недеља, 18.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:57

Ко страхује а ко се радује због доласка „Икее”

Домаћи произвођачи намештаја са зебњом дочекују 10. август, када ће радња код Бубањ потока почети да ради
Аутор: Ивана Албуновићнедеља, 09.07.2017. у 22:00
Ресторан у радњи - још један адут шведске компаније (Фото Пиксабеј)

Објава српске верзије „Икеиног” каталога, са ценама у динарима, по броју жучних коментара на друштвеним мрежама засенила је прошле недеље чак и прворазредне политичке догађаје.

Ако је судити по првим оценама љубитеља овог шведског бренда, цене у београдској робној кући пратиће европске.

Многе није мрзело да, још истог дана, упореде наше цене са оним у кунама, форинтама и еврима, па су већ испливале рачунице које иду у корист радњама у Загребу и Будимпешти. Специјализовани портал „Градња” изабрао је насумично десетак производа и упоредио цене у продавницама у окружењу. Рачуница је показала да правила, заправо, нема и да су се цене истих артикала разликовале и до 30 одсто. У овом, истина суженом, избору мађарска „Икеа” (у односу на нашу и Хрватску) у просеку је била нешто јефтинија.

– Многи купци похрлиће у „Икеу” и да би добро ручали. Нажалост, ценовник хране и пића у ресторану још није објављен, али верујемо да ће ћуфте бити повољне као и у њиховим осталим робним кућама – закључују шаљиво на овом порталу.

Ко се радује а ко стрепи од доласка гиганта на тржиште Србије и шта то ново доноси овај планетарно популарни трговац? Појачана маркетиншка активност и изненадни „летњи” попусти, и до 50 одсто, говоре да домаћи произвођачи намештаја са зебњом дочекују 10. август, када ће радња код Бубањ потока почети да ради. Овом сектору у последње време баш и не цветају руже. Још 2015. забележен је пад потражње за намештајем, а годишњи промет по становнику у Србији је скромних 36 евра.

Јeша Ерчић, секретар Удружења за шумарство, прераду дрвета, индустрију намештаја и папира у Привредној комори Србије (ПКС), каже да нема сумње да ће долазак ове компаније уздрмати домаће произвођаче намештаја.

– Пре свега три наша велика произвођача – „Матис” из Ивањице, „Форму идеале” из Крагујевца и „Јелу” из Јагодине – који су се позиционирали и у извозу намештаја од плочастих материјала. Они ће, бар у првих шест месеци од отварања радње, сигурно осетити долазак „Икее” – сматра Ерчић. Искуства из окружења су, додаје, различита – Бугари нису имали навику да купују намештај овог произвођача, док је у Румунији и Хрватској појављивање шведског трговца оборило продају домаћег намештаја за 45 до 50 одсто. Он указује да држава сада мора да пронађе начин како да произвођачи из Србије што безболније преброде ову ситуацију на тржишту.

– Ове компаније су озбиљне, добро позициониране и верујем да су се припремиле за појављивање овако великог играча на тржишту – каже наш саговорник, додајући да у овом тренутку само „Стандард фурничр” из Ћуприје, са својим чувеним оклагијама, има потписан уговор са „Икеом”, која на свим тржиштима проналази стратешке партнере како би снизила своје улазне цене. Каже да, колико му је познато, нико други од произвођача намештаја засад није потписао уговор са овом компанијом.

– Да ли су услови које „Икеа” нуди за њих неповољни или процењују да ће самостално на тржишту успети да остваре боље резултате, то не знамо. Анализирајући цене из каталога видимо да „Икеа” има јединствену пословну политику за регион и да се цене могу разликовати у зависности од пореске политике земље у коју долазе – објашњава Ерчић.

Из угла потрошача много тога, за почетак, добро звучи. Кућица за псе испред улаза у робну кућу, посуда за воду за љубимце, израда кухиња по мери и директна аутобуска линија на сваких 20 минута (Бежанијска коса – Бубањ поток). Уз флексибилну политику рекламација (рецимо, неупотребљена и оригинално упакована роба може се вратити у року од годину дана без икаквог образложења) и још бољу политику гаранција (пет, десет, до 25 година) – све је на страни „Икее”. Али ако се пажљивије ишчита пословна политика компаније, видимо да није све тако ружичасто. Достава и монтажа, рецимо, не улазе у цену, што практикују и поједини домаћи трговци. Транспорт крупнијих пошиљки камионом кошта 3.000 динара за територију Београда, а 5.000 динара за остале крајеве Србије. Ова услуга је скупља ако се роба поручује онлајн.


Коментари26
aa3aa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zoran
juce bio u ikei u gracu.nista posebno.po meni nista bolji namestaj od nasih proizvidjaca.samo ime i nista vise.videcete i sami.pozdrav iz tudjine.
Milan
Mislio sam da će IKEA doći u Srbiju kada postanemo normalna, stabilna zemlja. Oni poranili. Sve u svemu izbor je tu , pa ko hoće, može da bira.
Andrea
IKEA namestaj je funkcionalan, nije glomazan i lepo izgleda. A sta treba da je za drugo dobro? Da sam milioneren onda bi verovatno drugaciji namestaj kupovala!
Vuk
Domaci proizvodjaci jesu bitni posto zaposljavaju par hiljada radnika, ali ipak ne moze da se meri internacionalizacija izgleda namestaja koja ne samo da ce imati doprinos na dzep potrosaca vec ce poboljsati i prihode of turizma. Zasto to kazem; ako pogledate namestaj u smestajnim jedinicama na airbnb-ju, portal koji izdaje vise soba u Srbiji nego sto je hotelski kapacitet, videcete da je namestaj sve samo djubre. Ikea je ta koja je kao najveca robna kuca na svetu najstandardniji brend namestaja u airbnb jedinicama koje se izdaju na svetu. Globalizacija je uzela maha I ne moze da se zaustavi. Ako nastavimo da farbamo zidove u zeleno i narandzasto kao Rumuni I Bugari I Forma Ideale nam bude vodeca firma na trzistu, necemo nikada uhvatiti prikljucak sa svetom. Dolazak Ikea-e je fenomenalan, cak i da su cene drasticno vece nego u regionu.
Petar Petrovic
Ikea u Americi je jeftin namestaj za studente ili vrlo mlade ljude. Kvalitetan namestaj je mnogo skuplji I bolje napravljen. To znaci od punog drveta a ne sper ploce ili iverice, sa elementima koji su iskrivljeni kuvanjem drveta a ne secenjem lepljenjem I srafljenjem. Furnir je cesto zamenjen punim drvetom po dubini. Tkanine su prvoklasne. Na taj nacin se za velike pare prodaje kvalitetno drvo I visoko umece radnika a profit se ne pravi na maloj razlici izmedju jeftinih materijala I jos jevtinijeg polukvalifikovanog rada I tek malo vece cene od cene proizvodnje. Nase firme bi lako mogle da odgovore sa orijentacijom na malo kvalitetniji namestaj sa malo vise punog drveta a manje plocastih sirovina. Da ne govorimo sto se takav namestaj da bolje izvesti.
Momir
Ocigledno nisi prosao ni kroz jednu IKEAu u Americi. I o americkim studentima lupas, znas jos manje. U americkim IKEA radnjama 60% kupaca su srednji sloj, cesto mlade porodice sa decom, po pravilu iz predgradja. Ostalih 30 % su noviji imigranti - stranci iz svih krajeva sveta. Americki studenti kupuju svoj namestaj preko lokalnih (univerzitetskih) oglasa po sistemu: 100 dolara za sobu, od starijih studenata koji prodaju stari namestaj budzasto jer ne zele da ga bace, a kuci ne mogu da ga nose. Prosecan americki student (bez obzira na materijalno stanje) ni u ludilu nece otici u radnju i kupiti nov namestaj, jer: 1. to nije 'cool', 2. te pare umesto namestaja treba da odu na putovanje, pivo, devojku ... Osnovni razlog zasto prosecni amerikanac kupuje u IKEAi je: 1. Amerikanci su vakcinisani protiv dizajna. Sav njihov namestaj, bez obzira na kvalitet, izgleda kao da je napravljen u Kirgistanu. 2. Amerikanci nikada nisu videli nista nalik IKEAi. Dolaze u njihove radnje zbog 'dozivljaja'!
Препоручујем 26

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља