..a ne mozete tako ..mi imamo pravila..imam i ja..a ne ko vas zato pita..i tako vec traje 15 dana atelefon tj br jednostavno ukljucen iako zahtev uredno protokolisan sa ,,ODMAH I TRAJNO GA ISKLJUCITE,,..ne ne mi cemo iskljucit odlazne pozive/iako imam jos 700 min slobodnog ali dolazne morate koristiti..dokle drzavo ili ti korumpirani ministri ili kod banke citave vlade..dokle bre.. 1.. proglasiti takav biznis monopolskim 2.. svaki ugovor koji ne nosi realnu uslugu u vremenu i prostoru unapred odrediti trosak raskida .
Branko Lukić
Ja ne vidim šta je tu nepošteno. Potpisao si svojeručno, bez prisile, ugovor kojim si se obavezao da ćeš biti korisnik 2 godine (operater računa 24x mesečna rata = toliko novca će ikasirati). Zauzvrat dobijaš povoljnosti. Pa ako si potpisao nešto, onda to ispoštuj.
marko
Шта је непоштено? Прво што се за две године увек али увек колико имам телефон мењају цене а потписницима уговора остају исте цене. Затим ови без уговора увек имају некакве акције, попусте, погодности, ко је ови са уговором могу да сањају. Па онда ако они уведу нешто ново у понуду, ти са уговором то нема шансе да добијеш, итд. И једно од ова три је довољно за непоштену пословну праксу, а има и још.
Препоручујем 9
Zoran Vukov
Šta građanima nije jasno? Nesposobna vlast koja puni buđet krađom dela penzija i smanjivanjem plata, stvorila je i zakonski ambijent (bez kontrole inspekcija i Tužilaštva za organizovani kriminala kao i sudstva) da može da se naplaćuju usluge koje nisu ni izvršene jer se tako puni i buđet. Naplata izmišljenih obaveza kao naknada u računu za fiksni telefon (ranije zvana pretplata koja se nije odbijalaod ostvarenog saobraćaja (što je nezakonito), isto i naplata troškova koji ne zavise od potrošnje električne energije (obtačunske snage, i trošak snabdevača kao i 6 cena za dvotarifno brojilo) je takođe nezakonito. Ono što građani ne shvataju je i Reket u naplati daljinskog grejanja gde se ne prikazivanjem OBRAČUNA na kraju grejnog perioda krije nezakonita naplata. U 2016/17 grejnoj sezoni naplatom sa cenom 1432,71 din/m2 god korisnik je kupio 189,26 kwh/m2 stana dok je isporučeno 116,20 kwh/m2 stana, a sav više naplaćen novac je zadržan. Prosečno se isporučuje ~97-98 kwh/m2 stana izračunaj

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља