четвртак, 06.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 08.07.2017. у 21:22 А. Микавица

„Актор” јури уговорен рок

Недовршене деонице ауто-пута источног крака Коридора 10 ка граници са Бугарском биће пуштане у саобраћај до септембра
За­вр­ше­так ра­до­ва на де­о­ни­ци Про­сек–Бан­ца­ре­во оче­ку­је се око 30. ју­на (Фотодокументација „Политике”)

На свим незавршеним деоницама источног крака путног Коридора 10 ка граници са Бугарском коначно се ради „пуном паром”. Грчка компанија „Актор”, која касни са завршетком уговореног посла, сада јури уговорен рок – крај ове године, а Зорана Михајловић, потпредседница владе и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, изјавила је да је од велике важности што су „Актор” и „Коридори Србије” прихватили њен предлог да ангажују још 19 компанија како би радови били враћени у прихватљив темпо.

Она је изразила наду да ће „Актор” надокнадити кашњење завршетка ове, како је казала, за Србију најважније деонице ауто-пута, чија је укупна дужина 88,6 километара.

После пет година од потписивања уговора из „Коридора” најављују да ће недовршене деонице источног крака које гради „Актор” (око 33 километра ауто-пута) бити пуштане у саобраћај до септембра. Раније најављивано покретање поступка за на наплату „пенала” од „Актора” зато што је прекорачио уговорен рок – сада нико не помиње.

Душан Мијук, шеф пројекта „Исток” из „Коридора”, изјавио је недавно за Танјуг да ће деоница од Црвене Реке до Станичења, дужине 24 километра, бити пуштена у саобраћај средином јула, а месец дана касније и још око 30 километара од Пирота до границе са Бугарском.

Завршетак радова на деоници Просек–Банцарево очекује се око 30. јуна, а прва возила на деоницама Црвена Река – Чифлик и Чифлик–Станичење кренуће средином јула.

По новом плану завршетка деоница које гради „Актор”, почетком септембра за прихватање првих возила биће спремна комплетна деоница ауто-пута Станичење–Пирот исток, док ће лева трака овог дела ауто-пута прва возила примити крајем наредног месеца.

Почетком септембра саобраћај ће кренути и на делу ауто-пута од Пирота до Димитровграда, који је завршен прошле године, кажу у „Коридорима”. Радови у тунелима „Прогон” и „Пржојна падина” завршени су 2015. године. Предстоји инсталирање електрична опреме, тако да се пролазак прва возила кроз њихове цеви очекује такође у септембру.

У септембру ће саобраћај кренути и обилазницом око Димитровграда, а коначан завршетак свих радова очекује се до краја године.

„Случај Актор” је заталасао јавност кад је почетком године Велимир Илић, лидер Нове Србије и бивши министар инфраструктуре,  новинарима поделио извештају о градњи ауто-пута Ниш–Димитровград. Тај извештај иначе је на захтев министарке Михајловић, крајем прошле године, сачинила радна група министарства.

Наш лист је објавио да је ова радна група утврдила да је одговорност на „Коридорима Србије”, јер њихови људи нису контролисали да ли радови одмичу по плану, нити су кажњавали извођача због непоштовања уговора. Изградња деонице од Банцарева до Црвене Реке почела је 15. марта 2012. године и рок је био две године. У међувремену је датум завршетка радова неколико пута померан, а „Актор” је тражио додатно време, до 27. фебруара 2018. У извештају пише да „Коридори” сносе највећу одговорност што је после четири и по године од склапања уговора обављено само 35 одсто посла.

 „Коридори” су бележили и одобравали додатне трошкове и одштетне захтеве инвеститора, али нису реаговали на пропусте извођача. Уплаћивали су „Актору” новац за материјал без одобрења банака, али су Грци остајали дужни добављачима, напустили су градилиште, а материјал су оставили да пропада.

„Коридори” су, међутим, у одговору „Политици” тврдили да су сва кашњења на делу источног крака Коридора 10 настала због нерешене експропријације која је уместо до 2012. године исплаћивана наредне четири године. Као један од разлога напомиње се лоша и непотпуна пројектна документација од 2009. до 2012. „Актору” су плаћали све авансе, одштетне захтеве и рачуне „искључиво на основу уговорних обавеза и након сагласности и одобрења банака које финансирају пројекте. „Коридори Србије” као извршилац пројекта по зајмовима закљученим са међународним кредиторима (Светска банка, ЕБРД, ЕИБ) „плаћају и измене уговора на основу строге процедуре која је прописана како извођачким уговорима, тако и споразумима о зајму, а све у складу са правилима међународних кредитора”, рекли су тада у овом предузећу.

 

Кашњење због одрона

Михаил Бароуђоглу, представник „Актора” у Србији, и шеф пројекта „Исток” из „Коридора” Душан Мијук недавно су објаснили да су  радови на источном краку каснили и због одрона на 27 планинских косина на деоници од Банцарева до Црвене Реке.

„Због тога је било потребно урадити додатна геомеханичка истраживања и измене и допуне пројектно-техничке документације на 24 косине”, казао је Мијук. Коридори Србије су ангажовали еминентне светске стручњаке из области геомеханике који су утврдили стање на терену и предложили потребне захвате. То је, наравно, довело до додатних трошкова и продужетка радова.

Коментари1
3722c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dusan
Možda septembra 2018. godine?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља