петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:36

Зелени савски мост у историју, бели – визија модерног Београда

Пројекат Саобраћајног института ЦИП најбољи је на архитектонском конкурсу – Разлози за подизање новог моста су естетски, саобраћајни и безбедносни
Аутор: Ана Вуковићчетвртак, 15.06.2017. у 21:56
Нови мост биће пешачки, бициклистички, друмски и трамвајски, а преко њега ће у будућности саобраћати и метро

Стари савски мост са препознатљивим металним луковима зелене боје одлази у историју. На његовом месту биће подигнута нова конструкција коју су осмислили инжењери Саобраћајног института ЦИП. Њихов пројекат проглашен је најбољим на архитектонском конкурсу за реконструкцију Савског моста.

Учесници су, како је објаснио Раде Мрљеш из Завода за заштиту споменика, могли да изаберу да ли ће стару конструкцију да задрже тако што ће је уклопити у свој пројекат, или ће да ураде потпуно ново решење. Одлучили су се за другу, унапређену и функционалнију варијанту, али са препознатљивим луком који ће чувати успомену на стари мост.

– Да је пројектни тим одлучио да стару конструкцију уклопи у нови пројекат, сигурно је да би бар две трећине морало да буде изграђено од нуле. Садашњи мост широк је 16 метара, а нови мора да има између 32 и 35. Између лукова налазиће се по две траке за аутомобиле у оба правца, а централни део намењен је шинском саобраћају. Бела боја у којој ће нови мост бити има и грађевинско оправдање – пружа већу рефлексију па се конструкција мање загрева. Нови мост одговара тренутном стању технике и естетике градње мостова у свету – задовољан је инжењер Александар Бојовић, члан жирија.

Још је задовољнији градоначелник Синиша Мали кога посебно срећним чини то што ће по ЦИП-овом прорачуну нови савски мост бити „пет пута јефтинији” од Моста на Ади изграђеног у време демократске власти у Београду.

– Нови мост ће коштати 30 милиона евра што је у поређењу са Мостом на Ади, који је сличног капацитета, а у који је уложено 160 милиона без приступних саобраћајница, вишеструка уштеда – напомиње Мали и истиче неколико разлога за изградњу нове конструкције.

Први је естетски – мост који тренутно постоји преко Саве градили су још Немци и „не уклапа се у визију модерног и брзог Београда”.

Други је саобраћајни, односно постојећа конструкција нема довољно капацитета.

Трећи разлог је безбедносни, пошто тренутни мост на неким местима има дрвене шипове, минулих деценија је неколико пута прерађиван и више није сигуран.

Нови мост биће пешачки, бициклистички, друмски и трамвајски, а преко њега ће у будућности саобраћати и метро.

Избором ЦИП-овог решења завршава се једна од највећих урбанистичких енигми у нашем граду која је због противречних информација, још од најаве реконструкције, збуњивала јавност. Говорило се, између осталог, да ће нови мост бити подигнут на старим стубовима, а забуни је допринео и градоначелник који је наглашавао да ће препознатљиви лук бити исечен и подигнут на спратни део новог моста на коме ће бити различити садржаји за пешаке.
Сада је већ јасно да ће нова конструкција на стару подсећати само лучним изгледом, а да ће седамдесетогодишњи лук и стубови бити „протерани” из комшилука футуристичког „Београда на води”.

О новој локацији старог моста одлучиваће грађани

– Стари савски мост нећемо рушити, него померити. Грађане ћемо питати где би могао да буде постављен. Он је део историје Београда, има седам деценија и не може да издржи саобраћај великог интензитета. Мени је пало на памет да овим мостом спојимо Велико ратно острво са кејом код хотела „Југославија” – рекао је Синиша Мали.
Коришћење старе конструкције је могуће, објашњава Александар Бојовић, али додаје да су потребне опсежне анализе да би се видело како ће се мост демонтирати, преместити на нову локацију, где ће се налазити нова локација и да ли је то исплативо.

Без друге награде

Друга награда на конкурсу за реконструкцију, према речима Милутина Фолића, није додељена, док је трећа припала пројекту „ДБ Инжењеринга” из Београда. Откуп је добило решење „Мост пројекта”, док два рада нису задовољила услове конкурса.


Коментари16
d59ca
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mihailo
Mnogo lep design mosta. Meni se svidja. Samo da nebude beo. Valjda ce se naci neko da ga oboji lepim bojama.
Radasin Filadelfija
Gospoda na valasti se takmice ko ce za svog mandata dici sebi veci spomenik! E Beograde sta si doziveo!
Djordje
Не могу у градском језгру Београда преко Саве да се граде мостови који забијају стубове у реку. То је одавно одлучена архитектонска константа Београда, њу не може да мења свака градска власт како јој се хоће, и поштовање тог захтева је један од основних разлога зашто је мост преко Аде тако импресиван и скуп. Овај предлог је потпуно неприхватљив јер не узима у обзир захтев број један за мост у градском језгру Београда, а и цела прича око метроа је очигледно накалемљена и није било довољно размишљања; одавно је планиран мост са метро касетама у другом нивоу и ово је сада одједном потпуна промена правца...
Bojan
Beogradu su potrebni širi mostovi sa većom propusnom moći, u suprotnom ćemo stalno imati probleme sa gužvama.
feliks56
Нико, од цењених коментатора, а још мање представника градске власти "нема петљу" да каже: "Београд је пренасељен град!!!" Док год буде постојао неконтролисан механички прираштај становништва овог града, описани проблеми ће бити ту. А у будућности ће проблеми које ће изазвати пренасељеност овог града бити све већи.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља