Крагујевац – У уторак, тачно у шест сати ујутру, у „Фијату“ су стале све машине. Радници, предвођени Самосталним синдикатом, ступили су у генерални штрајк и обуставили производњу рестилизованог модела „500-Л“. У штрајку је, кажу у синдикату, више од 90 одсто радника, њих око 2.200 од укупно 2.460 запослених у компанији „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“. Не штрајкују службеници, такозване „беле крагне“. Плаше се да ће им у досијеу бити уписане лоше карактеристике.
До потпуне обуставе производње у компанији, која је наш највећи извозник, дошло је пошто је „Фијатово“ пословодство одбило да испуни радничке захтеве током преговора који су трајали шест месеци. До договора са синдикатом није дошло ни после два штрајка упозорења која су одржана прошлог петка и у понедељак, када је производња обустављана на сат времена.
Незаинтересованост врха компаније, да у обзир узме потребе радника, који од укидања једне смене у ово време прошле године раде скоро дупло више, подгрева и спекулације о могућем (превременом) одласку „Фијата“ из Крагујевца. Уговор који је наша држава склопила са Италијанима с јесени 2008, истиче 31. децембра 2018. Ту могућност, с обзиром на последице по град и државу, нико званично не жели да коментарише.
Шта траже „Фијатови“ радници? Прво, да се направи нова организација производног процеса. Фабрику је јуна прошле године, када је укинута једна (трећа) смена, напустило око 750 радника. Њихова задужења су пала на терет преосталих колега који сада, због повећаног обима посла, траже да им се повећају плате: са 38.500 на 45.000 динара. Реч је о бруто износу. Предлог синдиката да се радницима повећа плата за 60 евра, како би се приближила републичком просеку, менаџмент компаније је одбио. Што се административних радника тиче, они примају исту плату као и 2012, када је у фабрици покренута серијска производња старог модела „500-Л“.
Радници траже и да им се исплате бонуси за испуњен план производње у 2016, када је направљено око 85.000 аутомобила. План за ову годину је исти, иако има мање радника.
У захтевима синдиката нашао се и онај о регулисању надокнаде за превоз радника до фабрике од 22 увече до пет ујутру, када нема градског превоза који је запосленима, иначе, плаћен. Дешава се, кажу у синдикату, да неки радници, по потреби, морају да остану у фабрици и после 22 сата, или да дођу ујутру пре него што прва смена почне са радом.
Компанија није уважила ни ове захтеве, па је, према речима Зорана Марковића, председника Самосталног синдиката у „Фијату“, генерални штрајк „постао неминовност“.
– Шест месеци смо указивале на нове, отежане околности рада, које су се промениле после укидања једне смене прошле године, али пословодство и преговарачки тим, који је формирала директорка Силвија Вернети, нису уважили наше сугестије и предлоге. Ни из Министарства привреде до сада нико није реаговао, а није се огласила ни Агенција за мирно решавање спорова – рекао је Марковић на конференцији за новинаре, наводећи да је „синдикат био стрпљив и конструктиван“.
На питање новинара да прецизира како се и колико повећао обим посла након укидања једне смене, Марковић је, наводећи неколико примера, нагласио да се то најбоље може видети у погону монтаже.
– На једној позицији три радника раде оно што су некада радила четири, а на другој, девет радника сада ради 14 операција. То је неиздрживо у једном дужем периоду. Зато су радници у производњи ступили у штрајк. Не штрајкују службеници, јер се плаше да ће им у досијеа бити уписане лоше карактеристике са којима после нигде неће моћи да се запосле. Стране компаније, то је опште познато, не воле бунџије – објаснио је овај синдикални лидер, наглашавајући да „Фијат” не жели привремено да ангажује нове раднике ни уместо 50 трудница које су отишле на боловање.
Да много тога не штима у крагујевачкој фабрици говори и то што због малих плата „Фијат“ напуштају најспособнији инжењери.
– Одлазе људи у „Сименс“, а држава је за обуку радника и усавршавање инжењера „Фијату“ плаћала 1.000 евра по човеку – открио је синдикалац Марковић.
Конференцији за новинаре присуствовао је и Југослав Ристић, председник Градског већа Савеза самосталних синдиката, који је поручио да је генерални штрајк у крагујевачком „Фијату“ само почетак борбе за радничка права у Србији.
– Буђење крагујевачких радника подстаћи ће и друге раднике у Србији. Страним компанијама коначно треба рећи да не желимо више да будемо јефтина радна снага – нагласио је некадашњи противкандидат Љубише Орбовића у борби за место председника Самосталног синдиката.
Иначе, у крагујевачкој фабрици аутомобила, у којој наша држава има 33, а „Фијат“ 67 одсто капитала, делује пет синдиката, али је репрезентативан само Самостални синдикат са око 1.200 чланова. Према речима синдикалних вођа, пољски и италијански радници у „Фијатовим“ фабрикама имају два до четири пута већу плату од својих колега у Србији.
Нема политике
Протест крагујевачких радника запослених у „Фијату“ нема везе са политичким приликама у земљи, избором председника државе и премијерке, нагласио је Зоран Марковић. Како је објаснио овај синдикални лидер, шестомесечни преговори са пословодством компаније окончани су недавно, без резултата, а штрајк је легитимно и законско право свих радника.
Укор инспекције рада
Почетак генералног штрајка у фабрици аутомобила није протекао без трзавица. Пословође су од радника тражиле да се окупе изван производног простора, а синдикат је захтевао да се запосленима омогући штрајк на радном месту, што је предвиђено нашим законом. Инспекција рада је, после контроле, рекла да је синдикат у праву и пословодству „Фијата“ сугерисала да се придржава закона земље у којој ради.
Крај протеста у словачком „Фолксвагену”
Фабрика „Фолксваген” у Братислави обновила је производњу, пошто су радници пристали да окончају штрајк након шест дана, када им је руководство понудило повећање просечне плате на 1.954 евра, а радницима који тек почињу и једнократну исплату – 500 евра, преноси Бета.
Историјски први штрајк у фабрици у којој је просечна плата двоструко већа него што је просек за Словачку, започео је зато што су радници тражили да концерн „Фолксваген” у тој својој успешној и профитабилној фабрици полако почне да приближава плате немачким.
Синдикати су тражили за раднике повећање плата за 16 одсто, док је фабрика нудила повишице од девет одсто, што су радници одбили и од прошле среде су своје смене преседели испред капија фабрике а преко викенда су остали код куће.