недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:23

Генерални штрајк у „Фијату“

Штрајкује 2.200 од укупно 2.460 запослених. – Радници траже да им се бруто плата повећа са 38.500 на 45.000 динара
Аутор: Бране Карталовићуторак, 27.06.2017. у 20:10
У „Фијату“ стале све машине – у штрајку више од 90 одсто радника (Фото Танјуг)

Крагујевац –  У уторак, тачно у шест сати ујутру, у „Фијату“ су стале све машине. Радници, предвођени Самосталним синдикатом, ступили су у генерални штрајк и обуставили производњу рестилизованог модела „500-Л“. У штрајку је, кажу у синдикату, више од 90 одсто радника, њих око 2.200 од укупно 2.460 запослених у компанији „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“. Не штрајкују службеници, такозване „беле крагне“. Плаше се да ће им у досијеу бити уписане лоше карактеристике.

До потпуне обуставе производње у компанији, која је наш највећи извозник, дошло је пошто је „Фијатово“ пословодство одбило да испуни радничке захтеве током преговора који су трајали шест месеци. До договора са синдикатом није дошло ни после два штрајка упозорења која су одржана прошлог петка и у понедељак, када је производња обустављана на сат времена.

Незаинтересованост врха компаније, да у обзир узме потребе радника, који од укидања једне смене у ово време прошле године раде скоро дупло више, подгрева и спекулације о могућем (превременом) одласку „Фијата“ из Крагујевца. Уговор који је наша држава склопила са Италијанима с јесени 2008, истиче 31. децембра 2018. Ту могућност, с обзиром на последице по град и државу, нико званично не жели да коментарише.

Шта траже „Фијатови“ радници? Прво, да се направи нова организација производног процеса. Фабрику је јуна прошле године, када је укинута једна (трећа) смена, напустило око 750 радника. Њихова задужења су пала на терет преосталих колега који сада, због повећаног обима посла, траже да им се повећају плате: са 38.500 на 45.000 динара. Реч је о бруто износу. Предлог синдиката да се радницима повећа плата за 60 евра, како би се приближила републичком просеку, менаџмент компаније је одбио. Што се административних радника тиче, они примају исту плату као и 2012, када је у фабрици покренута серијска производња старог модела „500-Л“.

Радници траже и да им се исплате бонуси за испуњен план производње у 2016, када је направљено око 85.000 аутомобила. План за ову годину је исти, иако има мање радника.

У захтевима синдиката нашао се и онај о регулисању надокнаде за превоз радника до фабрике од 22 увече до пет ујутру, када нема градског превоза који је запосленима, иначе, плаћен. Дешава се, кажу у синдикату, да неки радници, по потреби, морају да остану у фабрици и после 22 сата, или да дођу ујутру пре него што прва смена почне са радом.

Компанија није уважила ни ове захтеве, па је, према речима Зорана Марковића, председника Самосталног синдиката у „Фијату“, генерални штрајк „постао неминовност“.

– Шест месеци смо указивале на нове, отежане околности рада, које су се промениле после укидања једне смене прошле године, али пословодство и преговарачки тим, који је формирала директорка Силвија Вернети, нису уважили наше сугестије и предлоге. Ни из Министарства привреде до сада нико није реаговао, а није се огласила ни Агенција за мирно решавање спорова – рекао је Марковић на конференцији за новинаре, наводећи да је „синдикат био стрпљив и конструктиван“.

На питање новинара да прецизира како се и колико повећао обим посла након укидања једне смене, Марковић је, наводећи неколико примера, нагласио да се то најбоље може видети у погону монтаже.

– На једној позицији три радника раде оно што су некада радила четири, а на другој, девет радника сада ради 14 операција. То је неиздрживо у једном дужем периоду. Зато су радници у производњи ступили у штрајк. Не штрајкују службеници, јер се плаше да ће им у досијеа бити уписане лоше карактеристике са којима после нигде неће моћи да се запосле. Стране компаније, то је опште познато, не воле бунџије – објаснио је овај синдикални лидер, наглашавајући да „Фијат” не жели привремено да ангажује нове раднике ни уместо 50 трудница које су отишле на боловање.

Да много тога не штима у крагујевачкој фабрици говори и то што због малих плата „Фијат“ напуштају најспособнији инжењери.

– Одлазе људи у „Сименс“, а држава је за обуку радника и усавршавање инжењера „Фијату“ плаћала 1.000 евра по човеку – открио је синдикалац Марковић.

Конференцији за новинаре присуствовао је и Југослав Ристић, председник Градског већа Савеза самосталних синдиката, који је поручио да је генерални штрајк у крагујевачком „Фијату“ само почетак борбе за радничка права у Србији.

– Буђење крагујевачких радника подстаћи ће и друге раднике у Србији. Страним компанијама коначно треба рећи да не желимо више да будемо јефтина радна снага – нагласио је некадашњи противкандидат Љубише Орбовића у борби за место председника Самосталног синдиката.

Иначе, у крагујевачкој фабрици аутомобила, у којој наша држава има 33, а „Фијат“ 67 одсто капитала, делује пет синдиката, али је репрезентативан само Самостални синдикат са око 1.200 чланова. Према речима синдикалних вођа, пољски и италијански радници у „Фијатовим“ фабрикама имају два до четири пута већу плату од својих колега у Србији.

Нема политике

Протест крагујевачких радника запослених у „Фијату“ нема везе са политичким приликама у земљи, избором председника државе и премијерке, нагласио је Зоран Марковић. Како је објаснио овај синдикални лидер, шестомесечни преговори са пословодством компаније окончани су недавно, без резултата, а штрајк је легитимно и законско право свих радника.

Укор инспекције рада

Почетак генералног штрајка у фабрици аутомобила није протекао без трзавица. Пословође су од радника тражиле да се окупе изван производног простора, а синдикат је захтевао да се запосленима омогући штрајк на радном месту, што је предвиђено нашим законом. Инспекција рада је, после контроле, рекла да је синдикат у праву и пословодству „Фијата“ сугерисала да се придржава закона земље у којој ради.

Крај протеста у словачком  „Фолксвагену”

Фабрика „Фолксваген” у Братислави обновила је производњу, пошто су радници пристали да окончају штрајк након шест дана, када им је руководство понудило повећање просечне плате на 1.954 евра, а радницима који тек почињу и једнократну исплату – 500 евра, преноси Бета.

Историјски први штрајк у фабрици у којој је просечна плата двоструко већа него што је просек за Словачку, започео је зато што су радници тражили да концерн „Фолксваген” у тој својој успешној и профитабилној фабрици полако почне да приближава плате немачким. 

Синдикати су тражили за раднике повећање плата за 16 одсто, док је фабрика нудила повишице од девет одсто, што су радници одбили и од прошле среде су своје смене преседели испред капија фабрике а преко викенда су остали код куће.


Коментари11
92027
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dakic Zeljko
BOlJE je da sada,kada se taj zastareli model"FICE" gasi,kao i u Smederevu dovedu KINEZE da ponude neki spas!Srbija je peta po zalihama litikuma na svetu,pa bi uz fabriku baterija od nasih sirovina,KINA mogla i da otvori veliku fabriku automobila na elekticni pogon,za Srbiju,ali i za izvoz !Ovo batrganje,sa zastarelim modelom i malim serijama tesko moze da se zaustavi.Ovaj predlog bi neko iz Vlade mogao i da razmotri i primeni,a Kina je vec sada prva ekonomska sila na planeti!
Сибин
Питање расподеле добити из пословања треба уредити тржишним пословањем. Запослене плаћати онако како се продају производи, роба и услуге у односу на цене у Европи или бар у окружењу, па тако и своје запослене плаћати - као у Европи или бар у окружењу. А што се штрајкова тиче синдикати да јединствено разматрају оправданост штрајка и да по заједничкој одлуци штрајкује цела Србија а не само FIAT у овом случају. Доста је само пола сата штрајка упозорења. Договорна економија је прошлост а толико хваљена тржишна економија ваљда подразумева и тржишно плаћање поред свих сировина, енергије и осталог што улази у производ и РАД. Дакле једино мерило: каква је продајна цена на тржишту Европе или окружења такве и зараде запослених.
АцаР
Срам вас било, нерадници једни! А ваш премијер, председник (или шта ли је већ) диринџи од јутра до сутра да би вам било боље! Динкић је сакрио уговоре о продаји "Заставе" да бисте мирно радили, а ви тако? Тежак вам је српски хлеб, па бежите у иностранство? Идите само, не требате нам, има овде ко ће да ради (бивши премијер и министар рада). А има ко ће и краве да музе...
Sasa Trajkovic
Боривоје Банковић@ Bojim se da pojedinci imaju problem percepcije NE je napisano velikim slovima a ne odvojeno jer je AKCENTOVANO sto daje kontekst tekstu, nije namera da bilo koga vredjam ili podrzavam bilo koga radnike ili profesore kao sto NE sporim pravo radnika za borbu i svoj socijalni status ali je komparacija potrebna zbog objektivnosti.
Nikola
Ovaj strajk je trebao odavno da bude, svakom laganju dodje kraj.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља