четвртак, 21.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:14
ИНТЕРВЈУ: ИГОР КОРДЕЈ, стрип-аутор

Фанатични момци који обожавају стрип

Пре десетак година смо кукали да нема ничега на тржишту, а онда су се појавили изузетни издавачи и у Србији и у Хрватској
Аутор: Милан Момчиловићсубота, 01.07.2017. у 21:51
Рад са изложбе „Случајни партнери”

Стрип-цртач, сценариста, илустратор и графички дизајнер Игор Кордеј је познат у целом свету. Стрипове је објављивао широм Европе, у Јужној и Северној Америци, Канади. Живео је у Француској и Данској, а 1997. се преселио у Канаду, где је радио за најпознатије америчке издаваче, као што су „Марвел”, „Дарк Хорс”, „Ди-си комикс” и други. У Америци је најпознатији по стриповима „Икс Мен”, „Тарзан” и „Ратови звезда”. Радио је за бројне часописе широм бивше Југославије.

Добитник је многих награда и признања и носилац француског звања Витез реда уметности и књижевности.

У родну Хрватску се вратио 2007. године а пре три године се преселио у Београд, где га је довела љубав и наставио сарадњу с француским „Делкуром”. Оженио се Јаном Адамовић, такође стрип-цртачем, а у оквиру деветнасте „Балканске смотре младих стрип-аутора” у холу Лесковачког културног центра отворена је њихова заједничка изложба под називом „Случајни партнери”. Кордеја сматрају најталентованијим цртачем на подручју бивше Југославије и називају га легендом стрипа.

– Кит Ричардс каже да је добро да сте жива легенда, не зато што сте легенда, већ зато што сте живи. То је добар осећај, зато што радим преко четрдесет година и још ми није доста. Стрип није мој посао, већ начин живота. Живео сам у Данској, Канади, Америци, Загребу, сада сам у Београду. Свуда ми је лепо, зато што имам неку сламку за коју се хватам. Волим свој посао и након четрдесет година и то је добар осећај, каже Кордеј на почетку разговора за „Политику”.

Ви сте цртач, сценариста, илустратор, графичар. Је ли то предност, изазов или, можда, оптерећење?

То је предност, јер кад хоћу да се одморим од једне ствари, пређем на другу, али се никада не опуштам. Скакање с дизајна на илустрацију, па на стрип је врло плодоносно, једно утиче на друго.

Добро познајете свет стрипа. Које су сличности, а које разлике стрип-сцене у Србији и Хрватској?

Ситуација је иста, има одличних издавача који имају фантастичну понуду, али је све мање купаца. Пре десетак година смо кукали да нема ничега на тржишту, а онда су се појавили изузетни издавачи и у Србији и у Хрватској, фанатични момци који обожавају стрип, који се труде да нам дају одличне албуме у изузетној опреми, с лепим преводима, у лепој штампи, а с друге стране број купаца се смањује. Највећи проблем је што нема нових генерација које би куповале стрипове јер су клинци прешли на видео-игрице које су изазовније од стрипа. Преломне су биле ратне деведесете када је прекинут континуитет праћења стрипа у целом региону. Тако моја генерација још увек прича о Алану Форду и Загору, а млади немају идеју о чему се ту ради. Одрастао сам на јунацима из „Плавог вјесника” које су цртали Френк Емсон и Френк Белами.

Радили сте Тарзана који вам је био велика инспирација, а једном приликом сте изјавили да је то лик који осећате као да сте га сами створили.

Тарзан је део мог живота. Не схватам га као јунака, већ као божанство. То је лик о којем сам читао као мали, а тек после тога сам га видео у стрипу. Он је идеалан јунак, нема никакве супермоћи, сличан је Бетмену.

Познати се по томе што сте испробали све технике у раду, од оловке до компјутерских програма.

Од оловке се почиње. Скице у оловци су почетак рада на стрипу. И даље цртам црно-беле табле, радим класично – туш, перо, четкица. Стрипове сликам ручно, рецимо, акварелом или гвашем, а последњих петнаест година, када радим у колору, радим у фото-шопу. Предност у односу на четкицу је да лакше и брже обављаш неке ствари, али суштински се ништа није променило.

У Лесковцу ћете одржати радионицу стрипа. Шта ћете рећи младима, како настаје стрип?

Зависи од тога шта ме буду питали. Ако ме питају – која је тајна вашег успеха, рећи ћу да тајне нема. Пет посто је таленат, а 95 процената је тешки рад. Као што велики гитаристи или пијанисти вежбају по десет-дванаест сати дневно, тако и добар цртач мора да вежба.


Коментари0
61e24
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља